Föryngring

Årets björkfrö - Manna från himlen?

35 inlägg 10730 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Årets björkfrö - Manna från himlen?

HannuRöj  
#770439
nasema skrev:Intressant ämne detta med naturligt föryngrad björk. Vi hade ett granbestånd som avverkades runt millennieskiftet och som var väldigt rötskadat. För att motverka rötan valde vi att satsa på den naturligt föryngrade björken som kom upp i mängder. Förstaröjning ner till ca 4000 stammar, andraröjning till 2000 stammar och nu senast en röjningsgallring med kedjeröjsåg till ca 1200 stammar. Med facit i hand skulle vi varit tuffare i första röjningen men å andra sidan danade det verkligen stammarna och viltbetet kunde fördelas på fler stammar.

I vanlig ordning så kommer granen smygande under björken och tanken är att försöka hålla ca 15 års åldersskillnad mellan granen och björken för att undvika att granen hinner ifatt björken innan den slutavverkas. Förväxande granar som stör björkarnas krontak får därmed röjas ner alt. gallras bort i kommande björkgallringar. En tanke är också att röja ner antalet granar till ca 1200 st per ha och köra gallringsfritt i nästa generation, får se vad vi bestämmer oss för.

Sammanfattningsvis, ett roligt trädslag att jobba med men mycket jobb och framförallt måste man vara på tårna då det växer så fort. I den viktiga röjningsgallringen får man stålsätta sig och verkligen se till att komma ner i stamantal. Det tar emot att häva ner raka fina stammar men alternativet är ännu värre, björkarna måste få utrymme..

👍 Precis så ska tvåskiktade gran-björk bestånd skötas. Starkt rekommenderar det om man är själverksam och vill välja något annat än plantering.
Produktivitetet är högre än på motsvarande enskitade ett trädslags bestånd, så den kompenserar bra den ökande arbetskostnaden. Lite tidigare gallrings inkomsterna har betydelse med, specielt när rentan är hög.

😥 Men vad det blir rotröta.. Jag är tyvärr ganska säkert att björkskärmen har ingen effekt mot rotröta. Detta för att gran har i praktiskt sett hela tiden följd mer eller mindre med och levande rotsystem har hållit på näringstillgång till rotrötan.
Däremot 100% björk(löv) bestånd hade varit mycket effektiv mot rotröta.
Sägs i Finland att det tar en hel omloppstid, 40-50 år, för att rotsystemet och stubbarna av barrträd har ruttnat tillräcktligt och rotröta dör pga näringsbrist. Halva omloppstiden har redan gått från Gudrun.
Att björkblandning minskar röta stämmer dock på pappret. Mer björk betyder mindre gran och därmed mindre röta per hela virkesförråd. Liksom riskspridning på aktiemarknaden.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Årets björkfrö - Manna från himlen?

Sjögården  
#770540
Älgfoderodlare skrev:
nasema skrev:Låter som ett roligt projekt. 👍 Finns många fördelar med gran som växt upp under en skärm. Frostskador undviks, andelen juvenilved minskar oftast då skärmen håller igen granens tillväxt under de första åren och sist men inte minst, granrötan motverkas med lövinblandningen. Kan man bara hålla trädslagen någorlunda separerade genom ca 15 års åldersskillnad så kan man sköta dem som två separata bestånd utan att göra avkall på respektive trädslags skötselmässiga behov.


Kan bara hålla med i de första delarna. O i mina skärmar har jag ju fått en bra åldersskillnad, då skärmarna är etablerade så pass långt före Granen ( ca. 18 - 20 år ). Men också att med självföryngringen så får jag en stor spridning i ålder o höjdskillnad på Granarna. Har allt mellan en fot o 9 - 12 m. Kan ev. bli bestånd för kontinuitetsskog vad det lider med enbart Gran ( men ändå ha kvar lite Björk ).
Men, en av effekterna med att stamkvista, upplever ju jag är att det sätter fart på höjdtillväxten. Så en del Granar som är bland de största idag o som jag stamkvistat i 2 - 3 omgångar, växer med sån fart att de snart är ikapp Björkarna.
Toppskott på 70 - 80 cm är inte ovanligt. Tätheten o blandningen minskar också risken för toppbrott etc.
Men, mer av allt, då målet var att skapa just det ! O även att de stamkvistade Björkarna inte bara får bättre form o blir sen lättare att ta ner när det är dags. De verkar även de gynnas av "sammanblandningen" vad gäller tillväxten.

Du skriver att du genom att stamkvista sätter fart på höjdtillväxten, är det möjligt?

Användarvisningsbild

Re: Årets björkfrö - Manna från himlen?

