Föryngring

Borra ner långa sticklingar av Poppel OP42

17 inlägg 6585 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Borra ner långa sticklingar av Poppel OP42

Skogsmulle i Halland  
#807165 Undrar om det är någon som testat att med spätt eller jordborr plantera långa sticklingar av OP42 direkt i marken? Min tanke är att ta 2-3m långa sticklingar (komma ifrån viltet, slippa hägna) från existerande bestånd och borra ner dem minst 50 cm med jordborr. Ska funka bra på åkermark enligt SLU. Finns det nån här med relevant erfarenhet av detta?

Jag tänker testa detta på G34-G38 i södra Halland till vintern där PH >5

Hittade ett kul klipp från Nya Zealand på ämnet:

TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Borra ner långa sticklingar av Poppel OP42

Torbjörn Johnsen  
#807176 Intressant projekt! Det ska bli spännande att följa👍
Var/hur får du tag i sticklingarna?

Användarvisningsbild

Skogsmulle i Halland  
#807281 Tack! Jag har ett mindre bestånd OP42 på 15 år (värstingarna där har 40 cm diameter bh!) som jag kommer avverka och plocka grenar/skott på. Min känsla är att även grenarna är väldigt villiga att skjuta/rota sig men den som lever får se 😀

TS
Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Skogsmulle i Halland skrev:Tack! Jag har ett mindre bestånd OP42 på 15 år (värstingarna där har 40 cm diameter bh!) som jag kommer avverka och plocka grenar/skott på. Min känsla är att även grenarna är väldigt villiga att skjuta/rota sig men den som lever får se 😀

Ah! Intressant att se hur det kommer att funka👍

Svendufva  
#820807 Det var en artikel i ATL om något liknande sommaren 2022. Ett alternativ som verkar mycket enklare.

Se bild och länk: https://www.atl.nu/torbjorn-bergman-odlar-poppel (låst artikel)

1701767858_2023-12-05_10-16-12.jpg

Användarvisningsbild

Skogsmulle i Halland  
#824093 Nu är långsticklingarna avverkade, ska få ligga mörkt i 2-3 månader nu innan utplantering. Imponerande knoppar redan nu i mellandagarna. Fortsättning följer…

TS
Användarvisningsbild

Höglandserik  
#824096 Hej! Vi har planterat sticklingar av poppel i många år och våren 2023 testade vi långa sticklingar, typ 3 meter långa. Vad man ska tänka på är att inte ha för många knoppar kvar på sticklingen, kanske max 5-6 stycken i toppen, resten ska plockas bort. Annars blir det kraftig vattenstress för sticklingen eftersom den inte kan försörja alla bladen med vatten. Det är en bra etableringsmetod, toppen kommer ur betes- och frosthöjd och man kan gå ner i plantantal. Det går bra att sätta sticklingarna med exempelvis ett spett.

Användarvisningsbild

Skogsmulle i Halland  
#824102 Stort tack för tipset! Hur djupt satte ni dem? Stamskydd? Jag tänkte stoppa ner dem i mars, verkar det vettigt?

TS

syre  
#824232 Hej Har några års erfarenhet att plantera OP 42. I början planterade jag långa sticklingar drygt 1 meter, men många dog och de flesta dog halvvägs och började växa långt ner på stammen. Nu planterar jag 0,5 meters sticklingar på hösten (direktplantering) och det verkar fungera bättre. Vi har haft försommartorka på senare år. Till hjälpplantering använder jag rotade plantor. 1000 korta sticklingar som jag har i trädgården och vattnar. Älgarna gillar inte poppel något vidare, och även om de repar en del är det när popplarna är lite högre och det klarar de

Användarvisningsbild

Höglandserik  
Skogsmulle i Halland skrev:Stort tack för tipset! Hur djupt satte ni dem? Stamskydd? Jag tänkte stoppa ner dem i mars, verkar det vettigt?

Vi försökte sätta dem så djupt som möjlig, minst 50 cm eller mer. Vi har testat stamskydd tidigare, främst som skydd mot sork, men tyckte det var onödigt arbete då vi inte hade några problem med det. För att undvika betesskador kan man trico-behandla stammarna på hösten istället.

Mars låter bra för plantering. Att sätta precis innnan växtsäsongen drar igång är optimalt tänker jag, eftersom man då minimerar risken för betesskador från rådjur och älg. Jag hade nog inte satt dem tidigare än i mars av den anledningen.

Ett annat tips är att sätta ett snistelband eller att spraya sticklingarna med märkfärg i toppen. Det gör det lätt att hitta dem i övrig hyggesvegetation när den kommer upp. Det underlättar också ev. hjälpplantering och trico-behandling till hösten när de tappat sina blad.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#824722 Vid mitt förra hus så klippte jag "slanor" av någon slags pil på tomten och trädde ner i marken runt en altan med fula plintar. Alla utom 2-3 st slog rot och de som inte slog rot misslyckades för det var tjäle kvar på den skuggigare sidan.
Najade ihop dem med ögletråd och på ett par år var hela altanen invuxen i grönska.
Inte poppel så egentligen irrelevant men nu är inlägget skrivet iaf. 😉
1704241179_gransnaret5.jpg

Användarvisningsbild

Skogsmulle i Halland  
#835645 Nu har sticklingarna hamnat i backen! Borrade ca 70 cm djupt hål (4cm diameter) med ett jordborr på en kraftigare 18V skruvdragare. Sedan stoppade jag bara ner de 2.5-4 meter långa pinnarna till botten av hålet och tog bort knoppar enligt ovan rekommendation. Hälften av sticklingarna skyddade jag med fårull och papprör (70cm högt). Med denna metoden gick det att sätta ca 500 sticklingar på en dag. 3.5-4 meters förband. Återkommer när experimentet gått lite längre och utifall pappröret/ullen gör någon nytta. 🌳 🌳 🌳

TS
Användarvisningsbild

Skogsmulle i Halland  
#846780 Inventering ca 3 månader in. Ganska torr maj men nu är det ideala förhållanden. >95% av pinnarna är gröna och ytterligare några procent lever i roten. Ca 10% fejningsskador Rådjur på oskyddade sticklingar och 2-3% på de med ull/papprör. Inga andra skador. Känns lovande.

TS
Användarvisningsbild

Landbogården  
#853939 Håll oss uppdaterade! 👍

Berkshire  
#853963 Väldigt intressant och rolig tråd. Håller med föregående talare!

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).