Föryngring

Ta vara på skott från skogslind

3 inlägg 1846 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ta vara på skott från skogslind

ThomasE1  
#777252
1667225263_5ff32b6e-9f5f-414a-88c8-3f55f757030f.jpeg
Hej.

På min tomt i södra Småland har det stått en stor skogslind som togs bort för ett antal år sedan (ihålig stam mm). Det har som tur är vuxit fram en stor mängd rotskott bredvid stammen.

Söker tips kring hur (t ex ta bort alla utom ett par?) och när jag ska gallra bland skotten om målet är att låta ett av skotten växa fram till ett nytt träd. Jag bifogar bild som visar hur det ser ut.

Hälsningar,
Thomas



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Ta vara på skott från skogslind

anersimyra  
#777284
ThomasE1 skrev:
1667225263_5ff32b6e-9f5f-414a-88c8-3f55f757030f.jpeg
Hej.

På min tomt i södra Småland har det stått en stor skogslind som togs bort för ett antal år sedan (ihålig stam mm). Det har som tur är vuxit fram en stor mängd rotskott bredvid stammen.

Söker tips kring hur (t ex ta bort alla utom ett par?) och när jag ska gallra bland skotten om målet är att låta ett av skotten växa fram till ett nytt träd. Jag bifogar bild som visar hur det ser ut.

Hälsningar,
Thomas
. Du kan per omgående välja ut ett valfritt skott att spara och helt enkelt ta bort de övriga..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Ta vara på skott från skogslind

ThomasE1  
#777351 Stort tack! Då går jag ut och klipper 👍

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).