Föryngring

20 årig Hybridlärk

27 inlägg 5376 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 20 årig Hybridlärk

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792957 Bilderna tyder på
Maglehem ja. Holbeak har mycket mindre med finkvist

Arevo
Avatar Fallback

Re: 20 årig Hybridlärk

alias  
#792961
Saläng skrev:
Tåndemåla skrev:Planen är fel! Hade det varit gran hade det följt ca G36

Ok, G36 vet jag ingen i mitt närområde som har. Kan man tänka sig att hybridlärk med riktigt bra etablering och förutsättningar med rätt proveniens Kan ha den tillväxten?


Av din bild tidigare i tråden så tycker jag att det ser ut som att beståndet växer i en sluttning. Är den tillräckligt lång så brukar man få fenomenet med rörligt markvatten som brukar höja SI(H100) med några meter jämfört med bestånd på samma jordart men på flack mark.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: 20 årig Hybridlärk

alias  
#792964
Saläng skrev:
alias skrev:Jag roade mig med att kolla Skogliga grunddatas laserskanning från dec 2019 för ett hybridlärkbestånd som jag har på min fastighet.

Beståndet består av ca 0,7 ha som planterades med lite drygt 2000 plantor/ha våren 2011, på en mark som håller ca SI(H100) G28-G30.

På 9 växtsäsonger så håller beståndet i snitt 45 m3sk/ha (GY 10 m2/ha, medeldiameter 10 cm och medelhöjd 9 m) och det bästa området på 0,2 ha håller 60 m3sk/ha (GY 12 m2/ha, medeldiameter 12 cm och medelhöjd 10 m).

Delar av området med lite grunt jorddjup tog stryk av torrsommaren 2018, så där dog en del vilket såklart kommit att dra ner produktionen lite.

Nu har beståndet vuxit tre säsonger till och det känns som att det är dags att gallra det inom ett par år, men jag vacklar lite kring om man ska satsa på volym eller kvalitet.

Oavsett skötselstrategi så har jag svårt att se att ens den bästa delen av beståndet skulle lyckas producera 235 m3sk (295-60) fram till slutet av växtsäsongen 2030. Det skulle kräva en löpande tillväxt på över 21 m3sk/ha/år i snitt.

MVH
Alias

Beståndet på bilden är gallrat två gånger, ägaren har stamkvistat alla huvudstammar och är övertygad om att det kommer gå att såga timmret och dessutom ha avsättning för det. Jag blev nyfiken på om fler har så stark tro på hybridlärken. Har du satt mycket? Vad är dina tankar om trädslagets framtid?


Den delen av min fastighet som detta bestånd är beläget på ägdes av min far när detta planterades.

Det här är det enda lärkbestånd som jag har och jag är tveksam till om det blir större areal inom överskådlig tid.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: 20 årig Hybridlärk

Saläng  
#792973 Ok, här börjar det bli vanligt. Hänger säkert ihop med alla råd om att inte ha alla ägg i osv.
Det är fint där nere i dina trakter. Högg ett bra tag runt Växjö efter Gudrun.

   TS
Avatar Fallback

Re: 20 årig Hybridlärk

alias  
#792977
Saläng skrev:Ok, här börjar det bli vanligt. Hänger säkert ihop med alla råd om att inte ha alla ägg i osv.
Det är fint där nere i dina trakter. Högg ett bra tag runt Växjö efter Gudrun.


Personligen har jag inte så stora avverkningar i närtid och de ytor som kan bli aktuella är jag inte säker på är lämplig mark för lärk.

Det finns lärkplanteringar lite varstans här också, av vitt skild kvalitet- en del blir man nästan sjösjuk av att kolla på. Den jag har på mitt tror jag kommer att ge ett acceptabelt intryck efter en eller ett par gallringar.

Jag tror att det är vanligare med hybridlärkbestånd (även planterade före Gudrun och Per) i f.d. gamla Mörrums SBO (västra Blekinge och nordöstra Skåne), då det jobbade en inspektor där tidigare som jag tror var stark förespråkare för hybridlärken - enligt vad jag har fått berättat för mig.

Ska man ge tips inför planteringen så är det att stora plantor är att föredra för att slippa vegetationsrensning, samt att det känns som att lärken kan vara känsligare än många andra trädslag för snedplantering (tror att vi diskuterade detta hos er i Stavsjö @Tåndemåla?).

Efter Gudrun fanns här rätt mycket skogsarbete att utföra i närområdet - trevligt att du hann med att begrunda och njuta av omgivningarna också mitt i kaoset som rådde då! 👍

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: 20 årig Hybridlärk

LesterCGarreth  
#793141 Är alltid kul att läsa om lärk i olika former. På tal om avsättning så lär väl inte det vara ett problem i Götaland.

Jag ska plantera ca 1 ha med rysk lärk nu i vår.

Har tidigare satt lite hybridlärk i extremt liten skala och de är väldigt populära att äta och feja.

Så får den ryska lärken vara i fred ska jag sätta 0,5 med hybrid. Om det nu finns som täckrot annars kan det kvitta.

Framtida problem med evt avsättning det får mina barn eller annan framtida ägare ta.

Användarvisningsbild

Re: 20 årig Hybridlärk

Saläng  
#793144 Jag satte 4000 sibirisk lärk i våras. Tyvärr 95% betade toppskott. Dom har en bra förmåga att tåla betning som tur är. Sätter du täckrot? Jag försöker få tag i så stora plantor som möjligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: 20 årig Hybridlärk

LesterCGarreth  
#793179
Saläng skrev:Jag satte 4000 sibirisk lärk i våras. Tyvärr 95% betade toppskott. Dom har en bra förmåga att tåla betning som tur är. Sätter du täckrot? Jag försöker få tag i så stora plantor som möjligt.


95%! Ja då var de verkligen smaskiga.

Ja, jag skulle sätta barrot en gång och det är nog det tråkigaste jag hållit på med, fast nu när jag har låtit markbereda så är det kanske inte tråkigt och drygt att sätta dem. Täckrot sätter man ju en hel dag utan att man får ont i kroppen.

Men det kanske fungerar dåligt med täckroten? Misslyckas det så låter jag lövet komma istället.

Avatar Fallback

Re: 20 årig Hybridlärk

torpöbo  
#793181 Vart fick ni tag i sibirisk lärk? Letade efter plantor i flera månader förra våren.

Avatar Fallback

Re: 20 årig Hybridlärk

isteskog  
#793182 SCA:s plantskola i Norrgrundet, Sundsvall har Rysk Lärk ( f.d Sibirisk Lärk). Men man måste vara ute i god tid med beställningarna. Jag tar mina genom Rundvirke. 😎

Användarvisningsbild

Re: 20 årig Hybridlärk

Saläng  
#793183
torpöbo skrev:Vart fick ni tag i sibirisk lärk? Letade efter plantor i flera månader förra våren.


Beställde på Ramlösa med riktigt bra framförhållning. Det gäller väl i stort sett alla plantor nu.

   TS
Avatar Fallback

Re: 20 årig Hybridlärk

LesterCGarreth  
#819785
torpöbo skrev:Vart fick ni tag i sibirisk lärk? Letade efter plantor i flera månader förra våren.

Extremt segt svar från mig nu, Bohus-Dals plantor via virkesköpare.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).