Föryngring

Ekollon i pallkrage

12 inlägg 4801 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ekollon i pallkrage

pyntan  
#729349 Nu när det börjar falla ekollon har jag fått min vanligt återkommande höstfundering om att försöka gro ekollon i en pallkrage för att senare kunna sätta ut dessa till våren eller efter sommaren. Anledningen till att försöka ha ekollonen i pallkrage är för att det skulle vara lättare att undvika diverse smådjur som kan tycka om en hink med ekollon.

Behöver jag förgro ollonen innan de hamnar i pallkragen? (Det är ju flera som börjat gro redan när man plockar dem från marken)
Hur tätt kan de sättas och då även hur många som skulle kunna vara lagom i en pallkrage?
Behöver jag en eventuell UV-lampa eller går det bra med den naturliga lampan även vintertid?
Är det värt besväret att leta upp en rakstammig ek och bara plocka ekollon under den?

Tacksam för svar eller funderingar.
pyntan



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Ekollon i pallkrage

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729353 Du behöver inte göra mer än lägga ekollonen i pallkragen med lite jord och sedan lägga på 10 cm löv på. De hinner då gro och sedan till våren skjuter de skott.
Stört risk med detta är uttorkning och möss som äter upp de.

Avatar Fallback

Re: Ekollon i pallkrage

norrskog  
#729538 Uttorkningen kan man lätt lösa med en stor torrboll.

Avatar Fallback

Re: Ekollon i pallkrage

jannee  
#729553 Jag har fått massor av nya ekplantor där jag dumpat ekollonen tillsammans med eklöven i en komposthög.
Man behöver inte anstränga sig något speciellt för att få fram massor av plantor, de gror nog attan.
Löven ser nog attan till att rätt fuktighet behålls.

Användarvisningsbild

Re: Ekollon i pallkrage

pyntan  
#729615 Uttorkningen har jag tänkt lösa genom att helt enkelt låta vädergudarna göra grovjobbet.

Är det för tätt att sätta ollonen med 2-3 cm mellanrum? Känns som att man borde kunna få tag i bara en liten planta när det är dags för utsättning med det avståndet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ekollon i pallkrage

pyntan  
#759327 Nu har jag fått upp ett gäng plantor. Snabbt räknat ca 400 st i varierande storlek.
1653852244_20220529_191034.jpg

Nästa steg borde rimligtvis vara att ha ett hägn att plantera ut i?
Ska man ha ett tomt hägn eller nån form av skärm?
Finns det nåt speciellt mönster som kan passa bättre när det ska planteras ut?
Tänker mig som en 5a på en tärning i en grupp och spara den planta som verkar arta sig bäst kanske kan funka?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ekollon i pallkrage

Älgfoderodlare  
#759330
pyntan skrev:Nu har jag fått upp ett gäng plantor. Snabbt räknat ca 400 st i varierande storlek.
1653852244_20220529_191034.jpg

Nästa steg borde rimligtvis vara att ha ett hägn att plantera ut i?
Ska man ha ett tomt hägn eller nån form av skärm?
Finns det nåt speciellt mönster som kan passa bättre när det ska planteras ut?
Tänker mig som en 5a på en tärning i en grupp och spara den planta som verkar arta sig bäst kanske kan funka?


Kul att du fått upp så många ! Hur ser du på grobarheten av mängden satta Ekollon ?
Som sagts lite tidigare i tråden, så varför gå via besväret att förgro / odla i pallkrage, då Ek verkar ta sig bra i alla fall.
Det mest känsliga är ju pålroten som bör o ska nog utvecklas på plats.
Kan kanske bli svårt att få oskadade plantor med den täthet du har. Kan du rycka / dra pallkragen rakt upp o på så sätt få plantorna fria med att ta dom från sidan ?
Men vid plantering, så har jag tänkt lite lika som dig o direktsått 3 - 5 Ekollon i samma planteringsruta på sin tänkta växtplats. Dels för att man förmodligen får avgångar, men också att det med tiden ger sig vilken man ska satsa på.
De flesta har ju trots allt tagit sig här uppe, o då är det inte Ekens förlovade land vi pratar om. Snarare ytterlighetsplats.

Användarvisningsbild

Re: Ekollon i pallkrage

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#759336
pyntan skrev:Nu har jag fått upp ett gäng plantor. Snabbt räknat ca 400 st i varierande storlek.
1653852244_20220529_191034.jpg

Nästa steg borde rimligtvis vara att ha ett hägn att plantera ut i?
Ska man ha ett tomt hägn eller nån form av skärm?
Finns det nåt speciellt mönster som kan passa bättre när det ska planteras ut?
Tänker mig som en 5a på en tärning i en grupp och spara den planta som verkar arta sig bäst kanske kan funka?

