Föryngring

Hjälp mig välja plantmaterial av tall i Halland...

2 inlägg 2801 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälp mig välja plantmaterial av tall i Halland...

frågande och vetande  
#719858 Försöker läsa mig till en del när det gäller att välja plantmaterial av tall. Men inte så lätt. Flera av plantagen ligger norr om oss (Falkenberg) och på flera håll hör jag att man ska göra en sydförflyttning när det gäller proveniens...

Visst är det så att jag kan nog sätta lite vart som, och det växer ändå. Men jag brukar tänka på att det jag sätter nu är för andra än mig att bruka i kanske 80 år och då vill jag välja material med en viss omsorg.

TreO T19-20 Bredinge från Öland. Kan det vara något?

En G26 är det satt för tillfället i planen, fuktig, mycket blåbär tjockt bärristäcke. En omöjlighet att sätta plantan i mineraljord utan att den döljs av riset (markberedning med grävmaskin planerat).

Kom gärna med lite förslag, tankar och idéer 😉



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig välja plantmaterial av tall i Halland...

adamkg  
#722275
frågande och vetande skrev:Försöker läsa mig till en del när det gäller att välja plantmaterial av tall. Men inte så lätt. Flera av plantagen ligger norr om oss (Falkenberg) och på flera håll hör jag att man ska göra en sydförflyttning när det gäller proveniens...

Visst är det så att jag kan nog sätta lite vart som, och det växer ändå. Men jag brukar tänka på att det jag sätter nu är för andra än mig att bruka i kanske 80 år och då vill jag välja material med en viss omsorg.

TreO T19-20 Bredinge från Öland. Kan det vara något?

En G26 är det satt för tillfället i planen, fuktig, mycket blåbär tjockt bärristäcke. En omöjlighet att sätta plantan i mineraljord utan att den döljs av riset (markberedning med grävmaskin planerat).

Kom gärna med lite förslag, tankar och idéer 😉


Hej!

Använd verktyget plantval för att välja rätt:
https://www.skogskunskap.se/rakna-med-v ... tval-tall/

I ditt fall verkar det vara TreO T19-20 Albjershus eller TreO T19-20 Bredinge som ger bäst resultat men gör en kontroll själv med kartnålen på din fastighet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).