Föryngring

Före /Efter

72 inlägg 14636 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Före /Efter

skogshare  
#793665
Sjögården skrev:
1677085609_312e54cc-5fbd-41e0-9082-3e6f74d55c35.jpeg
Ja du, jag gör vad jag kan men vi alla gör för lite. Ointresserade markägare är kanske största problemet. Den snabba utvecklingen på dov och kronhjort går inte att hantera med lite trevlig söndagsjakt ett par gånger på hösten.
Vi byter trädslag och grödor efter viltet och inte vad som är lämpligt för vare sig mark eller marknad.


Kopia av mail idag till landsbygdsministern och representanter för samtliga partier i jordbruksutskottet:

Date: fre 24 feb. 2023 kl 14:22

Subject: Nödvändiga förutsättningar för biologisk mångfald i produktionsskogsbruket


Landsbygdsminister Peter Kullgren

Jytte Guteland Socialdemokraterna
Martin Kinnunen Sverigedemokraterna
John Widegren Moderaterna
Kajsa Fredholm Vänsterpartiet
Stina Larsson Centerpartiet
Kjell-Arne Ottosson Kristdemokraterna
Emma Nohrén Miljöpartiet
Elin Nilsson Liberalerna



För att möjliggöra biologisk mångfald i produktionsskogsbruket krävs kraftfulla politiska åtgärder och incitament för att:

- tvinga fram en ordentlig begränsning av lokalt/regionalt överstora stammar av älg, kronhjort, dovhjort och rådjur som förorsakar oacceptabla skador på såväl föryngringar av lövträd och tall som ungskogar av gran, vilket i sin tur omöjliggör ett ståndortsanpassat skogsbruk och därmed också förutsättningarna för de växtsamhällen och andra organismer som hör samman med de olika trädslagen. Det är uppenbart att tillräckliga frivilliga åtaganden från jägarkåren inte kan förväntas;

- utveckla gynnsamma användningsområden och avsättningsmöjligheter för i första hand lövtimmer, som tillsammans med ovanstående punkt, är ett måste för att landets skogsägare ska kunna motiveras att satsa på storskalig lövträdsinblandning.

För klimatets och därmed också för den biologiska mångfaldens skull krävs bland annat just en optimal global,ståndortsanpassad och hållbar skogsproduktion (koldioxidupptagning) med maximal andel timmer som kan skapa förutsättningar för en maximal global träbyggnation (kollagring) med massivt trä och träbaserat skiv- och isoleringsmaterial, som ersätter betydligt mer energikrävande materialslag.

Även i jordbruket och trafiken medför slutligen de lokalt/regionalt överstora stammarna av hjortdjur och vildsvin helt oacceptabla konsekvenser, som snarast måste(!) angripas på ett effektivt och ändamålsenligt sätt.

Vänliga hälsningar

Thomas Åkerblom
Jägmästare
Nyköping


cc.
Skogsdirektör Magnus Kindbom LRF Skogsägarna

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Före /Efter

Sjögården  
#793677 Väl genomtänkt!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Före /Efter

svampbob  
#793683
skogshare skrev:
Sjögården skrev:
1677085609_312e54cc-5fbd-41e0-9082-3e6f74d55c35.jpeg
Ja du, jag gör vad jag kan men vi alla gör för lite. Ointresserade markägare är kanske största problemet. Den snabba utvecklingen på dov och kronhjort går inte att hantera med lite trevlig söndagsjakt ett par gånger på hösten.
Vi byter trädslag och grödor efter viltet och inte vad som är lämpligt för vare sig mark eller marknad.


