Föryngring

Ersättning per planta

17 inlägg 5681 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ersättning per planta

svampbob  
#758626 Plantorna är otroliga på att klara sig. Jag tror det var våren 18 som jag planterade senast och delar av det hygget var bara sten det var en blandning av tennisbollar och bovlingklot på vissa ställen och inte en tillstymmelse till finmaterial. Jag satt en hel del plantor som jag fick klämma ned mellan tennisbollarna. Planterade tidigt på sommaren och sedan blev det en varm och torr sommar men de plantorna klarade sig otroligt bra. De som dog var de som stod i myrkanterna där det var för surt.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Ersättning per planta

jannee  
#758628 Man bör ändå ha klart för sig att det är en avsevärd skillnad på överlevnadsförmågan hos plantorna.
Granplantorna är betydligt mer kräsna än tall, stor betydelse har också grönmassan.
Oftast har en planta med nästan försumbar grönmassa större överlevnad än en dito med större, om nu inte gräsväxten senare kväver just den lille.
Här nere i sydost hade de som planterade 2018 nästan mer eller mindre alltid en betydligt större avgång än under ett normalt år/vår.
T.o.m plantor som satts några år tidigare gick då bort och just p.g.a. den extrema torkan.
Risken är överhängande att just detta scenario kommer att upprepas 2022.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).