Föryngring

argrow till stora barrotplantor

6 inlägg 2153 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

argrow till stora barrotplantor

nilsszzon  
#748988 Är det lönt att gödsla med argrow till rena barrotsplantor? tycker de plantor jag planterat står ganska stilla första året överlag men gör kanske stor nytta för rotsystemet och blir mer effekt år 2?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: argrow till stora barrotplantor

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748999 Det är brist på rötter som gör att de står still första åren.
Kan man behålla mer finrötter får man bättre tillväxt. Bättre än att gödsla plantorna

Användarvisningsbild

Re: argrow till stora barrotplantor

Torbjörn Johnsen  
#749000 Är det inte just rottillväxten som stimuleras av Argrow?

Användarvisningsbild

Re: argrow till stora barrotplantor

Torbjörn Johnsen  
#749001 Så här skriver de på sin sajt om rottillväxten:

Argininet hjälper plantan att redan det första året bilda ett kraftfullt rotsystem.

Det kraftfulla rotsystemet tar upp mer vatten och mer marknäring vilket de kommande åren ger en kraftig tillväxt för hela plantan.

Avatar Fallback

Re: argrow till stora barrotplantor

nilsszzon  
#749002 Ja då låter det ju absolut som det är ngt att fundera på

Det som tändemåla nämnde är det jag vart lite rädd för , har sett tydligt samband att de plantorna jag själv planterat har fått en betydligt bättre start än de som jag lejt in arbetskraft för :/

   TS
Användarvisningsbild

Re: argrow till stora barrotplantor

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749004 På Torbjörns inspel.
Det hjälper inte om det inte finns finrötter. Hugg inte bort rötter så behöver man inte stimulera rottillväxt. Men en p+1 planta är klart mycket enklare att stimulera då där finns fler finrötter.
Ett bättre sätt för att stimulera etablering är invers markberedning och detta oavsett plant typ.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).