Föryngring

Viltskydd - vilket medel? Rimlig konstnad?

14 inlägg 9444 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Viltskydd - vilket medel? Rimlig konstnad?

dannertskog  
#710157 Hej! Nu är det vår men jag laddar redan för hösten och viltbehandling av plantor.

Jag har tidigare behandlat med Trico men undrar om det finns åsikter om andra medel.

Har någon erfarenhet av HaTe 2? Verkar intressant eftersom man kan behandla under fuktig väderlek.

Sen undrar jag vad man kan ta ut för ersättning vid viltbehandling. Inklusive arbetstid, medel och utrustning.

Per planta, Per timme alt. Per HA (2500plant)

MVH Erik Dannert



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Viltskydd - vilket medel? Rimlig konstnad?

axwell  
#710178 Har läst en del trådar här på forumet + övrigt och kommit till att jag kommer att satsa på ArbinolB.

Om jag fattat rätt fäster även den typen bättre än trico, dvs inte lika kritiskt betr lite fukt.

Avatar Fallback

Re: Viltskydd - vilket medel? Rimlig konstnad?

nilsszzon  
#710186 jag har sålänge som jag använt trico ( 3 år ) spätt ut detta med vatten för att få ner priset , det har fungerat hur bra som helst för min del och ingen betning på de behandade plantorna.
har minst spätt ut med 1/3 vatten
har aldrig provat hate eller arbinol

ersättning har jag inte uppfattning om , det är ju ett jobb som precis vem som helst kan utföra ( släkt , vänner , jaktkamrater osv ) så ersättningen blir säkert bland den lägsta i skogen

Avatar Fallback

Re: Viltskydd - vilket medel? Rimlig konstnad?

Svendufva  
#710187 I helgen såg jag ett exempel av en av lärarna på Linnéuniveritetet som var intressant.

Han använde en motorspruta STIHL SR 200 med goda resultat. Han blandade 1 liter trico i tio liter vatten och sprutade ca 1 ha i timmen.

Han uppgav att han hade gjort detta med gott resultat i flera år. Dock hade han fått några betesskador i vintras.

Det förefaller vara en relativt billig och snabb lösning :-)

Avatar Fallback

Re: Viltskydd - vilket medel? Rimlig konstnad?

axwell  
#726881 Nån som vet om Arbinol B fortfarande säljs, "Utgått" står det hos några säljställen.

Om jag klickar på Arbinol, då kan det lika gärna komma upp text och bild med Cervacol/Cervaroll.

Skogma tex, reagerar inte på Arbinolsökning.

Användarvisningsbild

Re: Viltskydd - vilket medel? Rimlig konstnad?

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#726904 Det är säljstopp på Arbinol B, måste förbrukas innan sista juni 2022.. EU regler? Jag fick dock köpa ändå, fast på kvittot står det Trico 😀

Avatar Fallback

Re: Viltskydd - vilket medel? Rimlig konstnad?

Elmhult  
#726906 Det var väl någon som testade med fårull. För nåt år sedan. Då hävdades det att det var bra.

Avatar Fallback

Re: Viltskydd - vilket medel? Rimlig konstnad?

axwell  
#726911
Elmhult skrev:Det var väl någon som testade med fårull. För nåt år sedan. Då hävdades det att det var bra.

Som jag förstått det är fårullens egenskaper effektiva, däremot sitter ullen kvar sämre på plantorna än på fåren.

Trico är väl det medel som försöker efterlikna fårullens lukt och kanske smak.
Lättare att applicera då del ju bör upprepas varje år, inte så kul att mödas med att knyta om dom korta ulltrådarna då.

Nä, det får nog bli Cervaroll, även
Cervacol tycks vara ersatt med annat(Cervaroll).

Ser med intresse fram mot 2022, vad får vi köpa då ?

Avatar Fallback

Re: Viltskydd - vilket medel? Rimlig konstnad?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727355
axwell skrev:
Elmhult skrev:Det var väl någon som testade med fårull. För nåt år sedan. Då hävdades det att det var bra.

Som jag förstått det är fårullens egenskaper effektiva, däremot sitter ullen kvar sämre på plantorna än på fåren.

