Föryngring

Sofflocksmodell i många fall bättre än plantering

26 inlägg 6503 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sofflocksmodell i många fall bättre än plantering

Sjögården  
#770171
Lars Lundqvist SLU skrev:Nej, du drar av det från den slutavverkning du just gjort, eftersom det är idag du har kostnaden för att avverka.

Ni som slutavverkar idag, lönar det sig? Har ni nånsin räknat på om de åtgärder som gjordes för 50-100 år sen har förräntat sig? Spelar det nån roll? 😉

Alldeles riktigt resonerat.
Naturligtvis skall man sätta av en del av avverkningsnettot till att se till till att det blir ny och bättre skog.
Och under tiden kan ju detta sitta på ett skogskonto och dessutom ge en liten avkastning till andra röjningen är utförd.
En så långsiktig näring som skogsägande kräver att man lyfter sig över kortsiktigt ekonomiskt kalkylerande.
Egentligen har aldrig någon kunnat räkna hem en kalkyl på sitt skogsbruk.
Trots det har det varit en god affär att se till att skogen är produktiv och växer för fullt.
Det är dessutom roligt att se och följa.. 😉

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Sofflocksmodell i många fall bättre än plantering

Älgfoderodlare  
#770173
jannee skrev:"På sikt tror jag m.a.o att vi kommer att kunna odla växter som tål torka och ändå ger hög tillväxt".


Men det är väl där som det ändå finns en ökad risk för att vi "odlar" fram ännu mer o billigare råvara på kortare tid, utan att för den del nå ett högre netto till producenten ?
Det är väl precis just det som har hänt jordbrukssektorn ! ?
Det bör väl INTE vara den väg vi ska gå ?
Den brist på o prissättning av kvalitet o volym / träd o areal, som vi inte har något av i Sverige idag men som prioriteras / premieras i större utsträckning på andra håll i världen. Bör o kan nog vara en bättre o enklare samt billigare väg att gå för privatskogsbruket.
För än mer modifierade plantor för att gynna tillväxt, ger oss nog bara ett SQ alt. sämre. O de blir nog inte billigare vid nyanläggning av skog. Men risk för oförändrad intäkt vid slutavverkning, o ökade kostnader på vägen dit.

Avatar Fallback

Re: Sofflocksmodell i många fall bättre än plantering

jannee  
#770190 I dag får man betalt per kvantitet INTE kvalitet, tror du på en förändring?
Om i så fall satsa på kvalité, men titta för den sakens skull inte ned på de som satsar på kvantitet.
Varje skogsägare är väl sig själv närmast och odlar det han tro på är bäst för honom/henne och deras gård.
En del har bara lönsamheten som mål medan andra har andra den biologiska mångfalden som rättesnöre.
Många av oss har skogen som hobby medans andra har skogen som sitt enda levebröd + allt dess emellan.
Det är just av den orsaken vi har ett så skiftande landskap och inte p.g.a. SS rådande.
Med lite krånglande behöver man INTE plantera efter en slutavverkning (i alla fall inte här nere i söder). Det kommer att finnas minst 2 000 A stammar/ha på hygget efter 5 år = det minimala antalet enligt SS riktnorm.

Användarvisningsbild

Re: Sofflocksmodell i många fall bättre än plantering

Älgfoderodlare  
#770198
jannee skrev:I dag får man betalt per kvantitet INTE kvalitet, tror du på en förändring?
Om i så fall satsa på kvalité, men titta för den sakens skull inte ned på de som satsar på kvantitet.
Varje skogsägare är väl sig själv närmast och odlar det han tro på är bäst för honom/henne och deras gård.
En del har bara lönsamheten som mål medan andra har andra den biologiska mångfalden som rättesnöre.
Många av oss har skogen som hobby medans andra har skogen som sitt enda levebröd + allt dess emellan.
Det är just av den orsaken vi har ett så skiftande landskap och inte p.g.a. SS rådande.
Med lite krånglande behöver man INTE plantera efter en slutavverkning (i alla fall inte här nere i söder). Det kommer att finnas minst 2 000 A stammar/ha på hygget efter 5 år = det minimala antalet enligt SS riktnorm.


"I dag får man betalt per kvantitet INTE kvalitet, tror du på en förändring?"

- Ja, men inte inom alla segment av den framtida industriutvecklingen. Men det kommer att ske förändringar i utveckling av nya material, byggnadssätt som kan kräva det. O att idag satsa på det som kan komma att efterfrågas i en större utsträckning i framtiden, gör ju att man då kan ha en färdig vara att förse dessa marknadsdelar med.

"Om i så fall satsa på kvalité, men titta för den sakens skull inte ned på de som satsar på kvantitet."

- Nej, o det gör jag inte heller ! Men det är ju mest för det stora flertalet som du också nämner, som inte har sin skog som enda levebröd. Som kan o bör för sin o många andras skull, kunna satsa på en i framtiden förändrad marknad som kan högre avkastning / volym o kvalitet. Men det kommer ju då även förhoppningsvis, att gynna de som idag har kvantitet som brukningsnorm.

"Det är just av den orsaken vi har ett så skiftande landskap och inte p.g.a. SS rådande."

Där är vi helt överens !

"Med lite krånglande behöver man INTE plantera efter en slutavverkning (i alla fall inte här nere i söder)"

Jag har områden där jag inte behövt det heller, o har skog så det räcker o blir över. Men det hindrar mig ju inte att ändå satsa på en maximal utveckling av dom i alla fall, fast de varit gratis ! Jag gör ingen skillnad på planterade eller självföryngrade träd när det gäller skogsvården.

