Föryngring

Alternativ till plantering av lärk

2 inlägg 1544 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Alternativ till plantering av lärk

Kobbelgaard  
#704730 Förra året köpte jag till 60ha skog, där vissa områder inte har skötts bra i några år.
Blandt annat ca 20ha ungskog som inte man hunnit röja i tid och gallringsskog som behöver kärlek oxå.
3 olika hyggen på ungefär 2ha varje som avverkades för 5 år sedan, hade inte planteras då jag tog över skogen i somras. På ena hygget planterade jag gran direkt på hösten.
Sen va tanken att plantera lärk på dom två andra hyggen nu på vårvintern.
Jag har olika avdelningar med tallmosse, granplanteringar og gallringar och sen blir det en hel del björk ut av den sena röjningen på vissa områden.
Så jag tänkte göra lite annan skog på dom sista två hyggen. Jag kommer inte leva på skogen iaf, så jag hade tyckt om att plantera lärk, för att det ble lite olika trädslag.
Nu verkar det dock som man har lite otur och att lärken tagit slut på alla plantskolar, tyvärr.
Känns lite fel och få panik och bara plantera gran där oxå, men samtidigt har man ju redan tappat några års tillväxt, och vill liksom dra igång nu.
Jag funderar på om det kanske finns andra förslag på lite annorlunda plantering på dom 4ha? Björk finns det redan gott om, tall oxå. Ek kommer inte funka utan stängsel och hybrid asp har jag inte riktigt känslor för...
Funderar lite på kanske lönn. Nån som har testat eller som har annan inspiration, är jag jättetacksam.
Skogen ligger i Blekinge och marken är G30



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Alternativ till plantering av lärk

Chainsaw Charlie  
#704731 Douglasgran eller kustgran om du viltbehandlar några år. Sitkagran går bra i västra Blekinge. Lite för lite nederbörd i öster för att den ska funka riktigt bra.

Lönn lär väl vara lika viltbegärlig som ek?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).