Kopia av mail idag till landsbygdsministern och representanter för samtliga partier i jordbruksutskottet:

Date: fre 24 feb. 2023 kl 14:22

Subject: Nödvändiga förutsättningar för biologisk mångfald i produktionsskogsbruket


Landsbygdsminister Peter Kullgren

Jytte Guteland Socialdemokraterna
Martin Kinnunen Sverigedemokraterna
John Widegren Moderaterna
Kajsa Fredholm Vänsterpartiet
Stina Larsson Centerpartiet
Kjell-Arne Ottosson Kristdemokraterna
Emma Nohrén Miljöpartiet
Elin Nilsson Liberalerna



För att möjliggöra biologisk mångfald i produktionsskogsbruket krävs kraftfulla politiska åtgärder och incitament för att:

- tvinga fram en ordentlig begränsning av lokalt/regionalt överstora stammar av älg, kronhjort, dovhjort och rådjur som förorsakar oacceptabla skador på såväl föryngringar av lövträd och tall som ungskogar av gran, vilket i sin tur omöjliggör ett ståndortsanpassat skogsbruk och därmed också förutsättningarna för de växtsamhällen och andra organismer som hör samman med de olika trädslagen. Det är uppenbart att tillräckliga frivilliga åtaganden från jägarkåren inte kan förväntas;

framtill hit är det sakligt och egentligen ekonomiska argument

- utveckla gynnsamma användningsområden och avsättningsmöjligheter för i första hand lövtimmer, som tillsammans med ovanstående punkt, är ett måste för att landets skogsägare ska kunna motiveras att satsa på storskalig lövträdsinblandning.

Finns det användningsområden så ordnar det sig med lövet.
Här nedan är det bara en massa lull. Naturen klarar sig väldigt bra på egen hand och utan en massa dolda ekonomiska incitament. Visst viltet är ett problem i trafiken men vad går före biologin eller trafiksäkerheten?


För klimatets och därmed också för den biologiska mångfaldens skull krävs bland annat just en optimal global,ståndortsanpassad och hållbar skogsproduktion (koldioxidupptagning) med maximal andel timmer som kan skapa förutsättningar för en maximal global träbyggnation (kollagring) med massivt trä och träbaserat skiv- och isoleringsmaterial, som ersätter betydligt mer energikrävande materialslag.

Även i jordbruket och trafiken medför slutligen de lokalt/regionalt överstora stammarna av hjortdjur och vildsvin helt oacceptabla konsekvenser, som snarast måste(!) angripas på ett effektivt och ändamålsenligt sätt.

Vänliga hälsningar

Thomas Åkerblom
Jägmästare
Nyköping


cc.
Skogsdirektör Magnus Kindbom LRF Skogsägarna

Användarvisningsbild

Re: Före /Efter

skogshare  
#793693
svampbob skrev:
skogshare skrev:
Sjögården skrev:
1677085609_312e54cc-5fbd-41e0-9082-3e6f74d55c35.jpeg
Ja du, jag gör vad jag kan men vi alla gör för lite. Ointresserade markägare är kanske största problemet. Den snabba utvecklingen på dov och kronhjort går inte att hantera med lite trevlig söndagsjakt ett par gånger på hösten.
Vi byter trädslag och grödor efter viltet och inte vad som är lämpligt för vare sig mark eller marknad.


Kopia av mail idag till landsbygdsministern och representanter för samtliga partier i jordbruksutskottet:

Date: fre 24 feb. 2023 kl 14:22

Subject: Nödvändiga förutsättningar för biologisk mångfald i produktionsskogsbruket


Landsbygdsminister Peter Kullgren

Jytte Guteland Socialdemokraterna
Martin Kinnunen Sverigedemokraterna
John Widegren Moderaterna
Kajsa Fredholm Vänsterpartiet
Stina Larsson Centerpartiet
Kjell-Arne Ottosson Kristdemokraterna
Emma Nohrén Miljöpartiet
Elin Nilsson Liberalerna



För att möjliggöra biologisk mångfald i produktionsskogsbruket krävs kraftfulla politiska åtgärder och incitament för att:

