Föryngring

Första Plantma X såld i Sverige

2 inlägg 2113 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Första Plantma X såld i Sverige

Pelle Skog  
#749647 Holmen Skog har beställt en Plantma X planteringsmaskin meddelades i en pressrelease den 21/2. Det blir den första Plantma X:en som säljs, och no 2 som tillverkas om jag förstått det rätt. Testmaskinen som varit i drift sedan hösten 2019 befinner sig just nu på turné i sydöstra USA.

Plantma X är ett gammalt koncept i en ny kostym skulle man kunna säga. Det är en fortsättning på Silva Nova som utvecklades under 70-, 80- och 90-talen. I början av 90-talet, när Silva Nova-maskinerna började funka hyfsat, föll järnridån mot Östeuropa och plötsligt fanns gott om villig och billig arbetskraft som kunde plantera åt oss. Därmed svalnade intresset för mekaniserad plantering och utvecklingen av sådana maskiner pausades mer eller mindre.
Men problemet kom tillbaka i takt med att den utländska arbetskraften flyttade hem igen, eller gick över till andra branscher där de kunde tjäna mer pengar. Utvecklingen av mekaniserad plantering återupptogs. Corona-pandemin belyste ytterligare sårbarheten i att göra sig beroende av arbetskraft utifrån och behovet av andra lösningar.
1645523849_plantma_x.jpeg

Den gamla kostymen togs fram igen
Ett av projekten som startades upp igen var Silva Nova fast under namnet Plantma X. På SkogsElmia 2019 visades skisser på maskinen och under hösten samma år startade fullskaliga tester på Sveaskogs marker. Maskinen är lik den gamla Silva Novan men tekniken har moderniserats och detaljer har finslipats.
Plantma X:s grundare, Stig Linderholm och Hans Arvidsson har utvecklat skogsmaskiner sedan 80-talet. Log Max och Eco Log kan nämnas bland de maskiner de varit inblandade i, och inte minst den senare delen av Silva Nova-projektet. De kommer allt närmare en väl fungerande maskin och de har starka partners i ryggen. Så om inget oförutsett inträffar kan Plantma X snart bli en kraft att räkna med i skogen.
Holmen Skog satsar på konceptet
Nu satsar Holmen Skog på en Plantma X vilket lär kännas bra för utvecklingen av maskinen.
– Det här är ett sätt för oss att bidra till utveckling av skogsvården och skapa effektiva komplement till manuell plantering. Med Plantma X växlar vi upp återväxten i skogen så att mer ny skog kommer igång med tillväxt och inbindning av koldioxid snabbare efter skörd, säger Jan Åhlund, skogsbrukschef på Holmen.

Läs mer på Plantma X:s hemsida.
Här är en film som jag gjorde våren 2020:




   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Första Plantma X såld i Sverige

Ängagärdet  
#749655 Jag har hört det pipas att många fåglar ända ner på individnivå känner sig störda av att den åker runt och pickar!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).