Föryngring

Årets björkfrö - Manna från himlen?

35 inlägg 10756 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Årets björkfrö - Manna från himlen?

Elmhult  
#766536 Hos mig "odlas" det självsådd björk och asp. Så trött på granöknar.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Årets björkfrö - Manna från himlen?

TobiasJ  
#766542 Lyckades och plocka några deciliter Björkfrö under en fin björk på campingen för några veckor sedan.
Har en gammal inäga jag vill ha lite björk i, hur går jag lättast till väga ?

Så i kruka?
Hacka med hacka och lägga i fröna nu? Vänta till våren?

Lite blöt norrslutning med mkt vegetation i så de kommer behöva lite hjälp det första.

/T

Avatar Fallback

Re: Årets björkfrö - Manna från himlen?

Skogsöga  
#766944 Har du vildsvin på markerna så ta dem till hjälp. Sprid 1kg spannmål/ha/vecka, så är det markberett till våren och klart för sådd. Sedan kan du skjuta så många du kommer åt som tack för hjälpen.

Avatar Fallback

Re: Årets björkfrö - Manna från himlen?

Elmhult  
#767139 Tänkt på det med. Hänga på gamla Bogballen och köra över markerna. Vi hade gris på ett nyavverkat område för 25 åt sedan. Det växte som ingenting annat där efter det. Fortfarande ett av de tätaste och mest aggressivt växande områdena vi har. Trots gallring.

Avatar Fallback

Re: Årets björkfrö - Manna från himlen?

nasema  
#769949 Intressant ämne detta med naturligt föryngrad björk. Vi hade ett granbestånd som avverkades runt millennieskiftet och som var väldigt rötskadat. För att motverka rötan valde vi att satsa på den naturligt föryngrade björken som kom upp i mängder. Förstaröjning ner till ca 4000 stammar, andraröjning till 2000 stammar och nu senast en röjningsgallring med kedjeröjsåg till ca 1200 stammar. Med facit i hand skulle vi varit tuffare i första röjningen men å andra sidan danade det verkligen stammarna och viltbetet kunde fördelas på fler stammar.

I vanlig ordning så kommer granen smygande under björken och tanken är att försöka hålla ca 15 års åldersskillnad mellan granen och björken för att undvika att granen hinner ifatt björken innan den slutavverkas. Förväxande granar som stör björkarnas krontak får därmed röjas ner alt. gallras bort i kommande björkgallringar. En tanke är också att röja ner antalet granar till ca 1200 st per ha och köra gallringsfritt i nästa generation, får se vad vi bestämmer oss för.

Sammanfattningsvis, ett roligt trädslag att jobba med men mycket jobb och framförallt måste man vara på tårna då det växer så fort. I den viktiga röjningsgallringen får man stålsätta sig och verkligen se till att komma ner i stamantal. Det tar emot att häva ner raka fina stammar men alternativet är ännu värre, björkarna måste få utrymme..

Användarvisningsbild

Re: Årets björkfrö - Manna från himlen?

Älgfoderodlare  
#769958
nasema skrev: I vanlig ordning så kommer granen smygande under björken och tanken är att försöka hålla ca 15 års åldersskillnad mellan granen och björken för att undvika att granen hinner ifatt björken innan den slutavverkas. Förväxande granar som stör björkarnas krontak får därmed röjas ner alt. gallras bort i kommande björkgallringar. En tanke är också att röja ner antalet granar till ca 1200 st per ha och köra gallringsfritt i nästa generation, får se vad vi bestämmer oss för.


Det är ju just en sån tanke jag har med att ställa om från en typisk Tallmark o få istället en Björkskärm med Gran som under växt o försöka fortsätta lite så i någon form av "kontinuitet" mellan Björk / Gran ! Det är ju mindre områden det rör sig om o jag har mest bara Tall. Så ett kul o omväxlande arbete för att försöka skapa detta.

Ditt ser ju verkligen fint ut ! 👍

Användarvisningsbild

Re: Årets björkfrö - Manna från himlen?