- tvinga fram en ordentlig begränsning av lokalt/regionalt överstora stammar av älg, kronhjort, dovhjort och rådjur som förorsakar oacceptabla skador på såväl föryngringar av lövträd och tall som ungskogar av gran, vilket i sin tur omöjliggör ett ståndortsanpassat skogsbruk och därmed också förutsättningarna för de växtsamhällen och andra organismer som hör samman med de olika trädslagen. Det är uppenbart att tillräckliga frivilliga åtaganden från jägarkåren inte kan förväntas;

framtill hit är det sakligt och egentligen ekonomiska argument

- utveckla gynnsamma användningsområden och avsättningsmöjligheter för i första hand lövtimmer, som tillsammans med ovanstående punkt, är ett måste för att landets skogsägare ska kunna motiveras att satsa på storskalig lövträdsinblandning.

Finns det användningsområden så ordnar det sig med lövet.
Här nedan är det bara en massa lull. Naturen klarar sig väldigt bra på egen hand och utan en massa dolda ekonomiska incitament. Visst viltet är ett problem i trafiken men vad går före biologin eller trafiksäkerheten?


För klimatets och därmed också för den biologiska mångfaldens skull krävs bland annat just en optimal global,ståndortsanpassad och hållbar skogsproduktion (koldioxidupptagning) med maximal andel timmer som kan skapa förutsättningar för en maximal global träbyggnation (kollagring) med massivt trä och träbaserat skiv- och isoleringsmaterial, som ersätter betydligt mer energikrävande materialslag.

Även i jordbruket och trafiken medför slutligen de lokalt/regionalt överstora stammarna av hjortdjur och vildsvin helt oacceptabla konsekvenser, som snarast måste(!) angripas på ett effektivt och ändamålsenligt sätt.

Vänliga hälsningar

Thomas Åkerblom
Jägmästare
Nyköping


cc.
Skogsdirektör Magnus Kindbom LRF Skogsägarna


Användningsområden är något som i stor utsträckning skapas och utvecklas genom forskning och utveckling i systematisk samverkan mellan berörd industri och staten.

För att möjliggöra ett för klimatet, den biologiska mångfalden, markägaren och samhället optimalt skogsbruk, kan staten definitiv underlätta detta på olika sätt genom olika incitament, som bör vara helt transparenta och välmotiverade.

Överstora viltstammar har knappast i första hand något med biologi att göra utan med alltför många markägares och jaktlags önskemål om mesta möjliga jaktbart vilt utan hänsyn till konsekvenserna för tredje man.

Avatar Fallback

Re: Före /Efter

syre  
#793894 Har planterat Sitka i blandning med gran några år och de växer minst lika bra som granen. Vi har återkommande problem med snöbrott, det är nästan hopplöst att få upp planteringarna och min tanke är att Sitka är väldigt sega att bryta av och därför har bättre motståndskraft mot snöbrott. Andras erfarenhet? Douglas går inte av när blötsnön kommer men plantskogen lägger sig och känns inte som ett alternativ här.

Användarvisningsbild

Re: Före /Efter

Sjögården  
#793897 Intressant, jag provade också ett par hektar med hälften sitka ,hälften vanlig gran för att se vad som utvecklas bäst.
Bördig och fuktig mark.Tänkte inte på snöbrottsrisken men det har du rätt i..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Före /Efter

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794025 Har tyvärr färska erfarenheter av mycket snöbrott. Tall och gran tog mycket stryk, medan naturligt föryngrat björk, al och asp klarade sig väldigt bra, om än inte 100 procentigt.

De borde ju komma spontant på bördig och fuktig mark...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Före /Efter

