Föryngring

Björk kan bli nytt huvudträdslag - mer förädling på gång

43 inlägg 8198 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Björk kan bli nytt huvudträdslag - mer förädling på gång

Torbjörn Johnsen  
#800425 Skogforsk jobbar inte bara med teknikforskning utan de har även ansvar för Sveriges skogsträdsförädling. Alltså inte att volymmässigt odla en massa plantor utan att ta fram och testa fram ett bra genetiskt plantodlingsmaterial i form av främst förädlat frö.

Förädlingen av björk har länge körts på sparlåga (eller knappt ens det) i Sverige medan man i Finland jobbat målmedvetet för att hela tiden få fram bättre björk. Nu under senare år, efter stormen Gudrun men kanske framför allt efter torrsommaren 2018 och efterföljande barkborrehärjningar, har intresset för löv och björk ökat markant. Nya och ganska omfattande forskningspengar har skjutits till i flera projekt för att öka förädling och produktion av löv. Ett sådant projekt är "Trees for Me", där Skogforsk är en av nästan 50 partners. Projektet koordineras från SLU och har som syfte att "utveckla kompetensen i Sverige gällande snabbväxande lövträd, lövträmaterial och energi i en hållbar värdekedja".

Idag skriver Skogforsk i ett pressmeddelande om ett nytt stort växthusbygge vid Skogforsks anläggning i Ekebo i Skåne. Det kommer att bli nästan 2000 m2 stort med en taköjd om åtta meter och det förväntas bli klart i augusti i år. Växthuset ska sedan användas för att snabba på förädlingen av björk och andra lövträd:

”Växthuset blir ett kompetenscentrum för förädling av snabbväxande lövträd, främst björk. Vi får en miljö som gör det möjligt att korta tiden det tar att skapa en ny, förädlad trädgeneration. Det gör vi genom att få björken att blomma tidigare, det vill säga bara några få år efter att fröna har grott. Annars kan det ta upp emot 15 år, säger Thomas Kraft, förädlingschef på Skogforsk och platschef på forskningsstationen i Ekebo.


Björk nytt huvudträslag
I Skogforsks presstext skriver man även att björk kan bli "ett nytt huvudträdslag" i det svenska skogsbruket (vid sidan av tall och gran). Skogsforskaren Urban Nilsson från SLU säger att

”Det är när vi kan sätta förädlade plantor som björken kan nå samma volymproduktion som barrträdslagen över hela omloppstider. Förädlade plantor ger dessutom högre virkeskvalitet. Sammantaget skulle svenska sågverk därmed kunna förädla betydligt större volymer björktimmer än i dag. Det är i sin tur en förutsättning för att skogsägare ska vilja satsa på björk, säger Urban Nilsson.


I min värld är björken redan ett huvudträdslag i det svenska skogsbruket om än inte i volym. Och med nuvarande priser på björkmassaved, björktimmer och fanérstock så kan man nog få kalkylen att gå ihop väl så bra som med barrskog. Speciellt om man beaktar den kortare omloppstiden vilket ju brukar ge stort utslag i skogsbrukets nuvärdeskalkyler. På många bättre marker där man vill ersätta gran är björken ett högst realistiskt alternativ. Kanske det enda? Bra då att man snabbar på förädlingsarbetet och så småningom plantproduktionen av förädlad björk.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Björk kan bli nytt huvudträdslag - mer förädling på gång

skogshare  
#800463 Hur passar glas- och vårt björk för produktion av KL-trä, LVL och OSB? Räcker dagens kvalitéer och vad måste förbättras?

Användarvisningsbild

Re: Björk kan bli nytt huvudträdslag - mer förädling på gång

Torbjörn Johnsen  
#800482 KL-trä tillverkas än så länge i huvudsak av barrträ men jag vet att det testas och labbas med lövvirke också. Speciellt i USA. LVL är nog mest gran i dagsläget gissar jag. I alla fall i Europa. Däremot tror jag att det finns en del löv i OSB.

Björk passar ypperligt till plywood förutsatt stock som är grov nog att svarva. Och som massivträ i olika typer av möbler och intedning. Här påverkar väl trender en hel del.

   TS
Avatar Fallback

Re: Björk kan bli nytt huvudträdslag - mer förädling på gång

Engelthon  
#800578 Intressant men föga troligt. Björken har många aspekter att öka i volym men knappast bli ett huvudträdslag.
Som jag ser det kommer lövträden att öka under närmaste åren. Men ett stort problem är inte vad vi kan tyckas utan få en arab att köpa björk istället för barr. Dessutom är björktimmer i sig inte det roligaste att såga och torka i en modern hög presterande sågverk.

