Föryngring

Markbereda för hand?

28 inlägg 5536 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Markbereda för hand?

forest.  
#798823 Funderar på att markbereda fläckar manuellt och behöver lite tips om någon annan har gjort liknande?
har provat med röjsåg och terracut funkar hyffsat några timmar när den är ny men sen tar den sämre går snabbar med en hacka, funderade på om en vinklad gödselgrep kan funka? marken är avverkad i vinter.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Markbereda för hand?

alias  
#798825
forest. skrev:Funderar på att markbereda fläckar manuellt och behöver lite tips om någon annan har gjort liknande?
har provat med röjsåg och terracut funkar hyffsat några timmar när den är ny men sen tar den sämre går snabbar med en hacka, funderade på om en vinklad gödselgrep kan funka? marken är avverkad i vinter.


Om du menar något liknande en dikesgrep så tror jag inte på konceptet. Testade att dra med treklon till "Så-Dan" i harvspåren och min erfarenhet är att man fastnar med tingarna i rotfilten med denna typ av redskap -även när det är markberett.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Markbereda för hand?

forest.  
#798828
alias skrev:
forest. skrev:Funderar på att markbereda fläckar manuellt och behöver lite tips om någon annan har gjort liknande?
har provat med röjsåg och terracut funkar hyffsat några timmar när den är ny men sen tar den sämre går snabbar med en hacka, funderade på om en vinklad gödselgrep kan funka? marken är avverkad i vinter.


Om du menar något liknande en dikesgrep så tror jag inte på konceptet. Testade att dra med treklon till "Så-Dan" i harvspåren och min erfarenhet är att man fastnar med tingarna i rotfilten med denna typ av redskap -även när det är markberett.

MVH
Alias


ok då får det bli vanlig hacka, hur tätt bör man gör och hur stora fläckar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markbereda för hand?

Stöttingfjället  
#798900 En bra nsrkberedning är den bästa investeringen. Tror inte på den manuella metoden. Hjälpte själv morfar som markberedde för hand på 60-talets första hälft o det blev inte bra. Mitt förslag ta på dig spenderbyxorna o prata med någon som har en lämplig grävmaskin o det kommer att bli bra resultat.

Avatar Fallback

Re: Markbereda för hand?

LesterCGarreth  
#798908 Jag har gått med hacka och satt en del där det inte gått att markbereda eller när det varit små områden.

Hacka fram så det blir ett område på kanske 50X50cm med mineraljord så blir det nog bra.

Avståndet beror ju på hur många plantor du ska sätta.

Som det redan skrivits, markberedning är värt varenda krona på marker där det passar(nästan alla).

Men är det en naturlig föryngring TS frågar om?

Avatar Fallback

Re: Markbereda för hand?

forest.  
#798910
LesterCGarreth skrev:Jag har gått med hacka och satt en del där det inte gått att markbereda eller när det varit små områden.

Hacka fram så det blir ett område på kanske 50X50cm med mineraljord så blir det nog bra.

Avståndet beror ju på hur många plantor du ska sätta.

Som det redan skrivits, markberedning är värt varenda krona på marker där det passar(nästan alla).

Men är det en naturlig föryngring TS frågar om?


Ska planteras gran ev. tall men tänkte om man gör fläckar så kan de ju blir tall själv om det går bort plant eller lämna fläckar oplanterad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Markbereda för hand?

jannee  
#798913 Du bör helst avvakta ett år till innan du planterar. Planterar du gran (plugg) omskolade täckrotsplator går det oftast bra UTAN att markberedning, men även barrotsplantor går oftast bra utan markberedning.
Markberedning görs för att täckrotsplantorna ska få en optimal miljö.
Viktigt är att plantorna är optimalt förberedda, ordentligt genomfuktade, barrot kan gärna ligga i vatten ett dygn innan plantering, täckrot - jordklumpen ska var ordentligt genomfuktad och UPPTINAD.
Markbereda för hand är ineffektivt, ett omständligt företag som tar mer tid än gör nytta.
Är det mycket gräs är det spade som gäller, gräva och sortera bort all växtlighet (rötter).

