Föryngring

Misslyckad föryngring

45 inlägg 8189 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Misslyckad föryngring

alias  
#747870 @busholle:
Ok, jag misstolkade nog andemeningen i ditt inlägg.

Tänker även att nyttan av plantering i omvänd torva är klart mindre (kanske t.o.m. kontraproduktiv) för etablering av tall på torrare mark än för gran på fuktig och frostlänt mark.

MVH
Alias

Arevo
Avatar Fallback

Re: Misslyckad föryngring

jannee  
#747874 På vilken mark är omvänd tova att föredra?
Jag har endast beskådat två stycken "markberedning" med s.k. omvänd tova och bägge är rena katastroferna.
Den ena var på en rikligt gräsbevuxen inäga (f.d. åkermark), den andra där det tidigare vuxit blandskog, relativt god gräsvegetation.
?????? skogstjänst har stått för både markberedning och plantering, m.a.o. professionellt utfört arbete.
Gränsande skiften som markberetts genom s.k harvning har dock gett bra resultat, alla planteringar gjorda under samma vårsäsong - 2018.
Efter vad jag förstått (tror) är att där omvänd tova skett planterades barrot gran, medan efter harvningen planterades det täckrot gran.
Finns det någon "expert" som vågar uttala sig om vad som är bäst och vilken planttyp som då är att föredra?

Som det många gånger är gör varje skogsägare det han tror är bäst, skäms inte sällan för att berätta vilka fadäser denne gjort och gör.
Själv tror jag att man ska satsa på högförädlade relativt stora plantor, visst de kostar mer men man har nog igen det för de har större chans att växa ifrån ogräset - bl.a. bräken.

Avatar Fallback

Re: Misslyckad föryngring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747877 Jag bli alldeles konfys, vilket av dessa är det vi praar om??

https://www.skogskunskap.se/skota-barrs ... beredning/

   TS
Avatar Fallback

Re: Misslyckad föryngring

alias  
#747878
jannee skrev:På vilken mark är omvänd tova att föredra?
Jag har endast beskådat två stycken "markberedning" med s.k. omvänd tova och bägge är rena katastroferna.
Den ena var på en rikligt gräsbevuxen inäga (f.d. åkermark), den andra där det tidigare vuxit blandskog, relativt god gräsvegetation.
?????? skogstjänst har stått för både markberedning och plantering, m.a.o. professionellt utfört arbete.
Gränsande skiften som markberetts genom s.k harvning har dock gett bra resultat, alla planteringar gjorda under samma vårsäsong - 2018.
Efter vad jag förstått (tror) är att där omvänd tova skett planterades barrot gran, medan efter harvningen planterades det täckrot gran.
Finns det någon "expert" som vågar uttala sig om vad som är bäst och vilken planttyp som då är att föredra?

Som det många gånger är gör varje skogsägare det han tror är bäst, skäms inte sällan för att berätta vilka fadäser denne gjort och gör.
Själv tror jag att man ska satsa på högförädlade relativt stora plantor, visst de kostar mer men man har nog igen det för de har större chans att växa ifrån ogräset - bl.a. bräken.


Störst nytta av plantering i omvänd torva har man på fuktig, frostlänt mark med mycket hyggesvegetation.

Området på bilden nedan är höglagt med Karl-Oskar aggregat 2013 eller 2014 och planterat strax därefter med stora barrotsplantor i omvänd torva:

1644503849_20210522_151148.jpg


Bilden är från maj 2021 så lägg på ett års tillväxt ytterligare i dagsläget (trädet som röjsågen är lutad emot ska jag fälla med motorsåg nästa gång jag är i närheten).

Plantöverlevnad på 95+ % och höjden på det som inte tuktats av björk ligger på uppskattningsvis 3-4 m.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Misslyckad föryngring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747880 @axwell hade några bilder där han var ute på ett hygge med traktorgrävare verkar det som, men hittar de inte...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Misslyckad föryngring

Älgfoderodlare  
#747882
Mangan skrev:Jag bli alldeles konfys, vilket av dessa är det vi praar om??

https://www.skogskunskap.se/skota-barrs ... beredning/


- Ja, egentligen är det väl mest utifrån hur marken ser ut. SI, fuktbevarande jordart, humustjocklek, markveg. etc., gör det svårt att välja det optimala. SI kan ju variera inom ett tänkt planteringsområde, oavsett storlek. Tar man tid på sig att utvärdera det, så kan valet bli lättare även om det kan kräva flera olika åtgärder.

Avatar Fallback

Re: Misslyckad föryngring

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747965
Mangan skrev:Jag bli alldeles konfys, vilket av dessa är det vi praar om??

https://www.skogskunskap.se/skota-barrs ... beredning/


Ja inte sjutton är det enkelt. Mineraljord på omvänd torva är det jag i vanliga fall skulle kalla högläggning men där jag tillämpat det har humuslagret varit så tjockt att det krävs en stor hög för att få fram mineraljord. Vid sådan högläggning har jag normalt inte lyckats få ner plantan i underliggande jordlager p.g.a. höjden på högen.
På mer utpräglade tallmarker med måttliga humusdjup har jag tillämpat humusfläck eller blekjordsfläck.
Mineraljord på omvänd torva eller s.k. högläggning är jättebra för plantöverlevnaden men måttligt roande att röja och gallra i.

Avatar Fallback

Re: Misslyckad föryngring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747971 Detta hittade jag från våra finska bröder.
1644574131_screenshot_2022-02-11_110831.jpg

https://tapio.fi/wp-content/uploads/202 ... O_2019.pdf

Skulle säga att jag har finjordsmark.

