Föryngring

Begränsning på klonade plantor?

2 inlägg 1478 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Begränsning på klonade plantor?

Sörlänningen  
#794496 I senaste numret av ATL finns en artikel om granplantor klonade somatisk embryogenes. SE är ju något som skogsondustrin har sett fram mot och som jag har förstått det ses det som en viktig del av framtiden inom granskogsbruket.

I en faktaruta i artikeln påstås det att det finns en gräns max 5% SE-plantor på en fastighet. För ett par år sedan skrevs det ganska mycket om SE och jag kan inte komma ihåg att en sådan begränsning någonsin nämndes. Är det verkligen så? Kan industrin vara i sådan osynk med lagrummet att man har satsat en massa pengar på en teknik som i praktiken är olaglig? Eller är det så att man förväntar sig att regleringen moraliseras efter hand?

Vore väldigt intressant att få höra mer om detta av de som kan mer.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Begränsning på klonade plantor?

Sörlänningen  
#794750 Jag får svara mig själv.
ATL-artikeln finns alltså här: https://www.atl.nu/kloning-av-tallplant ... snytbaggar

Det verkar som att gränsen om 5% per fastighet existerar, men att det finns en annan regel som säger att en fastighet alltid får ha åtminstone 20ha SE-skog. Så för de flesta privatfastigheter är gränsen klart över 5%.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).