Användarvisningsbild

Re: Markbereda för hand?

stackenas  
#798934
jannee skrev:Du bör helst avvakta ett år till innan du planterar. Planterar du gran (plugg) omskolade täckrotsplator går det oftast bra UTAN att markberedning, men även barrotsplantor går oftast bra utan markberedning.
Markberedning görs för att täckrotsplantorna ska få en optimal miljö.
Viktigt är att plantorna är optimalt förberedda, ordentligt genomfuktade, barrot kan gärna ligga i vatten ett dygn innan plantering, täckrot - jordklumpen ska var ordentligt genomfuktad och UPPTINAD.
Markbereda för hand är ineffektivt, ett omständligt företag som tar mer tid än gör nytta.
Är det mycket gräs är det spade som gäller, gräva och sortera bort all växtlighet (rötter).


Rent snytbaggemässigt är det bäst att antingen plantera nu direkt efter avverkning, alternativt hyggesvila 3år. Nästa år och året därpå kommer det vara som högst tryck från snytbaggen.

Markberedning är bra för alla planttyper, men absolut nödvändig för täckrot.

Avatar Fallback

Re: Markbereda för hand?

jannee  
#798980 Köper du plantor behandlade mot snytbagge brukar 1:a året inte vara några problem, det är i så fall 2;a året.
Köper du 3 åriga barrot är de oftast så pass kraftiga att de överlever ett snytbaggeangrepp.
Snytbaggebehandlade Xstora täckrot är också tåliga.

Användarvisningsbild

Re: Markbereda för hand?

stackenas  
#798981
jannee skrev:Köper du plantor behandlade mot snytbagge brukar 1:a året inte vara några problem, det är i så fall 2;a året.
Köper du 3 åriga barrot är de oftast så pass kraftiga att de överlever ett snytbaggeangrepp.
Snytbaggebehandlade Xstora täckrot är också tåliga.


Vi verkar i olika delar av vårt avlånga land 😊

Användarvisningsbild

Re: Markbereda för hand?

JensSkoog  
#799042 Jag har användt Terracut och gjord planteringsfläckar. Funkade bra, men den höll inte länge, så jag gick tillbaka till treudden på röjsågen. Funkar utmärkt, men den som går bak och planterar får hålla bra avstånd :wink:

Avatar Fallback

Re: Markbereda för hand?

LesterCGarreth  
#799202
forest. skrev:
LesterCGarreth skrev:Jag har gått med hacka och satt en del där det inte gått att markbereda eller när det varit små områden.

Hacka fram så det blir ett område på kanske 50X50cm med mineraljord så blir det nog bra.

Avståndet beror ju på hur många plantor du ska sätta.

Som det redan skrivits, markberedning är värt varenda krona på marker där det passar(nästan alla).

Men är det en naturlig föryngring TS frågar om?


Ska planteras gran ev. tall men tänkte om man gör fläckar så kan de ju blir tall själv om det går bort plant eller lämna fläckar oplanterad.


Ok. Ska du markbereda för naturlig föryngring så vänta tills tallen har ett kottår, så du inte får där med hackan i onödan.

Avatar Fallback

Re: Markbereda för hand?

forest.  
#799204
jannee skrev:Köper du plantor behandlade mot snytbagge brukar 1:a året inte vara några problem, det är i så fall 2;a året.
Köper du 3 åriga barrot är de oftast så pass kraftiga att de överlever ett snytbaggeangrepp.
Snytbaggebehandlade Xstora täckrot är också tåliga.


Satte största plant i kasett och den mindre båda behandlade förra året men de blev lika med skador på båda typerna så funkar nog att lika bra med den mindre om det inte finns risk för mycket gräs o hallon.

   TS
Avatar Fallback

Re: Markbereda för hand?

Sti L  
#799285 Terracut er uholdbart/slites fort? Koster den mye? Koster en del å frakte inn gravemaskin eller annet beredningsutstyr også. Kanskje man kan legge på en hardsveis på sliteområdene? Har en del som skal/bør beredes og mye er for bratt for maskin. Når vet jeg når tid trærne setter kotter? DET ble mange spørsmål....

Avatar Fallback

Re: Markbereda för hand?

forest.  
#802172
JensSkoog skrev:Jag har användt Terracut och gjord planteringsfläckar. Funkade bra, men den höll inte länge, så jag gick tillbaka till treudden på röjsågen. Funkar utmärkt, men den som går bak och planterar får hålla bra avstånd :wink:

Treudden vad är det ??

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).