   TS
Avatar Fallback

Re: Misslyckad föryngring

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747972 Det var en bra bild på högläggning. Där syns problemet med att högen är torkkänslig fram tills det gått en vinter.

Användarvisningsbild

Re: Misslyckad föryngring

HannuRöj  
#748015 😀 Jag skulle nog säga att högläggning är inte en torrkänsligt metod. Vi har planterat även på samma dag.
Väldigt snabbt utvecklar plantan rötterna så en bra bevattnat planta klarar av torkan tills rötterna når tillräcktligt djup. Min råd är att alltid sätta plantan så djup som möjligt. Gör man det, på köpet får man en slags försäkring, en ny stam dyker upp om sork eller insekterna råkar äta stammen.

Däremot inversmarkbereddning är en blötkänslig metod, speciellt i finkorniga marker.
Oftast tror man det har varit torka som dödat plantorna, för att de har dött när torkan har varit som värsta, men i verkligheten har rötterna utvecklats svagt vid blöta perioder så plantan inte klarar av torkan.
Vid högläggning, är orörda jord under plantan så kapillariskt lyft blir inte förstörd, som är viktigt 1-3 år efter planteringsåret.

👍 Nu har kvistarna och rötterna ruttnat och försvunnit så högläggning går väldigt bra med traktorgrävare.
Ingen fara med torka.

Användarvisningsbild

Re: Misslyckad föryngring

Mellberg  
#748129
HannuRöj skrev:😀 Jag skulle nog säga att högläggning är inte en torrkänsligt metod. Vi har planterat även på samma dag.
Väldigt snabbt utvecklar plantan rötterna så en bra bevattnat planta klarar av torkan tills rötterna når tillräcktligt djup. Min råd är att alltid sätta plantan så djup som möjligt. Gör man det, på köpet får man en slags försäkring, en ny stam dyker upp om sork eller insekterna råkar äta stammen.

Däremot inversmarkbereddning är en blötkänslig metod, speciellt i finkorniga marker.
Oftast tror man det har varit torka som dödat plantorna, för att de har dött när torkan har varit som värsta, men i verkligheten har rötterna utvecklats svagt vid blöta perioder så plantan inte klarar av torkan.
Vid högläggning, är orörda jord under plantan så kapillariskt lyft blir inte förstörd, som är viktigt 1-3 år efter planteringsåret.

👍 Nu har kvistarna och rötterna ruttnat och försvunnit så högläggning går väldigt bra med traktorgrävare.
Ingen fara med torka.


Alldeles rätt, granplantor så djupt som möjligt men inte i surpottorna .. sen vill ju granen helst ha kontakt med humusen också ..... inte så svårt egentligen .. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Misslyckad föryngring

axwell  
#748142
Mangan skrev:@axwell hade några bilder där han var ute på ett hygge med traktorgrävare verkar det som, men hittar de inte...

Kunde inte heller hitta dom bilderna, kan inte ens minnas när eller var jag tog dom.
Har kollar fram till sid 46 i "iseki yanmar kubotatråden".

Jag tycker att det fungerade mycket bra med min minitraktorgrävare som bara hade en skopa med 30 cm bredd.
Tror att din traktor är ännu bättre med bredare skopa o längre räckvidd.
Har för mig att stråken av markberedning blev nästan 7 m breda.

Det viktigaste är att vara noga med utsmetningen av den upp/ned-vända torvan så att den får bra kontakt med underlaget.
Resultatet med grantäckrot blev lyckat. 👍
@Mangan

Avatar Fallback

Re: Misslyckad föryngring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748234 Tack, @axwell. Synd att du inte har bilder, det eller en beskrivning av hur man gör hade uppskattas. La du torvan upp och ner bredvid gropen eller i?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Misslyckad föryngring

Iskog  
#748403
Mangan skrev:Tack, @axwell. Synd att du inte har bilder, det eller en beskrivning av hur man gör hade uppskattas. La du torvan upp och ner bredvid gropen eller i?


Försök lägg torvan uppsomner i gropen så gott det går, är ett helvete att gå och röja på ytor där man tror markberedaren övat med granatkastare..

Avatar Fallback

Re: Misslyckad föryngring

axwell  
#748522
Mangan skrev:Tack, @axwell. Synd att du inte har bilder, det eller en beskrivning av hur man gör hade uppskattas. La du torvan upp och ner bredvid gropen eller i?

Det där kommer du på ganska snart efter några försök.

Kan bara beskriva hur jag har gjort.
Skissa upp teoretiskt hur många punkter din grävares räckvidd klarar så avstånden blir ungefär lagom, samtidigt som du får plantorna i nästan raka rader i förhållande till färdriktningen. Troligen får du pruta på bredden av stråken mot att du kan göra fler rader med skopan från sida/sida innan traktorn måste flyttas.
Personligen prioriterar jag inte exakta avstånd eller snörräta rader framför bra lägen.

Dra åt dig skopan när baksidan är bara aningen upptiltad, fortsätt så tills botten är fylld (ca 60 cm), tilta upp skopan så mycket att torvan i skopan lossnar från marken, skjut ifrån dig skopan till där började, håll skopan drygt 1 dm över marken tilta ned så att torvan precis glider ner och når marken, dra skopan åt dig och samtidigt som nedtiltningen ökas lite.
Nu ligger torvan upp/ner i gropen, tryck fast torvan med plana baksidan av skopan, klart.
Nu bör skopan redan stå i lämpligt tilltläge för nästa fläck.
Själva fläcken tar kanske 10 sekunder i början, sen går det snabbare

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).