Föryngring

Köpa askplantor

3 inlägg 2537 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa askplantor

Badger  
#761048 Hej.

Tänkte plantera ut lite ask i en hage för att de är fina träd. Alltså tänkte jag bara försöka få tag på nåt dussin plantor, men det verkar stört omöjligt att hitta. Någon som vet en plantskola som säljer det eller är det kanske någon här som vill sälja lite plantor för detta lilla skönhetsprojekt?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Köpa askplantor

Johan på hästbacken  
#761148 Eftersom asken i Sverige drabbats av askskottsjuka är marknaden för askplantor i princip död.
Planterade själv 2.5 hektar blandskog inom hägn 2007
Ek fågelbur och lönn har gått bra men asken är en besvikelse. Föreslår därför lind istället
Linden är tycker jag ett vackert trä som växer bra och viktig för mångfalden lindblommningen ger bin massor av honung

Användarvisningsbild

Re: Köpa askplantor

Badger  
#761160
Johan på hästbacken skrev:Eftersom asken i Sverige drabbats av askskottsjuka är marknaden för askplantor i princip död.
Planterade själv 2.5 hektar blandskog inom hägn 2007
Ek fågelbur och lönn har gått bra men asken är en besvikelse. Föreslår därför lind istället
Linden är tycker jag ett vackert trä som växer bra och viktig för mångfalden lindblommningen ger bin massor av honung


Lind och Alm kan jag för all del också sätta, men med tanke på att fastigheten ligger en bra bit från andra askbestånd hoppas jag att ett fåtal skulle kunna komma undan sjukan och det kan ju vara viktigt på sikt det också. Det är inte någon tanke på produktion i just det här hektaret. Det ska bara bli en vacker hage runt husen. Ek, lönn, björk, asp och rönn finns nu.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).