Torbjörn Johnsen  
#769959
nasema skrev:Intressant ämne detta med naturligt föryngrad björk. Vi hade ett granbestånd som avverkades runt millennieskiftet och som var väldigt rötskadat. För att motverka rötan valde vi att satsa på den naturligt föryngrade björken som kom upp i mängder. Förstaröjning ner till ca 4000 stammar, andraröjning till 2000 stammar och nu senast en röjningsgallring med kedjeröjsåg till ca 1200 stammar. Med facit i hand skulle vi varit tuffare i första röjningen men å andra sidan danade det verkligen stammarna och viltbetet kunde fördelas på fler stammar.

I vanlig ordning så kommer granen smygande under björken och tanken är att försöka hålla ca 15 års åldersskillnad mellan granen och björken för att undvika att granen hinner ifatt björken innan den slutavverkas. Förväxande granar som stör björkarnas krontak får därmed röjas ner alt. gallras bort i kommande björkgallringar. En tanke är också att röja ner antalet granar till ca 1200 st per ha och köra gallringsfritt i nästa generation, får se vad vi bestämmer oss för.

Sammanfattningsvis, ett roligt trädslag att jobba med men mycket jobb och framförallt måste man vara på tårna då det växer så fort. I den viktiga röjningsgallringen får man stålsätta sig och verkligen se till att komma ner i stamantal. Det tar emot att häva ner raka fina stammar men alternativet är ännu värre, björkarna måste få utrymme..


Fin och välskött björk! Ser ju nästan ut som i Finland👍
Var i Världen växer denna björk?

   TS
Avatar Fallback

Re: Årets björkfrö - Manna från himlen?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#770013 Självföryngring som ska maskingallras i vinter. Tänkte röja fram ett underbestånd av den grab som överlevt gallringen. Bilden är sex år så kronorna är än mer hissade idag. Hoppas på några timmerbjörkar med tiden ändå.

Användarvisningsbild

Re: Årets björkfrö - Manna från himlen?

Älgfoderodlare  
#770019
nisse skrev:Självföryngring som ska maskingallras i vinter. Tänkte röja fram ett underbestånd av den grab som överlevt gallringen. Bilden är sex år så kronorna är än mer hissade idag. Hoppas på några timmerbjörkar med tiden ändå.


Hur stort är området / form ?
Går det en väg i den bakre delen av bilden som är mer upplyst ?

Avatar Fallback

Re: Årets björkfrö - Manna från himlen?

nasema  
#770066
Älgfoderodlare skrev:
Det är ju just en sån tanke jag har med att ställa om från en typisk Tallmark o få istället en Björkskärm med Gran som under växt o försöka fortsätta lite så i någon form av "kontinuitet" mellan Björk / Gran ! Det är ju mindre områden det rör sig om o jag har mest bara Tall. Så ett kul o omväxlande arbete för att försöka skapa detta.

Ditt ser ju verkligen fint ut ! 👍



Låter som ett roligt projekt. 👍 Finns många fördelar med gran som växt upp under en skärm. Frostskador undviks, andelen juvenilved minskar oftast då skärmen håller igen granens tillväxt under de första åren och sist men inte minst, granrötan motverkas med lövinblandningen. Kan man bara hålla trädslagen någorlunda separerade genom ca 15 års åldersskillnad så kan man sköta dem som två separata bestånd utan att göra avkall på respektive trädslags skötselmässiga behov.

Avatar Fallback

Re: Årets björkfrö - Manna från himlen?

nasema  
#770073
Torbjörn Johnsen skrev:Fin och välskött björk! Ser ju nästan ut som i Finland👍
Var i Världen växer denna björk?


Tack för de glada tillropen, känns hedrande att få beröm av personen som insåg björkens förträfflighet redan för över 30 år sedan. 😉

Beståndet finns i Småland, ett par mil från kusten i höjd med Oskarshamn/Mönsterås.

Vi lider inte så mycket av krokigheten som är vanligare längre västerut. Å andra sidan var uppslaget extremt stort(80 000-100 000 st plantor per ha) så de värsta bandyklubborna är sedan länge förmultnade.

Användarvisningsbild

Re: Årets björkfrö - Manna från himlen?