Sjögården  
#794037 Snöbrotten är en plåga, vi har haft några riktiga omgångar av det på ostkusten de senaste 20 åren.
Är nog en del av skogsägarna som satsar på löv efter årets snöbrottsäsong.
Ungefär 30000 m3fub toppbruten skog avverkas just nu i vårt VO och en hel del som slutavverkning.
Har för egen del klarat mig med begränsade skador.
Är rädd att snabbväxande plantmaterial är en del av problemet.
Snabbvuxen gran tål inte 40 cm tung blötsnö.
Björken är ett bra alternativ på goda marker utifrån alla aspekter, inte minst kronhjorten.Men ser att både tillväxt och lönsamhet blir sämre om man jämför med fina granbestånd med hög timmerandel.
Planerar inte mitt skogsbruk utifrån dagens vedkonjunktur som ju är lite udda över tid.
Ökar på andelen björk lite försiktigt men får inte självföryngring på mina marker så det räcker.Kombinerar gärna gran o björk.
Aspen är för mig ett ogräs då jag har 80 % tall och har sett det omöjligt att förena.
Aspen och alen blir nog hänvisad till kantzoner mot sjöar, gölar och vattendrag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Före /Efter

skogshare  
#794044
Sjögården skrev:Snöbrotten är en plåga, vi har haft några riktiga omgångar av det på ostkusten de senaste 20 åren.
Är nog en del av skogsägarna som satsar på löv efter årets snöbrottsäsong.
Ungefär 30000 m3fub toppbruten skog avverkas just nu i vårt VO och en hel del som slutavverkning.
Har för egen del klarat mig med begränsade skador.
Är rädd att snabbväxande plantmaterial är en del av problemet.
Snabbvuxen gran tål inte 40 cm tung blötsnö.
Björken är ett bra alternativ på goda marker utifrån alla aspekter, inte minst kronhjorten.Men ser att både tillväxt och lönsamhet blir sämre om man jämför med fina granbestånd med hög timmerandel.
Planerar inte mitt skogsbruk utifrån dagens vedkonjunktur som ju är lite udda över tid.
Ökar på andelen björk lite försiktigt men får inte självföryngring på mina marker så det räcker.Kombinerar gärna gran o björk.
Aspen är för mig ett ogräs då jag har 80 % tall och har sett det omöjligt att förena.
Aspen och alen blir nog hänvisad till kantzoner mot sjöar, gölar och vattendrag.


Vilken avsättning ser du för björktimmer av olika kvalité inom en överblickbar framtid?

Användarvisningsbild

Re: Före /Efter

Sjögården  
#794045 Ingen i mitt område.Björkmassaved blir resultatet av mina björkskogar även om det kanske mäts in som björkkubb.
Många har pratat om lövsågverk i Södra Sverige men ser inte att det blir en realitet inom överskådlig tid.
Den björken jag har sköter jag med rätt hårda röjningar och en gallring för att få volymtillväxt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Före /Efter

Sjögården  
#794370 Andra gallring 25 årigt blandbestånd.Kanske lite försiktigt uttag men bra bonitet.
1677772635_b2cfcb94-5bf7-4bfd-bb6c-3d8f861dc781.jpeg
1677772635_bb17dccf-448b-428a-8752-2fba8a1f5da5.jpeg
1677772714_9e2c229a-0451-4541-a0bf-81205e6096d7.jpeg
1677772714_98c431b1-f999-4d33-9e92-ef4eb6e17fcd.jpeg

Före/efter 😉

   TS
Avatar Fallback

Re: Före /Efter

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808465
Skogsola skrev:Efter vad de säger så bör det planteras kaktus på Sveriges ostkust. Det sägs att Sitka är ett otrevligt träd med vassa barr som ger närmast ogenomtränglig skog. Stämmer det?

Ja.

Användarvisningsbild

Re: Före /Efter

Sjögården  
#808469 Tänkte det skulle fungera mot kronhjort…😉

   TS
Avatar Fallback

Re: Före /Efter

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808472 Ja det kan henda at det gjere.

Användarvisningsbild

Re: Före /Efter

Sjögården  
#818618
1700131053_img_2648.png
1700131053_img_2647.png
Ett par Google bilder från ett 4 ha bestånd.Planterat 2000 under fröträd.Röjt 2 ggr Bilderna tagna 2011 och 2023 och däremellan manuellt röjningsgallrat 2018.
Planerat och kontrakterat för gallring sommaren/hösten 2024.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).