Trico är väl det medel som försöker efterlikna fårullens lukt och kanske smak.
Lättare att applicera då del ju bör upprepas varje år, inte så kul att mödas med att knyta om dom korta ulltrådarna då.

Nä, det får nog bli Cervaroll, även
Cervacol tycks vara ersatt med annat(Cervaroll).

Ser med intresse fram mot 2022, vad får vi köpa då ?

Är inte Trico framställt av fårtalg?

Avatar Fallback

Re: Viltskydd - vilket medel? Rimlig konstnad?

ÅsaNisse  
#729771 Jag har kollat runt nu på olika medel för betningsskydd och fått en fundering.....
cervaroll med flera så kallade fysikaliska medlen som innehåller kisel och sand med mera ska fungera så att de inte smakar gott, men vadå???? Skadan är ju redan skedd när munsbiten är tagen. Om älgen eller rådjuret spottar ut den sedan kvittar väl. Det måste väl vara bättre om det finns något med avskräckande dofter som Trico påstås innehålla. Nu har jag sprutat en del med Trico men av den plantering jag gjorde 2020 och sprutade förra hösten saknar jag 30% av tallplantorna De är till stor del bara borta. Inte avbetade toppar utan tomma hål i hygget. Finns det något skapare doftämne som sitter kvar. Blodmjöl regnar ju bort på några dagar.

Avatar Fallback

Re: Viltskydd - vilket medel? Rimlig konstnad?

Lövåsen 346XPG  
#734400 Hej, jag tejpar toppskotten på mina tallar med maskeringstejp från Biltema. 1 rulle räcker till ca 250-300 toppar och tar ca 45 minuter kostnad 10 kr. Funkar utmärkt inga betesskador på toppskotten, övriga skott får dom äta.

Avatar Fallback

Re: Viltskydd - vilket medel? Rimlig konstnad?

jannee  
#734401 En smet av kalk fungerar också bra, går fort om man nyttjar en gummihandske och bara drar runt toppskottet.
Visserligen dyrare än tejp men undan går det.

Avatar Fallback

Re: Viltskydd - vilket medel? Rimlig konstnad?

Siggetass  
#763679 Jag har lyckats med Trico mot rådjur på gran, det funkar om man är noggrann. Vintern 20-21 hade jag tejp, och på någon del fårull, på mina 3 ha gran liten täckrot, och där betades ca 50-60 % av rådjur. Det har funkat hyfsat förr, men nu är betestrycket för hårt. 10% var helt döda, satte nya plantor där, klippte sidoskott på de betade och sprutade sedan ca 20L Trico på alla 7500 plantor. Gav en aning högre dos längs planteringens 3 yttervarv för avskräckning. Efter vintern 21-22 kan jag inte se en enda planta som är betad. Mycket dyrt med Trico och mycket arbete, men viltskadorna av rådjur försvann trots många rådjur som gått runt och igenom. Biltema har en lätt tryckspruta med mässingsmunstycke som är mkt bra till detta, 45-578. Köpte 5 st sprutor, och kunde plocka ihop 2 fungerande av delarna. Jag returnerade sedan de 3 "vraken". (Tyvärr är kvalitén katastrof-hemsk som vanligt!) Spruta 0-1 cm från toppen på gran, nästan helt intill, annars hamnar 80% på marken. Fördelen med denna sprutan är att du kommer nära = precision, allt kommer på plantan (Tror mer på det till gran än att gå och fumla med en längre lans/ryggspruta, jag är ändå 183 cm.) Jag har sprutat 10-15 cm långt på toppskott på torra resp aningen daggvåta plantor i sept-okt, och det funkar. Bara det är skuggfritt och 1-2 torra dagar efter. I år kommer jag testa att minska till 5-10 cm från topp, ev späda 10% som sägs i tråden här, och ev stryka med gummihandske eller pensel för snabbare arbete.

Användarvisningsbild

Re: Viltskydd - vilket medel? Rimlig konstnad?

Knagge  
#763709 Fälla stora aspar på hygget om man har några.
Numera sparas alla stora aspar vid avverkning av naturvårdsskäl.
Alla som fällt stora aspar vet att det sprutar upp rotskott . De stora asparna kan råka blåsa ner med hjälp av motorsåg. Det anser jag vara bästa viltskyddsmedlet . 😉 😉 😉

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).