När det gäller björk i massaproduktionen är den begränsad som fiberråvara. Den ger sämre utbyten, styrkeegenskaper etc. men uppskattades för produktion av kopieringspapper, tissue och dissolving. Men kraftpapper förutom fluting funkar inte björken.

Så min bestämda uppfattning är att liten ökning kan det bli men den är nog marginell över tid.

Användarvisningsbild

Re: Björk kan bli nytt huvudträdslag - mer förädling på gång

HannuRöj  
#810587 Även i Hausjärvi i Finland har Tapio Siemenkeskus byggt en ny fröodlig.
I nya växthuset växer 15 kloner istället för 4 i gamla odling. Det kommer att säkra pollinering och öka gråbarhetet.
Första fröskörden av nya generation väntas redan om tre år.
Rekommenderad slutavverkningsdiameter nås i 30-40 års omloppstid i Södra Finlands bästa marker. Höjdtillväxten kommer öka till 1 m/år och tjocklekstillväxten 1 cm/år under de första 20 år. Förädlade björkar har 30-35% högre tillväxt.

😀 Var det inte så att ungefär detta tillväxt har björk med naturfrö i Södra Sverige?
Finns enormt potential på björken där i södern också.

(Jag läste om detta i tidningen Metsälehti:https://www.metsalehti.fi/uutiset/uusi-rauduskoivun-siemenviljelma-oittiin-siementa-luvassa-kolmen-vuoden-kuluttua/#33688964)
https://www.sttinfo.fi/tiedote/jalostus ... d=70005720

Användarvisningsbild

Re: Björk kan bli nytt huvudträdslag - mer förädling på gång

Knagge  
#810654 Tyvärr blir det ofta naturvårdshuggning när det gäller lövbestånd.
Man lämnar dåliga aspar och sparbanksekar som sen blåser ner och blir bråtar med granunderväxt där det inte växer mycket mer än gran.
Då kan man slå sig för bröstet vilken god biologisk mångfald.
Istället skulle man fälla de gamla asparna så man fick nya lövbestånd med god tillväxt.
Inte brötskogar som ser ut som skit.

Användarvisningsbild

Re: Björk kan bli nytt huvudträdslag - mer förädling på gång

skogshare  
#810656 Hur bör sådden av det förädlade fröna ske och vilka förutsättningar krävs för att det samlade resultatet ska bli optimalt?

Användarvisningsbild

Re: Björk kan bli nytt huvudträdslag - mer förädling på gång

DagL  
#810662 Om nu björk är "på gång", varför ökar inte plantproduktionen av björk?
Skogforsk satsar mycket mer på förädlad björk än vad som kan motiveras med efterfrågan på plantor. Och så fantastiskt mycket bättre blir inte planterad björk om några år.
Planterad björk producerar bättre än självsådd!

Avatar Fallback

Re: Björk kan bli nytt huvudträdslag - mer förädling på gång

r93  
#810746
DagL skrev:Om nu björk är "på gång", varför ökar inte plantproduktionen av björk?
Skogforsk satsar mycket mer på förädlad björk än vad som kan motiveras med efterfrågan på plantor. Och så fantastiskt mycket bättre blir inte planterad björk om några år.
Planterad björk producerar bättre än självsådd!


Björk är inte ”på gång” mer nu än för 15 år sedan, det var väl mest textilfibrer som var på tal då, och det görs ju en del textilier av björk nu, men jag har dålig koll på volymerna.

Att det är hett nu är ju för att ryssen har ställt till det mer än vanligt minst sagt så det råder brist på björkved.

Tror man att detta kommer vara normaltillstånd i 20-30 år framåt så är det ju helt rätt att gå all in med björk, det svåra är ju att pricka rätt vad som behövs om 20-30 år.

Jag själv resonerar som så att hus har vi byggt av tall och gran i alla tider, så det kommer behövas om 50 år också.