Användarvisningsbild

Re: Sofflocksmodell i många fall bättre än plantering

Sjögården  
#770248 Det är stor skillnad på att tillvarata naturlig föryngring, oftast i planterade bestånd ,och röja fram det bästa i täta bestånd som man sköter för att få bästa tillväxt och kvalitet eller att:
- Låta det bli som det blir.
Har svårt att se varför man skall äga skog om man inte är intresserad av att sköta den.
Att låta avverkade ytor växa igen med fel trädslag, ofta björk på torr mark, kan ju kännas bra för plånboken.
Har sett rätt mycket sådant i min omgivning, i bästa fall röjs det en gång.
När dessutom försålda jakttillfällen börjar bli huvudinkomsten från skogen för att öka kassaflödet för stunden blir kalkylen synnerligen kortsiktig.
Och det borde inte bli målet för skogsbruket.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Sofflocksmodell i många fall bättre än plantering

Knagge  
#770252 På många marker funkar självföryngringar. Men de måste skötas . Oftast med upprepade röjningar.
Fast upprepade stamkvistningar funkar det med.
Däremot är jag väldigt tveksam till att ha fri utveckling som skötselmetod det blir snårskogar och döträd och däremellan gruppställt.

Användarvisningsbild

Re: Sofflocksmodell i många fall bättre än plantering

Torbjörn Johnsen  
#770267 Jag vet inte om jag uppfattat det korrekt men visst innebar Sofflocksmodellen att man inte lägger tid och pengar på någon föryngring, men att man i övrigt sedan sköter den skog som växer upp av sig själv? Eller var sofflocksmodellen helt oskötta provytor avseende röjning och gallring också?

Avatar Fallback

Re: Sofflocksmodell i många fall bättre än plantering

jannee  
#770282 För ca 15 år sedan när jag planterade efter att Per härjat (en storm) blev det styvt ett tunnland som inga plantor blev satta,fanns inga plantor att uppbringa just då.
Området var ej heller markberett så vår herre fick själv sköta återväxten.
I dag har jag ändå en fin ungskog väldigt mycket med löv (björk) granen ligger dock ca 2 efter i höjdtillväxt, dessutom har jag fått röja en extragång jämfört med de skiften som planterades.
Höjdtillväxten kan bero på 2 saker (inbillar jag mig).
De självföryngrade granarna är troligtvis avkommor från Emmabodagranen, de planterade är en förädlade sort (Minsk).
De planterade var 1,5 år gamla och var redan ca 20 cm långa medans de självföryngrade endast var frön som grodde påföljande åren.
Sedan kan man diskutera lönsamheten med sofflocksmodellen, man förlorar några år och måste röja mer + risken för luckor är ofrånkomlig - fördelen kan vara att skiftet beskogas av sådant som bevisligen trivs där.

Användarvisningsbild

Re: Sofflocksmodell i många fall bättre än plantering

Älgfoderodlare  
#770286
Sjögården skrev:Har svårt att se varför man skall äga skog om man inte är intresserad av att sköta den... 😉


Det är väl kanske där som till viss del vår dåliga prisutveckling finns idag. Endera att de som äger skog, varken har kunskapen, intresset eller de eko. incitamentet ATT skapa ny utveckling i just sina skogar. Men också de som helt överlåtit sitt ägande till förvaltning av de som sen också drar mest nytta av den för egen del.
Jag skrev det i ett tidigare inlägg, att om fler skogsägare insåg värdet i vad de äger o förvaltar, så skulle vi kunna ha en helt annan sit. i svenskt skogsbruk idag.

Användarvisningsbild

Re: Sofflocksmodell i många fall bättre än plantering

Älgfoderodlare  
#770292
Torbjörn Johnsen skrev:Jag vet inte om jag uppfattat det korrekt men visst innebar Sofflocksmodellen att man inte lägger tid och pengar på någon föryngring, men att man i övrigt sedan sköter den skog som växer upp av sig själv? Eller var sofflocksmodellen helt oskötta provytor avseende röjning och gallring också?


Svaren som jag ser o uppfattat det;
Fråga 1, - Ja ! Man kan då i bästa fall få helt ståndortsanpassad föryngring o i sån mängd, att framtida beståndsutveckling kan ge mycket bra tillväxt via skötselmetod. Ex. är väl de Tallföryngringar du såg hos mig bakom "Smedjan". Otroligt bra självföryngrat uppslag, gratis o välväxande. Men utan rätt skötsel, ingen fortsatt bra utveckling.

Fråga 2, - Nej ! Men tittar man på vissa av siffrorna om kvarvarande stamantal. Så har ju i alla fall vissa av dom inte skötts enl. gängse BAU modell. Kanske finns det planer på fortsatta studier inom dessa provytor just när det gäller mer lågintensiv skötsel ( försiktiga, manuella låggallring utan dyra kostnader o inget netto ).
För att återgå till mitt ex. ovan, så har jag ju inte fram tills idag, lagt en enda krona på vare sig maskinella åtgärder eller föryngring. Bara egen tid o handredskap. Och skog det blir det !

Användarvisningsbild

Re: Sofflocksmodell i många fall bättre än plantering

Iskog  
#770329 Folk som över-investerat i maskiner, hus med mera har man alltid hört om men i jordbrukssammanhang brukar man säga att det inte finns någon som täckdikat sig fattig, tror man kan använda samma begrepp i skogsbruket och säga att det finns ytterst få som blivit fattiga för att de idkat skogsvård i egen skog.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).