Låt de nu förveda sig under sommaren.
Du har ingen brådska då du nu gör mer skada än nytta att plantera om dessa

När det blir tid hör eller nästa vår sätt de i grupper om m 5-8 med 8 m mittförband.
Övergick yta fyller du upp med av som intresserar dig
Björnör bra och hjälper
Lärk är med bra men kan ge mycket förna som kväver om de blir förstora.
Fågelbär är dyrt men bäst då du kan ha med det över tid

Användarvisningsbild

Re: Ekollon i pallkrage

pyntan  
#759337
Kul att du fått upp så många ! Hur ser du på grobarheten av mängden satta Ekollon ?
Som sagts lite tidigare i tråden, så varför gå via besväret att förgro / odla i pallkrage, då Ek verkar ta sig bra i alla fall.
Det mest känsliga är ju pålroten som bör o ska nog utvecklas på plats.
Kan kanske bli svårt att få oskadade plantor med den täthet du har. Kan du rycka / dra pallkragen rakt upp o på så sätt få plantorna fria med att ta dom från sidan ?
Men vid plantering, så har jag tänkt lite lika som dig o direktsått 3 - 5 Ekollon i samma planteringsruta på sin tänkta växtplats. Dels för att man förmodligen får avgångar, men också att det med tiden ger sig vilken man ska satsa på.
De flesta har ju trots allt tagit sig här uppe, o då är det inte Ekens förlovade land vi pratar om. Snarare ytterlighetsplats.


Jag skulle säg att det närmar sig 100% eftersom det fortfarande är skott på väg upp. Jag fyllde fickorna några gånger när man va ute och gick och kanske har satt mellan 400-500 st ungefär. Såg mörkt ut för bara några veckor sen men nu har dom verkligen kommit igång. Ja jag kan få bort pallkragen utan att skada plantorna då det ligger en matta i botten och upp på sidorna. Borde väl nästan kunna få upp roten också när det är ca 2-3 cm mellan både plantor och rader. Nån på en plantskola sa att man får räkna med att 2 av 10 dör vid omplantering så jag har fler plantor än jag behöver även efter den uträkningen.

Mitt största problem är hur och när jag ska plantera ut tror jag. Hägn finns, eller kommer finnas efter nästa helg, men ska man plantera ut direkt nu när dom kommit upp?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ekollon i pallkrage

Älgfoderodlare  
#759340
pyntan skrev:Jag skulle säg att det närmar sig 100% eftersom det fortfarande är skott på väg upp. Jag fyllde fickorna några gånger när man va ute och gick och kanske har satt mellan 400-500 st ungefär. Såg mörkt ut för bara några veckor sen men nu har dom verkligen kommit igång. Ja jag kan få bort pallkragen utan att skada plantorna då det ligger en matta i botten och upp på sidorna. Borde väl nästan kunna få upp roten också när det är ca 2-3 cm mellan både plantor och rader. Nån på en plantskola sa att man får räkna med att 2 av 10 dör vid omplantering så jag har fler plantor än jag behöver även efter den uträkningen.

Mitt största problem är hur och när jag ska plantera ut tror jag. Hägn finns, eller kommer finnas efter nästa helg, men ska man plantera ut direkt nu när dom kommit upp?


Jag kan anta att sådjupet i pallkragen inte är mer än ca. 10 - 12 cm. Risken finns ju att om du har dom över sommaren, så kommer rötterna att börja vandra på "tvärs" o det blir svårare att få isär dom. Var i landet håller du till ? Har du lätt till att sätta dom nu, så gör det medan rötterna är som minst o du kan ha lämpligt väder än så länge.
Och om det inte går som det är tänkt i år, så när du har gjort planteringsrutor för dessa. Så ta mer Ekollon till hösten o sätt i samma rutor på ett par cm djup där du har satt plantorna. O du har ytterligare nya nästa år.

Användarvisningsbild

Re: Ekollon i pallkrage

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#759341 Vad du än gör så ryck inte bortbplantorna. Utan lossa de då en för en så du får fin rötterna med dig
I pallkrage får du bättre resultat av att vänta ett år då plantorna fått tid att etablera sig

Användarvisningsbild

Re: Ekollon i pallkrage

pyntan  
#759498 Ja det är inte så djupt jordlager i pallkragen så rötterna trivs nog inte jättebra där om de får stå länge. Jag bor i södra Sverige så det är väl sommar här, i alla fall meteorologiskt. När jag tänkte för mig själv så kom jag fram till att en vanlig planteringsspade till trädgården borde klara av att skopa upp en eller ett par plantor i taget samtidigt som man kan dela lite försiktigt mellan raderna och skada så lite rötter som möjligt.

Vid tidigare utplanteringar har jag gjort små burar på typ 1 m diameter men då har det varit en eller tre plantor per bur bara för att se hur de tar sig. Nu blir det ju lite mer rejält när jag har så många plantor.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).