Användarvisningsbild

Re: Björk kan bli nytt huvudträdslag - mer förädling på gång

Lindveden  
#836520 Hittade en intressant artikel/forskning studie på nätet när ja läste lite om björk skog på nätet. Hoppas verkligen vi inte får hit skiten till Europa bara
https://treesforme.se/sv/nyheter/verkty ... -bjoerkar/

Användarvisningsbild

Re: Björk kan bli nytt huvudträdslag - mer förädling på gång

Badger  
#836534 Gillar björk och det är bra att den får mer intresse, men det viktigaste måste vara att utveckla mer produkter av björk. Har hört talas om att björk används i byggen i Finland och baltikum, men har inte hittat någon substans i det så jag vet inte om det är en skröna. Känns som att nyckeln till mer björk ligger i om den kan användas på fler sätt än idag mer än bättre plantor för hos mig växer den väldigt bra som den är.

Användarvisningsbild

Re: Björk kan bli nytt huvudträdslag - mer förädling på gång

Lindveden  
#836538 Visst det e säkert bra me björk/löv till olika slags grejer,bara vi inte "snöar" in oss på att ha alltför mycke utav det me tanke på att det även finns skadegörare även på lövträd liksom på barr i form av barkborren.
Kanske om tiotals år fram i tiden när skogarna kanske består av en mer andel björk/lövträd så känns det ju inte så roligt o få in en sån där "barkborre" i lövskogen.

Användarvisningsbild

Re: Björk kan bli nytt huvudträdslag - mer förädling på gång

Badger  
#836543 Ja, det är lätt att pendeln slår hård från en extrem till den andra. Erfarenheterna på min fastighet är att inte satsa stort på något utan att satsa på variation och framför allt anpassning till platsens förutsättningar. Så jag ställer om från stor grandominans till olika trädslag och olika bruksmetoder. Att kunna variera och anpassa trädslagsval ner på individnivå är en lyx man kan unna sig som småskalig skogsägare. På tal om björk så roade jag min med att såga upp ett par stockar på grannens hemmasåg när jag tröttnade på att kapa ved, men vet inte vad jag ska ha dem till än.

Användarvisningsbild

Re: Björk kan bli nytt huvudträdslag - mer förädling på gång

HannuRöj  
#836547
Badger skrev:Gillar björk och det är bra att den får mer intresse, men det viktigaste måste vara att utveckla mer produkter av björk. Har hört talas om att björk används i byggen i Finland och baltikum, men har inte hittat någon substans i det så jag vet inte om det är en skröna. Känns som att nyckeln till mer björk ligger i om den kan användas på fler sätt än idag mer än bättre plantor för hos mig växer den väldigt bra som den är.

Jo lite forändrad sanning är det. Massa och ved blir det mesta, och allra bästa och grövsta utnyttjas som hänsynträd vid kalavverkning.

😀 Gillar björk jag med. Manuellavverkar björktimmer åt kunden presis nu, och har även en tidig första gallring i min brors skog som blir, och ska bli, en blandskog med björk, björk-gran, gran och tall.

Faktum är att som trädslag är björk mycket mer utmanande än tall och gran.
Skogskötseln tycker jag är det minnst svåraste, bara man är medveten det är kortare tidsfönster för åtgärder. Aktiv ska man alltså vara, att allt blir gjort i tid.
Har själv levt tider när det var dåligt med efterfrågan, och är därför lite tveksam om det är klockt att satsa på björk några större mängder.

Björkfaner är en av världens bästa materialer som kan man bygga nästan allt som människa överhuvudtagen bygger. Tyvärr kostnaderna i tillverkningsprocessen är höga så skivorna blir för dyra för husbygge.

Som sågat vara, golvbrädor mm, är problemet låg utbyte. Hur bra timmern än är, finns alltid ganska mycket mer gömmande fel än på barrtimmern.
Vid sågning blir vrakat en del av sågat vara. Vid torkning böjs björk ganska lätt, sammt en del sprickor förekommer.
Pga böjning ska virket ha mer hyvlingsmarginal, som betyder lägre sågutbyte, och ändo når inte färdigt hyvlat material till samma nogranhet som på tall och gran.
Allra dyraste fel är spruckningsförmåga vid skruvning eller spikning.

Som yttersta lager i limträ eller clt har björk bästa möjligheterna presis nu. Eller så ser jag det i allafall. Hård och mekaniskt hållbarara trädslag som ser ljusigt ut i stora byggnader.

Inte direkt fel heller att utnyttja kemiska egenskaper av björk.
De är helt unika på många sätt.🌳

Användarvisningsbild

Re: Björk kan bli nytt huvudträdslag - mer förädling på gång

Badger  
#836551 Hur funkar björk som konstruktionsvirke när det väl lyckats med att såga upp det till rätt dimensioner Hannuröj?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).