Älgfoderodlare  
#770614
Sjögården skrev:Du skriver att du genom att stamkvista sätter fart på höjdtillväxten, är det möjligt?


- Ja !
Att det INTE finns belagt i skoglig forskning, som många lägger stor vikt vid att lita på. Så finns det annan forskning som visar på just detta. Jag har läst ( men inte hittat var ) om forskning ang. älgbete på Tall. Där man fann att återkommande kvistbete som inte skadade toppskottet, gjorde att Tallar hade en benägenhet att öka tillväxten i höjd.
Förmodligen för att snabbare komma ur beteshöjd. Detta går i princip att efterlikna via stamkvistning.

Jag har ett antal bilder o även gjort mätningar före o efter stamkvistning på flera arter, o ser en tydlig skillnad i höjdtillväxten före o efter stamkvistning. Effekten brukar hålla i sig under de 3 första åren efter att jag kvistat i huvudsak grön kvist vid lämplig trädhöjd beroende på art. Men här spelar också tätheten i bestånden in. För ju mer sidoskuggning man har av resp. träd, så verkar effekten öka o man får mindre grad av "vargar", för yvig grenbildning för tidigt.
Detta gäller flera arter. Detta nämns ju bl.a. i en annan tråd ang. röjning av Björk, där för tidig röjning gör att man tappar höjdtillväxt v.s. gren / kvistbildning om bestånden blir för glesa. Har själv jobbat så i mer än 30 år med samma resultat.

Avatar Fallback

Re: Årets björkfrö - Manna från himlen?

nasema  
#770840
HannuRöj skrev: 😥 Men vad det blir rotröta.. Jag är tyvärr ganska säkert att björkskärmen har ingen effekt mot rotröta. Detta för att gran har i praktiskt sett hela tiden följd mer eller mindre med och levande rotsystem har hållit på näringstillgång till rotrötan.
Däremot 100% björk(löv) bestånd hade varit mycket effektiv mot rotröta.
Sägs i Finland att det tar en hel omloppstid, 40-50 år, för att rotsystemet och stubbarna av barrträd har ruttnat tillräcktligt och rotröta dör pga näringsbrist. Halva omloppstiden har redan gått från Gudrun.
Att björkblandning minskar röta stämmer dock på pappret. Mer björk betyder mindre gran och därmed mindre röta per hela virkesförråd. Liksom riskspridning på aktiemarknaden.


Du har nog tyvärr rätt gällande rötan, den kommer att finnas kvar oavsett. Det skulle som du nämner behövas en ren generation björk för att få bort den helt och hållet. Men genom att redan nu lägga sig på ett lågt gallringsfritt antal granstammar så har man iaf gjort vad man kunnat för att åtminstone motverka spridningsriskerna i den framtida grangenerationen...

Läste om en gammal erfaren rotpostköpare som alltid bjöd mer än konkurrenterna på granbestånd som hade mer än ca 40% björkinblandning då hade visste att rötandelen där var mindre än i rena granbestånd. Den tumregeln hade tydligen tjänat honom väl.

Användarvisningsbild

Re: Årets björkfrö - Manna från himlen?

Torbjörn Johnsen  
#809587 Bumpar denna tråden då det nu närmar sig det stora fröfallet. Av björkfrö! Gratis föryngring för sofflocksbrukare är inte att förakta😎

Med dagens virkespriser för björk så ser det ju ut som ett allt mer intressant alternativ på många granmarker. Man kan givetvis inte veta hur länge den goda marknaden för björk kommer att hålla i sig men idag finns det ju inget som tyder på att vi kommer se stora förändringar på kort sikt i alla fall.

Björken växer snabbt och det går att få ut gagnvirke tidigt. Kalkylen för en tidig gallring i björkskog har förbättrats avesevärt och för den som har förutsättningar att odla björktimmer kan det bli riktigt bra betalt framöver. Dessutom får man näst an alltid en underväxt av gran "på köpet" och en möjlighet att byta trädslag någon gång under björkens omloppsperiod om man vill.

Har ni färska hyggen med björk på hygget/i närheten kan det löna sig att röra om lite i humuslagret om det hinns med innan mannan börjar regna ner. Helst såpass mycket så att man blottlägger mineraljorden. Sen är det bara att vänta tills björkarna kommer upp mot fyra meter. Röj inte för tidigt! Här finns en utmärkt tråd om hur man bäst sköter björkbeståndet för att minimera stubbskott och maximera produktion: När ska björken röjas?

Fortsätt gärna att dela med er av era egna erfarenheter av självföryngrad björk.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar