Föryngring

Barrotsplantor olika storlekar?

6 inlägg 2131 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Barrotsplantor olika storlekar?

forest.  
#744006 Finns det fler storlekar av barrotsplantor och är dom då helt säker mot snytbagge gnag så det klarar sig?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Barrotsplantor olika storlekar?

jannee  
#744012 Självklart det finns olika storlekar, olika åldrar, desto större desto bättre motståndskraft mot gnag.
Men man ska inte bara stirra sig blind på plantan.
Hur många år efter avverkningen du planterar har minst lika stor betydelse, kan du vänta 3 år efter avverkningen finns det oftast inga snytbaggar kvar.
Markbereder du och planterar år 2 efter avverkningen och planterar behandlade plantor (täckrot) är det oftast ej heller något bekymmer.
Går oftast bra att även plantera DIREKT efter avverkning på markberett område med behandlade plantor (täckrot).
Enda nackdelen med stora barrotsplantor är att de är känsliga för torka.
Trots stora rotsystem är oftast grönmassan på tok för stor om det blir torrt väder, annars är sådan plantor oftast bästa alternativet - inte så lite jobbiga plantor att sätta.
Ex. på en gräsbevuxen mosse kan du sätta fyråriga granplantor (50 cm höga) och de kommer med största sannolikhet att klara sig bra.
En bra rekommendation är annars att markbereda för att sedan plantera med Södras Elitplantor, de växer t.o.m. ifrån bräkenet.

Avatar Fallback

Re: Barrotsplantor olika storlekar?

forest.  
#744013 avverkat nu och kommer inte markberedas

   TS
Avatar Fallback

Re: Barrotsplantor olika storlekar?

nilsszzon  
#744019 kör stora barrot sydplantor har en 50-80cm xl som jag brukar använda. har svårt att hitta ngn som inte klarat sig. dock har det första året stått väldigt stilla i tillväxt ( NO plantage ) jag har ofta vårfrost

Avatar Fallback

Re: Barrotsplantor olika storlekar?

forest.  
#744020
nilsszzon skrev:kör stora barrot sydplantor har en 50-80cm xl som jag brukar använda. har svårt att hitta ngn som inte klarat sig. dock har det första året stått väldigt stilla i tillväxt ( NO plantage ) jag har ofta vårfrost


är det behandlade mot snytbagge eller klarar sig de ändå?

   TS
Avatar Fallback

Re: Barrotsplantor olika storlekar?

nilsszzon  
#744021 jag har köpt med snytbaggeskydd, men de är väldigt grova så skulle tro 80% klarar en snytbaggeattack direkt ( detta är min gissning )

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).