Älgfoderodlare  
#770091
nasema skrev:Låter som ett roligt projekt. 👍 Finns många fördelar med gran som växt upp under en skärm. Frostskador undviks, andelen juvenilved minskar oftast då skärmen håller igen granens tillväxt under de första åren och sist men inte minst, granrötan motverkas med lövinblandningen. Kan man bara hålla trädslagen någorlunda separerade genom ca 15 års åldersskillnad så kan man sköta dem som två separata bestånd utan att göra avkall på respektive trädslags skötselmässiga behov.


Kan bara hålla med i de första delarna. O i mina skärmar har jag ju fått en bra åldersskillnad, då skärmarna är etablerade så pass långt före Granen ( ca. 18 - 20 år ). Men också att med självföryngringen så får jag en stor spridning i ålder o höjdskillnad på Granarna. Har allt mellan en fot o 9 - 12 m. Kan ev. bli bestånd för kontinuitetsskog vad det lider med enbart Gran ( men ändå ha kvar lite Björk ).
Men, en av effekterna med att stamkvista, upplever ju jag är att det sätter fart på höjdtillväxten. Så en del Granar som är bland de största idag o som jag stamkvistat i 2 - 3 omgångar, växer med sån fart att de snart är ikapp Björkarna.
Toppskott på 70 - 80 cm är inte ovanligt. Tätheten o blandningen minskar också risken för toppbrott etc.
Men, mer av allt, då målet var att skapa just det ! O även att de stamkvistade Björkarna inte bara får bättre form o blir sen lättare att ta ner när det är dags. De verkar även de gynnas av "sammanblandningen" vad gäller tillväxten.

Avatar Fallback

Re: Årets björkfrö - Manna från himlen?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#770346
Älgfoderodlare skrev:
nisse skrev:Självföryngring som ska maskingallras i vinter. Tänkte röja fram ett underbestånd av den grab som överlevt gallringen. Bilden är sex år så kronorna är än mer hissade idag. Hoppas på några timmerbjörkar med tiden ändå.


Hur stort är området / form ?
Går det en väg i den bakre delen av bilden som är mer upplyst ?


Drygt 2ha i rektangel. 1982 togs sista kornskörden. Därefter ”fri” utveckling till 2006 då jag satte röjsågen i en vägg av metspön.

Användarvisningsbild

Re: Årets björkfrö - Manna från himlen?

Älgfoderodlare  
#770356
nisse skrev:Drygt 2ha i rektangel. 1982 togs sista kornskörden. Därefter ”fri” utveckling till 2006 då jag satte röjsågen i en vägg av metspön.


För att utgå i från bilden, så vart jag ju mest att fråga med tanke på den framtida gallringen. För med den plan du verkar ha med att även få till ett bestånd av Gran när väl Björkskärmen är avvecklad helt. Så även om man nu inte har hela bilden, så skulle nog jag vara noga med att utse gallringsvägar för att kunna spara mest av båda arterna inför framtiden. För även om de nu växt i ytterligare 6 år efter bilden, så är det ganska stor spridning på Björkarna o för att nå högst utdelning inför framtida uttag. Så spelar det nog mindre roll ang. den rumsliga fördelning / areal mer än antalet stammar kvar. För fina växtliga stammar även om de står lite gruppställda, kan vara att föredra o då göra stickvägar som ser till just detta. Samt att det sparar även det mesta av Granarna.
Ingen tanke om att ev. manuellt låggallra i omgångar o minska risken för skador på det framtida Granbeståndet ?

Användarvisningsbild

Re: Årets björkfrö - Manna från himlen?

Sjögården  
#770407
nisse skrev:Självföryngring som ska maskingallras i vinter. Tänkte röja fram ett underbestånd av den grab som överlevt gallringen. Bilden är sex år så kronorna är än mer hissade idag. Hoppas på några timmerbjörkar med tiden ändå.

Gallra försiktigt om det stått så tätt i sex år till.
Ostkusten är ofta utsatt för blötsnö och då bli det pilbågar av alltihop.
Planerar du vägnätet klokt kan du gå över till gran på två gallringar men det är en utmaning.. 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar