Föryngring

viltskador hybridasp

5 inlägg 2555 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

viltskador hybridasp

nilsszzon  
#730025 Var ute och trampade bräken runt granplantorna och gick genom en mindre plantering av hybridasp som sett ut att växa på bra sen plantering våren 20. dock visade det sig nu att rådjuren fejat på 75% av plantorna så dessa var nu döda ( har skett sista månaden då löven var utslagna och torra )

har inte upplevt ett sånt "sabotage" innan i ngn plantering, nog för jag vet att de smakar gott med hybridasp men feja hornen borde de kunna göra på rönnen intill med ?! aspen har blivit tricobehandlad i höstas och inte sett ngn större skada på toppskotten.

riktigt tråkigt, men blir gran till våren och snart är mina önskningar om lövskog utan hägn nedlagda.... har fortfarande en önskan om att plantera poppel men får se som det är nu så är det enda som riktigt växer bra hos mig 3 åriga gran barrot plantor.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: viltskador hybridasp

Emanuel90  
#730048 Vad jag vet så fejar dom ingenting på hösten, det är på våren för att få bort basthuden på hornen.
Har du varit där tidigare i sommar? För träd kan slå ut löven även om dom är ringbarkade det såga jag senast idag på en bok som jag ringbarkade i vintras

Användarvisningsbild

Re: viltskador hybridasp

Älgfoderodlare  
#730050
Emanuel90 skrev:Vad jag vet så fejar dom ingenting på hösten, det är på våren för att få bort basthuden på hornen.
Har du varit där tidigare i sommar? För träd kan slå ut löven även om dom är ringbarkade det såga jag senast idag på en bok som jag ringbarkade i vintras


Under brunstperioden i Juli - Augusti, så fejar / revirmarkerar Råbockar ut av he . . ete ! Har haft för mycket av det nu i sommar, främst på Lärk o Contorta. Det är just effekten "ringbarkning" som kommer av fejning / revirmarkering som tar de flesta av mina ungträd. Kvistbetning skadar som oftast inte på sikt, det kan de flesta träd klara. Mycket därför som jag sätter just fejningsskydd på mina exoter o försöksträd. Men när det gäller Hybridasp, så har jag även utökat med betesskydd upp till 2,2 - 2,4 m höjd för att bevara dessa.

Avatar Fallback

Re: viltskador hybridasp

nilsszzon  
#730053 fejningsskydd låter intressant älgfoderodlare, vad har du för bra tips där? nät? folie? snitlsar?

emanuel90 , du har kanske lärt dina bockar att ha reviret hos grannen =)

   TS
Användarvisningsbild

Re: viltskador hybridasp

Älgfoderodlare  
#730055
nilsszzon skrev:fejningsskydd låter intressant älgfoderodlare, vad har du för bra tips där? nät? folie? snitlsar?

emanuel90 , du har kanske lärt dina bockar att ha reviret hos grannen =)


De fejningsskydd jag sätter på mina plantor / ungträd, finns beskrivna i min tråd i kat. "Gallring" / "Annorlunda skogsskötsel hos "Älgfoderodlare", sid. 5 o 6. Har ett par hundra som jag nu sätter upp på främst Lärk som blivit stora nog att kvista lite för att de ska få plats. Galvat sexkantnät på tryckimpregnerade pinnar. Råbockarna rör dom inte ens. Fungerar klockrent !

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).