Föryngring

Ekollon i pallkrage

5 inlägg 985 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ekollon i pallkrage

pyntan  
#729349 Nu när det börjar falla ekollon har jag fått min vanligt återkommande höstfundering om att försöka gro ekollon i en pallkrage för att senare kunna sätta ut dessa till våren eller efter sommaren. Anledningen till att försöka ha ekollonen i pallkrage är för att det skulle vara lättare att undvika diverse smådjur som kan tycka om en hink med ekollon.

Behöver jag förgro ollonen innan de hamnar i pallkragen? (Det är ju flera som börjat gro redan när man plockar dem från marken)
Hur tätt kan de sättas och då även hur många som skulle kunna vara lagom i en pallkrage?
Behöver jag en eventuell UV-lampa eller går det bra med den naturliga lampan även vintertid?
Är det värt besväret att leta upp en rakstammig ek och bara plocka ekollon under den?

Tacksam för svar eller funderingar.
pyntan

TS
Förädlade skogsplantor från Svenska Skogsplantor
Användarvisningsbild

Re: Ekollon i pallkrage

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729353 Du behöver inte göra mer än lägga ekollonen i pallkragen med lite jord och sedan lägga på 10 cm löv på. De hinner då gro och sedan till våren skjuter de skott.
Stört risk med detta är uttorkning och möss som äter upp de.

norrskog  
#729538 Uttorkningen kan man lätt lösa med en stor torrboll.

jannee  
#729553 Jag har fått massor av nya ekplantor där jag dumpat ekollonen tillsammans med eklöven i en komposthög.
Man behöver inte anstränga sig något speciellt för att få fram massor av plantor, de gror nog attan.
Löven ser nog attan till att rätt fuktighet behålls.

Användarvisningsbild

pyntan  
#729615 Uttorkningen har jag tänkt lösa genom att helt enkelt låta vädergudarna göra grovjobbet.

Är det för tätt att sätta ollonen med 2-3 cm mellanrum? Känns som att man borde kunna få tag i bara en liten planta när det är dags för utsättning med det avståndet.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).