SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Föryngring

Har dina tallplantor fått prolepsis i år?

32 inlägg 9927 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Har dina tallplantor fått prolepsis i år?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768147
alias skrev:
Tåndemåla skrev:Vid brist på plantor kommer det alltid in plantor från annat håll

Ibland med medvetna fel.
Det ända de som köper plantorna är att göra provodlingar men där ser de är mer tillväxt och inventering.


Vet inte om du svarade på mitt inlägg ovan eller något tidigare.

Jag förtydligade i vart fall mitt inlägg med att jag tycker att Gotthardsberg verkar väldigt dominerande proveniens bland tallplantorna som säljs (i alla fall i mitt närområde), och inte att jag misstänker att jag har fått plantor av någon annan proveniens (förvisso svårt att avgöra, utan man tvingas väl att lita på vad som står på kartongerna).

MVH
Alias


Jag gjorde nog inte någon värdering utan mer ett konstaterande.
Gotthardsberg är någ så bra det blir innan södra får ut sina nya

Det jag menade var att när det finns en brist på plantor så köper de som säljer plantor in plantor som inte är dokumenterade.
Och jag tror att det är så i detta fallet när det är så mycket

Jag har varit i skog med samma ålder och både planterat och självföryngrat. Inga plantor med prolepcis men faktiskt en del skador av knäckesjuka.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Har dina tallplantor fått prolepsis i år?

Knagge  
#768148
1661272741_20220821_115157.jpg
Bild tagen 21 augusti
En av tallarna har ett nytt årsskott ovanpå det färdigväxta.3-4 m långa

Avatar Fallback

Re: Har dina tallplantor fått prolepsis i år?

uffejohan  
#768224 Kan det vara tjäder som har ätit av årsskottet? Jag går runt o klipper dubbla toppskott på tallplantor idag. Ungefär var tionde tallplanta har skjutit 4-5 toppskott och allt Tricobehandlades noga förra året. På två plantor satt det spillning som jag bedömer som fågelspillning, spillningarna satt precis i toppklykan på förra årets skott. Tjäderns huvudsakliga vinterförvaring är väl tallskott enligt vad jag kunnat läsa. I så fall har vi ytterligare en marodör i plantskogen,

Användarvisningsbild

Re: Har dina tallplantor fått prolepsis i år?

Conjoh  
#768250 Men vad tror ni, vågar man klippa dessa extra skott och hoppas på centrumskottet utvecklas som det ska till nästa säsong. Eller man ska se hur plantan utvecklas och möjligen "frisera" nästa år?

Användarvisningsbild

Re: Har dina tallplantor fått prolepsis i år?

Knagge  
#768251 Jag brukar klippa om man ser att en topp har tagit över.
Jag har mest haft problem med sommarbete.
Prolepsis är kanske 1 på 500.
Resultatet av sommarbete är rätt likt prolepsis.

Avatar Fallback

Re: Har dina tallplantor fått prolepsis i år?

uffejohan  
#768254
Conjoh skrev:Men vad tror ni, vågar man klippa dessa extra skott och hoppas på centrumskottet utvecklas som det ska till nästa säsong. Eller man ska se hur plantan utvecklas och möjligen "frisera" nästa år?


Jag klipper alltid ena skottet om det är minst två som är lika långa. Risken är annars stor att du får dubbelstam.

Avatar Fallback

Re: Har dina tallplantor fått prolepsis i år?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768261
uffejohan skrev:Kan det vara tjäder som har ätit av årsskottet? Jag går runt o klipper dubbla toppskott på tallplantor idag. Ungefär var tionde tallplanta har skjutit 4-5 toppskott och allt Tricobehandlades noga förra året. På två plantor satt det spillning som jag bedömer som fågelspillning, spillningarna satt precis i toppklykan på förra årets skott. Tjäderns huvudsakliga vinterförvaring är väl tallskott enligt vad jag kunnat läsa. I så fall har vi ytterligare en marodör i plantskogen,

Läste nånstans att tjäder tar skott även om det är behandlat med Trico.

Avatar Fallback

Re: Har dina tallplantor fått prolepsis i år?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769871 Självföryngrat, bild tagen nu

Avatar Fallback

Re: Har dina tallplantor fått prolepsis i år?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769882 Sprutade knappa tusen plantor i går kväll. Såg en med den tillväxtstörningen. 100% självföryngring i just det fallet. Rent generellt verkar det ha varit en bra plantsommar på södra kanten av höglandet.

Avatar Fallback

Re: Har dina tallplantor fått prolepsis i år?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769935 Helt självföryngrat, drygt 0,5 ha. Såg några sådana här.

Avatar Fallback

Re: Har dina tallplantor fått prolepsis i år?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769971 I går sprutade jag ett område till på samma föryngring, lite större än det föregående dag, hittade runt tre plantor med prolepsis. Det verkar inte vara ett stort problem här.

Användarvisningsbild

Re: Har dina tallplantor fått prolepsis i år?

Conjoh  
#770067 Jag besprutade mina plantor i söndags.
Och skulle jag uppskatta i procent så är det ungefär 5% av plantorna som har prolepsis. Och det är bara det planterade som blivit påverkade.
Dock ska det tilläggas att det är inget stort hygge knappt ett tunnland.
Jag klippte faktiskt av de skotten på plantor där centrum skottet var vilande och hoppas på att det utvecklas normalt till nästa år.

Avatar Fallback

Re: Har dina tallplantor fått prolepsis i år?

Skogsöga  
#770321 Jag har två planteringar, en satt 2014 och en 2016, båda med Gotthardsberg. Den 2014 hyggesbränt den andra markberedd. Har i dessa och andra bestånd en del självföryngrat. Har konstaterat följande: att planterat har mer prolepsis än självföryngrat, att det avtar med åren och att om jag klipper bort skotten utvecklas knoppen oftast normalt, men dessa plantor får oftare prolepsis även nästa år.
Har även hittat "tjäderskitar" detta är oftast toppskott som dött i början av skottskjutningen, om det är svamp- eller insektsangrepp har jag inte kunnat reda ut.
Viltskyddar man så är det bra att ha sekatören med sig och frisera plantorna när man ändå passerar. Själv viltskyddar, friserar och stamkvistar jag i samma moment när tallarna är 1,5-4m, Innan ingen stamkvistning, efter inget viltskydd.

Avatar Fallback

Re: Har dina tallplantor fått prolepsis i år?

Skogsöga  
#770405 Första bilden är en riktigt misslyckad stackare. Dels har toppskottet dött och bildat en "tjäderskit", dels har de båda nya topparna prolepsis om än inte så mycket.

Bild två är en återfallsförbrytare. Kraftig prolepsis både i år och förra året. Nertill syns hur jag klippt bort "extraskotten", men även hur lite ull det behövs för att hålla älgen borta. Tar jag inte bort ullen kommer den att strangulera trädet nästa år. Kommer dit om någon vecka med ny ull. Tar då bort den gamla och friserar till plantorna. Har erfarenheten att prolepsis avtar med tiden, men vissa individer verkar obotliga!

Avatar Fallback

Re: Har dina tallplantor fått prolepsis i år?

Skogsöga  
#770406 Blev visst omvänd ordning på bilderna mot vad jag trodde!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).