Föryngring

Blandskogslådor direkt från plantskola?

4 inlägg 1808 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Blandskogslådor direkt från plantskola?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706738 Skogsbrukshatarmupparna må ha fel i mycket men de har en poäng i att rena granplanteringar ser rätt tråkigt ut. Ibland har jag köpt både tall, gran, lärk och contorta. Blandat lite hursom. Hur vore det om det funnes blandlådor att köpa färdiga? Säg inte att det inte går för ifjol hittade jag till min glädje en del tall i granlådorna som jag köpt.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Blandskogslådor direkt från plantskola?

Axl  
#706748 Södra hade lite olika blandsäckar för ett par år sen iaf men det vara bara lövträd i dom har jag för mig.

Avatar Fallback

Re: Blandskogslådor direkt från plantskola?

alias  
#706775
Skogsola skrev:Skogsbrukshatarmupparna må ha fel i mycket men de har en poäng i att rena granplanteringar ser rätt tråkigt ut. Ibland har jag köpt både tall, gran, lärk och contorta. Blandat lite hursom. Hur vore det om det funnes blandlådor att köpa färdiga? Säg inte att det inte går för ifjol hittade jag till min glädje en del tall i granlådorna som jag köpt.


Jag föreslog för en inspektor på Södra för drygt fem år sedan att man ev. borde köra någon rad tallplantor i plant kassetterna med granplantor (verkade dock vara svårt skötselmässigt på plantskolan) för att öka tallinblandningen generellt i föryngringarna alternativt att man hade gett en rabatt på X ören/tallplanta baserat på t.ex. virkesvolym och förhållandet normaltimmer av tall resp. gran som levererats föregående år.

Hade man t.ex. slutavverkat 1 ha och 30 % av timmervolymen var tall så tänkte jag att man vid inköp av 2500 plantor ha kunde fått X ören/planta i rabatt på upp till 750 tallplantor (2500 × 0,3) som en stimulans.

Nu verkar ju tallföryngringarna, glädjande nog, ha börjat öka i dessa delar av landet ändå, om än från väldigt låga nivåer.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Blandskogslådor direkt från plantskola?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707405 Kollar man Skogspodden m.m så är inte plantering av tall att föredra på något vis. Blir inte i tillräcklig mängd för att det ska bli nån kvar efter älgen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).