Föryngring

Självföryngra björk med stubbskott

9 inlägg 3240 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Självföryngra björk med stubbskott

mpersson76  
#768266 Har en smal remsa närmast gården 45årig självföryngrad glasbjörk. Det kommer mycket gran under, men jag vill behålla ljuset och luftigheten i lövskogen. Ska röja bort all gran, men när är det bäst att avverka björken för att den ska ha lättast att skjuta rotskott? Från lövfällning och över vintern? Det blir väl en del självföryngring med frö, men tänkte slippa markberedning annat än det jag får till med traktorn.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Självföryngra björk med stubbskott

Älgfoderodlare  
#768280
mpersson76 skrev:Har en smal remsa närmast gården 45årig självföryngrad glasbjörk. Det kommer mycket gran under, men jag vill behålla ljuset och luftigheten i lövskogen. Ska röja bort all gran, men när är det bäst att avverka björken för att den ska ha lättast att skjuta rotskott? Från lövfällning och över vintern? Det blir väl en del självföryngring med frö, men tänkte slippa markberedning annat än det jag får till med traktorn.


Om jag förstår dig rätt, så ämnar du både ta ner dina Björkar o röja ner Granarna samtidigt, eller ? Frågan är ju vad man på sikt vill uppnå ? För i takt med att du får nya stubbuppslag av Björk, så kommer ju även nya Granar under tiden. Om det är en "smal remsa" med Björk, vad gör att du vill ta ned dom ?
Jag stamkvistar ju alla mina träd o har nyligen påbörjat flera skärmar med Björk för att få just Gran under dom. Att stamkvista även Gran går alldeles utmärkt. Så varför ta ner det som kommer tillbaka, fast i en jämnare takt ? Nu har du ju en skiktning, underhåll den o du kan får mer av allt om du bara ändrar skötselmetod. Man kan utan problem ligga nära eller t.o.m.över 50% gränsen för hur mycket grönkrona som blir kvar för att ha kvar tillväxten. O även om den minskar marginellt de första åren, så gynnar det ju bara helheten på sikt. Att ta bort den gröna "skymmande sikten" blir däremot beståndslång !

Avatar Fallback

Re: Självföryngra björk med stubbskott

surjämten  
#768302 En smal remsa närmast gården.
Då är det självklart att man vill ha björk.

Avatar Fallback

Re: Självföryngra björk med stubbskott

Ekman  
#768311 Jag skulle tänka som TS. Ta björken efter lövfällningen så sätter det fart på våren sen.

Avatar Fallback

Re: Självföryngra björk med stubbskott

Ekman  
#768315
Älgfoderodlare skrev:
mpersson76 skrev:Har en smal remsa närmast gården 45årig självföryngrad glasbjörk. Det kommer mycket gran under, men jag vill behålla ljuset och luftigheten i lövskogen. Ska röja bort all gran, men när är det bäst att avverka björken för att den ska ha lättast att skjuta rotskott? Från lövfällning och över vintern? Det blir väl en del självföryngring med frö, men tänkte slippa markberedning annat än det jag får till med traktorn.


Om jag förstår dig rätt, så ämnar du både ta ner dina Björkar o röja ner Granarna samtidigt, eller ? Frågan är ju vad man på sikt vill uppnå ? För i takt med att du får nya stubbuppslag av Björk, så kommer ju även nya Granar under tiden. Om det är en "smal remsa" med Björk, vad gör att du vill ta ned dom ?
Jag stamkvistar ju alla mina träd o har nyligen påbörjat flera skärmar med Björk för att få just Gran under dom. Att stamkvista även Gran går alldeles utmärkt. Så varför ta ner det som kommer tillbaka, fast i en jämnare takt ? Nu har du ju en skiktning, underhåll den o du kan får mer av allt om du bara ändrar skötselmetod. Man kan utan problem ligga nära eller t.o.m.över 50% gränsen för hur mycket grönkrona som blir kvar för att ha kvar tillväxten. O även om den minskar marginellt de första åren, så gynnar det ju bara helheten på sikt. Att ta bort den gröna "skymmande sikten" blir däremot beståndslång !


Tror du missade att det var ljus och luftig lövskog som efterfrågades. Inte maximal produktion, riskhantering eller lönsamhet utan mer estetiska värden.

Och för min del måste jag säga att stamkvistad gran är bland det fulaste jag vet i skogsväg 😄.
Möjligen att 4 m hög, spinkig, oröjd al på tidigare åkermark är i samma klass. Sånt vill inte jag ha inpå gården iaf.

Avatar Fallback

Re: Självföryngra björk med stubbskott

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768316 Men om han nu har en remsa björk mot gården redan, varför göra något överhuvudtaget?

Avatar Fallback

Re: Självföryngra björk med stubbskott

mpersson76  
#768330
Älgfoderodlare skrev:
mpersson76 skrev:Har en smal remsa närmast gården 45årig självföryngrad glasbjörk. Det kommer mycket gran under, men jag vill behålla ljuset och luftigheten i lövskogen. Ska röja bort all gran, men när är det bäst att avverka björken för att den ska ha lättast att skjuta rotskott? Från lövfällning och över vintern? Det blir väl en del självföryngring med frö, men tänkte slippa markberedning annat än det jag får till med traktorn.


Om jag förstår dig rätt, så ämnar du både ta ner dina Björkar o röja ner Granarna samtidigt, eller ? Frågan är ju vad man på sikt vill uppnå ? För i takt med att du får nya stubbuppslag av Björk, så kommer ju även nya Granar under tiden. Om det är en "smal remsa" med Björk, vad gör att du vill ta ned dom ?
Jag stamkvistar ju alla mina träd o har nyligen påbörjat flera skärmar med Björk för att få just Gran under dom. Att stamkvista även Gran går alldeles utmärkt. Så varför ta ner det som kommer tillbaka, fast i en jämnare takt ? Nu har du ju en skiktning, underhåll den o du kan får mer av allt om du bara ändrar skötselmetod. Man kan utan problem ligga nära eller t.o.m.över 50% gränsen för hur mycket grönkrona som blir kvar för att ha kvar tillväxten. O även om den minskar marginellt de första åren, så gynnar det ju bara helheten på sikt. Att ta bort den gröna "skymmande sikten" blir däremot beståndslång !

Normalt skulle jag hålla med dig, men tillväxt och produktion är inte syftet i det här fallet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Självföryngra björk med stubbskott

mpersson76  
#768334 Ekman, mitt i prick! Gården ligger högt och det lutar ganska ordentligt åt det här hållet. Tallskog nedanför björken som står en bit nerför backen. Med Björk behåller jag mycket av den milsvida utsikten mellan sydost och sydväst, främst under senhösten, vinter och vår, då löven fallit! Sen är ljusa björkstammar trevligt nära gården hela året!

   TS
Avatar Fallback

Re: Självföryngra björk med stubbskott

mpersson76  
#768342 Varför jag hugga ner allt? Jo, jag har gallrat bland björkarna, perfekt att hugga ved 75m från huset, pga viss självgallring och senare gallrat igen, men de som står kvar börjar bli väl stora och tillsammans med smågranar och diverse lövsly verkar de skugga marken för mycket så varken stubbskott eller frö trivs.
Då är jag inte fel ute med att avverka höst efter lövfällning-vinter/vår innan savning? När är det störst "skottchans" på snubbarna?, bortsett från att det är lättare att hugga innan snön blir för djup..

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).