Föryngring

Betalning plantering?

11 inlägg 3743 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Betalning plantering?

forest.  
#760110 Vad bör man ta betalt för plantering hygge som inte är markberett med gran stor täckrot, per planta eller ha.? markägaren står för planten



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Betalning plantering?

Rohdin  
#760120 Det du är okej att jobba / plantera för 👍🏻

Avatar Fallback

Re: Betalning plantering?

forest.  
#760123
Rohdin skrev:Det du är okej att jobba / plantera för 👍🏻


? ett pris om du kan ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Betalning plantering?

Rohdin  
#760126 2-3kr/ planta

Avatar Fallback

Re: Betalning plantering?

forest.  
#760127
Rohdin skrev:2-3kr/ planta

ok alltid per planta?

med moms'?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Betalning plantering?

Rohdin  
#760131 Du kan ju plantera med timlön, pris/plant, pris/hektar.

Sen beror det väl även på om du gör det via företag/med försäkringar/garantier på utfört arbete osv.

Avatar Fallback

Re: Betalning plantering?

jannee  
#760143 2 kr 50 öre + moms/planta är ett pris som borde vara helt ok både för dig och markägaren.
Han kan då göra avdrag för kostnaden medans du gör som du vill med din ersättning.
Ta upp det och dra av för de övriga kostnader du har i din näring.

Avatar Fallback

Re: Betalning plantering?

Svendufva  
#760273 Jag sände samma fråga till svenska skogsplantor och de uppskattade kostnaden till 2 kr plantan för stor täckrot av gran.

Avatar Fallback

Re: Betalning plantering?

jannee  
#760436 Personligen vill jag inte ge något för SS "uppskattning".
Oftast eller alltid tillkommer det "något".
En grundavgift per/område, eventuella resekostnader.
Nu kommer visserligen plantorna att finnas i skiftets omedelbara närhet annars tillkommer timdebiterad avgift för transport till hyggeskant.
Kan skogsägaren bli erbjuden ett kontrakt där det framkommer klart och tydligt att den totala kostnaden/planta inte överstiger 2 kr är det ett bra erbjudande - inget att pruta på.
Eftersom då SS ska stå för plantering innehåller det även en garanti på en viss överlevnad i %.

Avatar Fallback

Re: Betalning plantering?

LesterCGarreth  
#760567 Jag ska sätta några tusen plantor åt en som inte ville ha utländska plantörer och då tar jag 350:-/h. Det hygget är markberett.

Då kan jag ta ut en lön som är ungefär som den jag har som anställd. Men annars så brukar jag inte ta mindre än 400:-/h till folk jag inte känner om jag ska göra något.
Vill man prompt ha svensktalande personal så får man betala lite mer.

2-2,5:- per planta om det är något tillfälligt låter väl vettigt men bara om det är täckrot.

Att sätta barrotsplantor skulle jag aldrig ens ta på mig för jag avskyr att sätta sådana.

Användarvisningsbild

Re: Betalning plantering?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#760622
forest. skrev:Vad bör man ta betalt för plantering hygge som inte är markberett med gran stor täckrot, per planta eller ha.? markägaren står för planten



Vad är stor "täckrot" i dina trakter?

Stor täckrot skiljer sig rätt mycket om det är uppe i norrbotten eller nere i skåne och i pris per planta

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).