Föryngring

Kal yta med björkuppslag, hur börja om?

4 inlägg 3280 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kal yta med björkuppslag, hur börja om?

lundqvist.r  
#764147 Jag är spekulant på lite mark som ligger i rå med vår fastighet, och då vill säljaren lägga med lite till. Inte alls ointressant, det kan bli en del trevligt pyssel där. Ca 4 ha, avverkat för ett par år sedan och nu med lövuppslag med några utspridda små granar och tallar. Björken har nått halvannan meters höjd. Ytan lutar ner mot en sjö, så i överkant är det tallmark men längst ner är det rätt fuktigt. Norra Västerbottens kustland.
Nu funderar jag på hur en fortsättning skulle kunna se ut. Röja fram tall och gran, behålla björk där det passar och stödplantera i luckor? Eller börja om helt med att först röja bort all björk? För markberedning går väl inte med så pass högt björkuppslag som det nu är?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Kal yta med björkuppslag, hur börja om?

Ove Lindberg  
#764155 Röja fram tall o gran spara björk i luckor borde vara början till fin blandskog enligt mitt sätt att se på saken.

Användarvisningsbild

Re: Kal yta med björkuppslag, hur börja om?

Erin  
#766562 Jag är mycket intresserad av ämnet skogsplantering. Naturligtvis intresserar denna fråga mig.

Avatar Fallback

Re: Kal yta med björkuppslag, hur börja om?

jannee  
#766575 Självklart går det att markbereda - men varför?.
Plantera i stället omskolade täckrotsplantor där det finns luckor.
Vänta med att röja tills björken är ca 2 meter hög.
Självklart kan du tidigare brunnsröja runt dina barrplantor.
Då röjer du fram A-stammar, men även det barr du vill ha i din skog.
Bara var lugn, inte för inte finns ordspråket:
- Björken är granens moder för att längre fram blir dess styvmoder.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).