Föryngring

Ny lövskog på grankalhygge?

7 inlägg 3212 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny lövskog på grankalhygge?

Ramlaks  
#734324 Hej!

Jag tittar på att köpa en mindre skogsfastighet, 15 ha, där större delen nyligen är avverkad. Det är alltså kalmark där inga återplanteringsåtgärder gjorts än. Min fråga är om det är möjligt att byta från gran till löv? Vill helst inte hägna in det eftersom jag också vill kunna jaga lite. Är det ogörligt?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Ny lövskog på grankalhygge?

jannee  
#734337 Beror allt lite på var du ha fastigheten belägen.
Är det torrt med mycket ljung måste du nog enligt lagen återbeskoga, är det däremot fuktig mark kan du lösa alla planteringsproblem endast med att göra en ordentlig markberedning, du kommer att få massor av olika lövsorter, även lite barr, visserligen mycket bara buskar men 2 000 A stammar/ha kommer du uppnå utan att göra ett skit.
Efter 5 till 10 år (lite beroende på hur snabbt det etablerar sig) röjer du fram de stammar du fortsättningsvis vill satsa på.

Användarvisningsbild

Re: Ny lövskog på grankalhygge?

Sjögården  
#734339 Tycker nog att det är förnuftigt att markbereda och plantera gran /tall eller kanske glesplantera gran och så tall.
Självföryngrad björk är nog trots allt inget att bygga en värdefull fastighet på.
Tycker att jag sett lite för mycket sånt.
Är det mycket fuktig mark så fungerar det, då kommer både tall och gran under björken.
Då får du röja… 😉

Avatar Fallback

Re: Ny lövskog på grankalhygge?

jannee  
#734346 Jag har massor av självföyngrad björk på min fastighet och som det NU verkar kan det bli det lönsammaste trädslaget.
Inga etableringskostnader, växer snabbt och eventuellt björktimmer ger nog mer än granbarkborreskog.
Visst går det vilda delvis illa åt björken med det ska mycket till om det inte ändå räcker.
Granplantorna betas år efter år tills de är över metern höga, om de blir det innan de förbuskats, och tallen blir INGET av om du inte sprutar tills f*n tar dig.

Användarvisningsbild

Re: Ny lövskog på grankalhygge?

Sjögården  
#734349 Aj då, det var inget roligt.Då behöver du piggare jägare..
Nog för att det kan vara mycket vilt på en del ställen men visst finns det medicin för det.
Sparar björk på granmarkerna eftersom kronviltet förstör granen men merparten av blåbärs och lingonmarkerna är det nog tallen som gäller i alla fall.
Har alltid blivit besviken efter avverkning av björk då det inte blir volym av den som man hoppats.
Har lite svårt att se att efterfrågan på lövmassaved ökar och att lövsågverken växer.
Men jag kan ju ha fel.. 😉

Avatar Fallback

Re: Ny lövskog på grankalhygge?

nilsszzon  
#734356 inte lätt för jägare att freda planteringar, kvittar ju hur mkt vilt du skjuter så räcker det att några förbipasserande hungriga rådjur tuggar i sig. en ide kan vara att ta ett par lappar extra för jakten när man har planteringar eller kanske be jaktlaget lägga en dag i skogen på att spruta?

Användarvisningsbild

Re: Ny lövskog på grankalhygge?

Sjögården  
#734377 Att ge tillbaka av jaktarrendet per antalet hjortar, vildsvin och rådjur som fälls är ett bra knep.
Det skjuts alldeles för lite av hindar,kalvar,getter och kid.
Istället håller vi på och viltbehandlar oss in i evigheten.
Och det är vi som äger marken som har ansvaret… 😉

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).