Föryngring

Betad nyplantering, vad är bäst?

7 inlägg 2656 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Betad nyplantering, vad är bäst?

Skogshenke  
#701155 Jag har en plantering som gjordes förra året som tyvärr blivit väldigt hårt betad av rådjur. Ska man låta det vara och hoppas plantorna tar sig eller är det bättre att byta ut plantorna mot nya i vår?

Marken har mycket gräsväxt, men ingen björksly ännu. Gräset har jag behövt ta bort runt varje planta för att de inte ska tryckas ner. Om inte plantorna tar sig så behöver man nog trampa gräs några somrar om inte det blir en makalös fart på dem. Känns som det kan vara bättre att byta ut en del av dem.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Betad nyplantering, vad är bäst?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701156 Byta ut? Du tänker väl inte rycka upp de som redan har grott? Kompletteringsplantera kan du väl göra.

Användarvisningsbild

Re: Betad nyplantering, vad är bäst?

Skogshenke  
#701160
Skogsola skrev:Byta ut? Du tänker väl inte rycka upp de som redan har grott? Kompletteringsplantera kan du väl göra.

Jo hade lite funderat på att rycka en del av dem, de har bara rotat sig en sommar och nu ner betade. De mindre plantorna som nu är betade ser ynkliga ut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Betad nyplantering, vad är bäst?

jannee  
#701161 Du SKA hjälpplantera (komplettera) där det saknas med PLUGGPLANTOR (omskolade täckrot ).
Granplantor som betats är inte är inte hela världen, de kommer, du har bara förlorat ett halvt år.
Fortsätt bara med att gräsröja så ska du se att allt till slut blir bra.
Något som är många gånger bättre än att gräsröja är att bespruta runt plantorna med ROUNDUP, sedan får folk säga vad de vill.
Hade det däremot varit en åker du planterat ställer sig allt i ett annat läge.
Där borde du i så fall först plogat för att senare harva några gånger.
Där måste man ha bort MASKROSORNA, för annars kommer snart vildsvinen och bökar upp allt - garanterat allt.

Gräsröja låter bra men det är det vatten som gräset sig tillgodogör som plantorna i stället får om du besprutar marken med Roundup.
Själv har jag problem med bräken (ormbunkar), men tar man för vana att duscha dessa med Roundup under Juni/Juli månad, medans de är i tillväxtfasen minimerar man detta problem.
Du skriver att plantorna ser ynkliga ut. Inte undra på när de har saknat VATTEN.
Grönmassan har varit för stor i förhållande till rotsystemet.

Avatar Fallback

Re: Betad nyplantering, vad är bäst?

Sture Andersson  
#701165 Jag har några planteringar som blivit hårt betade ,men man blir förvånad av hur bra det blir bara man låter det vara ,vad man ska vara vaken med sen är att gå och klippa bort dubbeltoppar .Har planteringar där jag planterat nya planter bredvid dom nerbetade ,och nu står det granar på 3 meter med en meters lucka ,och jag vet inte vilken som var den första.

Användarvisningsbild

Re: Betad nyplantering, vad är bäst?

Skogshenke  
#701168 Tusen tack för svaren. Kul att ni ger hopp som ni gör.

   TS
Avatar Fallback

Re: Betad nyplantering, vad är bäst?

morco  
#701173 Tror inte du behöver vara så orolig om det handlar om gran, jag råkade ut för exakt samma sak med min första plantering (8 år sedan) trodde det var kört då i princip varenda toppskott var betat. Sommaren efter gick jag över hela planteringen på 1.5 ha med sekatör och klipte de dubbeltoppar som blev, gick på några timmar och idag ser man inte ett spår av detta.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).