Föryngring

Tallskydd - mjölk?

6 inlägg 2671 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tallskydd - mjölk?

Skogshenke  
#704818 Jag har använt Trico som tallskydd och tycker det fungerar bra, men när jag luktar på medlet så luktar det lite som mjölk, jag funderar då på skulle det fungera med get eller fårmjölk som tallskydd? Eller kanske vanlig komjölk kanske skulle fungera? Det är ju fårfettet i Trico som gör att det fungerar och vem kan tycka om får o getmjölk? 🤔 😀

Vad tror ni om dessa kanske lite galna idéer?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Tallskydd - mjölk?

80-90  
#704842 Är nog lite svårt å få det å hänga kvar i trädet ??

Användarvisningsbild

Re: Tallskydd - mjölk?

JensSkoog  
#704854 Blande det med något som får det till att klibba lite??
Annars är ju fårull utmärkt, men den kan ju inte sprutas på.
Har användt det på rosor och fruktträd i trädgårdar
och kan absolut rekommendera det.

Användarvisningsbild

Re: Tallskydd - mjölk?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704874 Nästan alla viltskador medel har ett och samma problem! FÅ DET ATT FÄSTA PÅ PLANTAN.
Därför var PW viltskydd så bra och nya PW- vilkskydd från interago så jäkla bra.
Det var nog inte bättre än dagen medel men gick att applicera på våta plantor stolpar träd mm så hela hygget luktade nejlikor olja. 😳😝
Detta är ett inte ett sponsrat meddelande. 😅 Men bättre medel har jag aldrig använt. (Har nog behandlat ca 1,2 milj plantor med detta medel. )

Avatar Fallback

Re: Tallskydd - mjölk?

alias  
#704877
Tåndemåla skrev:Nästan alla viltskador medel har ett och samma problem! FÅ DET ATT FÄSTA PÅ PLANTAN.
Därför var PW viltskydd så bra och nya PW- vilkskydd från interago så jäkla bra.
Det var nog inte bättre än dagen medel men gick att applicera på våta plantor stolpar träd mm så hela hygget luktade nejlikor olja. 😳😝
Detta är ett inte ett sponsrat meddelande. 😅 Men bättre medel har jag aldrig använt. (Har nog behandlat ca 1,2 milj plantor med detta medel. )


@Tåndemåla:
Visst testade du Arbinol B som alternativ till Trico?

Visst skulle det vara mindre känsligt för väderförhållande vid och efter behandlingstillfället, stämde det i så fall?

Själv har jag ju kört mycket HaTe2. Det fäster på ALLT (tyvärr även hud och kläder) 🤬 men kräver väl invintrade plantor.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Tallskydd - mjölk?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704884 Jo jag körde lite på cervaroll och något år trico. Men har fastnat för abrinol. Den är bra och även om de står så blir den bra med lite utspädning av. Men den funkar för mina behov. Så jag kör på abrinol. Men hade har jag aldrig kommit till att använda hate. Det är mycket bra snack om det men också mycket jobb med sprutor mm.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).