tor 30 mar 2023, 16:56#797798
1680191694_skarpare_nr_107.jpg
Jag håller helt med "Knagge" om vad "expertisen" säger om när tallen bör röjas. Alltid för tidigt - och för hårt!
Här nere i syd så har bolag och SKS i åratal kört en kampanj, "Mera Tall" för att få upp den biologiskt pinsamt låga tallandelen i Götaland. Men när man väl lyckats få upp en hyfsad föryngring med tall - så ska den sedan röjas sönder!
Men det är ju alltid älgens fel - hur korkat man än använder röjsågen...
Jag har tagit upp ett exempel med myndigheterna - som jag bifogar bild på här. Men de slår självklart ifrån sig. Bilden visar en knappt meterhög plantering som lövsanerats och ställts ut till slutförband direkt - ca 1.600 pl/ha. Det får således inte finnas en enda älg i häradet för att detta bestånd ska överleva. (Behandling mot viltbetning hjälper inte, eftersom sidoskotten betas bort helt och därmed fotosynteskapaciteten.)
När är då älgsäker höjd - Knagge säger 4-6 m. Jag hävdar att det kan gälla som medelhöjd. Övre-höjden mått är enklare att bedöma - och då hävdar jag att beståndet gärna får hålla 5-7 meter innan slutröjningen görs.
Så gå mera efter egen erfarenhet än vad rådgivaren/virkesköparen säger... 😉
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto