Föryngring

Seed4forest - välj rätt trädslag i klimatförändring

5 inlägg 1564 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Seed4forest - välj rätt trädslag i klimatförändring

Fredrik Reuter  
#787952 Klimatförändringarna gör att växtzoner och provenienser som vi tidigare förlitat oss på i framtiden kan förändras helt. Detta gör i sin tur att de trädslag man väljer att plantera idag i sin skog kan missgynnas av klimatet när de blir äldre. Ett gissel helt enkelt och inte helt enkelt att gissa sig till vilka trädslag man ska välja just i sin skog.

Österrikiska BFW, som är ett statligt forskningscenter för skog, har tillsammans med flera EU-initiativ tagit fram en kostnadsfri webbtjänst som kan underlätta för skogsägare i val av trädslag. Tjänsten heter Seed4forest och täcker hela Europa inklusive Sverige.

Exakt vilken data som tjänsten använder framgår inte men tanken är att man ner på beståndsnivå kan se vilka trädslag som kan passa på just ens skog baserat på två olika klimatscenario (RCP 4.5 och RCP 8.5).

Eftersom tjänsten är framtagen i Österrike så verkar det som att den kanske inte anpassats 100 % till Sverige. Bland annat saknas vår björk- och aspträd i databasen. Men det är ändå en spännande tjänst som säkerligen inbjuder till diskussion. Så här gör du för att testa:

1. Gå in på: https://www.seed4forest.org/

2. Välj "Start"

3. Skriv närmsta tätort till din skog

4. Scrolla och zooma till just din skog i kartan, klicka sedan på din skog.

5. Vänta till tjänsten gjort sitt urval

6. Kolla i listan efter gröna ringar med höga nummer (gärna 1000). Detta är trädslag som föreslås passa din ståndort utifrån klimatförändringar.

7. Klicka på någon av ringarna till trädslaget och du kan se hur det passar i hela Europa (om du zoomar ut kartan).

Vad ska du plantera?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Seed4forest - välj rätt trädslag i klimatförändring

alstor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787957 Intressant. Det blir Gran igen vid RCP 4,5 är inte så intresserad av Vresalm. 😉

Avatar Fallback

Re: Seed4forest - välj rätt trädslag i klimatförändring

maltex  
#788028 Kollade lite utanför Bollnäs den föreslog det som redan växer bra nu dvs Gran Tall och Al,men även Bok och Ek skulle funka bra i teorin.

Avatar Fallback

Re: Seed4forest - välj rätt trädslag i klimatförändring

Pelle Skog  
#788091 Systemet hittade vårt gårdsnamn utanför Vetlanda. Förslagen var bra tycker jag men kommer att leda till spännande diskussioner med delägarna 😀

Avatar Fallback

Re: Seed4forest - välj rätt trädslag i klimatförändring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788161 Om jag förstår det rätt är det frön som passar bra att så i slutet av detta århundrade? Okej, kanske man kan så ask då men jag tror gran funkar ett tag till.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).