Föryngring

Att så tallfrö

24 inlägg 8461 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Att så tallfrö

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707476
80-90 skrev:
bengt.a skrev:
80-90 skrev:Jag kommer å så med rör från skogspodden !! Kommer å lägga ut hur jag lyckas med det

Säg ifrån så man får titta vid sådd

Självklart Bengt 👍vill du se hur röret funkar eller resultatet??

Hur det funkar, sådden och resultatet 👍

Arevo
Avatar Fallback

Re: Att så tallfrö

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707478
Fixaren1 skrev:Ja, vilket är bäst? Grund fläck absolut men vågat man så i även en grund fläck?

Går det inte markbereda med harv och så direkt. Tycker högläggning för sådd låter brutalt.

Avatar Fallback

Re: Att så tallfrö

Fixaren1  
#707488 Jo men jag är lite tveksam till att marken bär. Fast jag är kanske fel ute där.

   TS
Avatar Fallback

Re: Att så tallfrö

alias  
#707491
Fixaren1 skrev:Ja, vilket är bäst? Grund fläck absolut men vågat man så i även en grund fläck?


Alltid svårt att ge råd när man inte vet hur det ser ut på platsen.

När du skrev att marken angränsade en torvmosse och att marken sjunkit (associerar det med fenomenet bortodling) så tänkte jag att du bör ha ett mäktigt lager organiskt material på det aktuella området, så att man inte har någon nytta av djupa fläckar (låter som marker med högt grundvatten med risk att det står vatten i botten på gropen, utan att man för den sakens skull hittar mineraljord).

Jag tror att det finns risk för att fröet inte gror i högarna för att det blir för torrt, då man normalt sett bryter kapilärkraften i vecket mellan omvända torvan och underlaget (plantor skall ju sättas djupt i omvänd torva så att finrötterna kommer ner i underlaget under torvan).

Utan att veta säkert hade jag nog bara velat riva lätt i ytan på humusen/förnan med tänderna på grävskopan och testat att så i detta.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Att så tallfrö

Fixaren1  
#707493 Aha, bra tänkt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Att så tallfrö

alias  
#707496
Fixaren1 skrev:Aha, bra tänkt.


Lita inte blint på mina observationer och spekulationer (ibland har jag otur när jag tänker).

@Tåndemåla ser ju mycket skog dagligen och har säkert någon klok reflektion att komma med och @skogspodden har väl erfarenheter av tallsådd från grov svallad morän till ren vitmossa.

Edit: Finns säkert många fler personer med nyttiga tips & trix i frågan här på forumet som jag bara inte lyckas komma på just nu.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Att så tallfrö

boxer68  
#708365
80-90 skrev:Jag kommer å så med rör från skogspodden !! Kommer å lägga ut hur jag lyckas med det


Är det markberett?
Ska prova sådd på 2,1 ha hygge som är avverkat ca år 2002 och helt utan plantskog.
Kommer markbereda med min traktorgrävare och tandskopa, sådden tänker jag varva med tid i hytten .


Är det möjligt att få komma på studiebesök och se hur det går, jag har aldrig sått tallfrö tidigare?

Användarvisningsbild

Re: Att så tallfrö

Knagge  
#708369 Har du någon lyckad tallföryngring i din närhet .
Där kan du se om plantorna kommer på hög mark eller låg mark .
Och med det som facit kan du dra slutsatser om hur du skall placera fröna när du skall så .

Avatar Fallback

Re: Att så tallfrö

80-90  
#708375
boxer68 skrev:
80-90 skrev:Jag kommer å så med rör från skogspodden !! Kommer å lägga ut hur jag lyckas med det


Är det markberett?
Ska prova sådd på 2,1 ha hygge som är avverkat ca år 2002 och helt utan plantskog.
Kommer markbereda med min traktorgrävare och tandskopa, sådden tänker jag varva med tid i hytten .


Är det möjligt att få komma på studiebesök och se hur det går, jag har aldrig sått tallfrö tidigare?

Självklart är du välkommen å kolla å även känna på hur det är å andvända röret !!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).