Föryngring

odla blågran från frö

8 inlägg 3697 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

odla blågran från frö

Vildmark  
#750146 Hej. Är det någon som testat att driva upp blågransplantor från frö? Jag har beställt fröer från en fröfirma och tänker göra ett försök. Det är 40 fröer per påse.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: odla blågran från frö

Älgfoderodlare  
#750187
Vildmark skrev:Hej. Är det någon som testat att driva upp blågransplantor från frö? Jag har beställt fröer från en fröfirma och tänker göra ett försök. Det är 40 fröer per påse.


Det finns ju en hel del arter av "Blå" Gran. Vilket sort är det du har ?

Användarvisningsbild

Re: odla blågran från frö

Vildmark  
#750195 kaibab, Picea pungens glauca

   TS
Användarvisningsbild

Re: odla blågran från frö

Vildmark  
#759043 Jag satte fröerna i odlingsbrätte och använde mig av planteringsjord och sand. Sen ställde jag dem ute i en pallkrage med lock (som jag gjort av läkt och byggplast) och höll det fuktigt. Locket på pallkragen tog jag bort efter ett tag. Vädret har varit torrt i huvudsak och jag har vattnat då och då. Häromdagen började det titta upp små plantor och jag tror det är 8st nu.

   TS
Avatar Fallback

Re: odla blågran från frö

boksson  
#759115 Kul. Jag undrar, varför just blågran?
Själv har jag drivit upp diverse plantor från frö. I bland med framgång och i bland inte. Det som varit min ledstjärna är att jag valt snabbväxare.

Användarvisningsbild

Re: odla blågran från frö

Vildmark  
#759117 Det var väl en tillfällighet att jag hittade blågransfröer. Tänkte att de kunde vara fina hemma i trädgården. Jag är förtjust i det mesta när det gäller odling, tidigare har jag odlat äppleträd, körsbär, ek, kastanj och lönn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: odla blågran från frö

Älgfoderodlare  
#759124
Vildmark skrev:Det var väl en tillfällighet att jag hittade blågransfröer. Tänkte att de kunde vara fina hemma i trädgården. Jag är förtjust i det mesta när det gäller odling, tidigare har jag odlat äppleträd, körsbär, ek, kastanj och lönn.


Det är ju kul o utvecklande att fler provar med att dra upp egna plantor ! Lycka till med dom !

Användarvisningsbild

Re: odla blågran från frö

Vildmark  
#760989 planterade om mina plantor idag. Tyvärr har något odjur varit och ätit bort några barr.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar