Föryngring

Ekplantor

7 inlägg 3045 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ekplantor

Anders Engström  
#757107 Hej.
Ska sätta en allé upp till huset och undrar om någon vet var man kan få tag på 30 ekplantor?
Plantagen säljer för 1500 kr styck, men jag tänkte nog ett mellanting mellan skogsplantor och trädgårdsträd.
Kil i Värmland



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Elplantor

Anders Engström  
#757108 Jag menar Ekplantor

   TS
Avatar Fallback

Re: Ekplantor

fri  
#757115 Du får väl driva upp dina egna plantor om du inte gillar priset på de som finns tillsalu

Användarvisningsbild

Re: Ekplantor

Johan på hästbacken  
#757134 Jag planterade en lönnallé för 35 år sedan, grävde bara upp små lönnar i skogen och planterade direkt. Alla träden tog sig och är 10-15 meter nu.
De du köper från plantskolor kan komma från Holland Tyskland och kan få svårt att aklimatiseras i vårt klimat. Har du inga ekar själv fråga grannen

Användarvisningsbild

Re: Ekplantor

Älgfoderodlare  
#757146
Anders Engström skrev:Hej.
Ska sätta en allé upp till huset och undrar om någon vet var man kan få tag på 30 ekplantor?
Plantagen säljer för 1500 kr styck, men jag tänkte nog ett mellanting mellan skogsplantor och trädgårdsträd.
Kil i Värmland


Jag skickade ett drygt kilo med Ekollon till Skadom i fjol, för att han skulle driva upp plantor där. Det går ju att kolla med dom om de har fått upp några. Moderträdet står i Mora o jag har själv tagit Ekollon därifrån o satt i Härjedalen som växer ( bilder i tråden "Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare" ). Så de bör nog vara härdiga nog även för Värmland.

Användarvisningsbild

Re: Ekplantor

dotcom  
#757183 Kontakta skogsägarföreningen, de kan nog hjälpa. Jag beställde just 50 douglasgran och 150 ekar för annans räkning där och det trodde de sig kunna ordna.

Användarvisningsbild

Re: Ekplantor

SkogsBasse  
#757196 Du kan köpa från Tyskland: https://www.eggert-baumschulen.de/se/quercus-robur.html

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).