Föryngring

Ek och Gran?

33 inlägg 6105 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ek och Gran?

alias  
#700064 Skogskunskap har ett intressant klipp på Youtube med Cecilia Rooth på Flakulla Skogsgård om lite tips och trix vid ekskogsskötsel. Sök på "Lönsam lövskog -eken" eller hela filmen "Lönsam lövskog och vägen dit" (den senare avhandlar även björk och hybridasp).

MVH
Alias

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Ek och Gran?

Saläng  
#700066 Instämmer Alias, riktigt intressant.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ek och Gran?

Saläng  
#700070
Emanuel90 skrev:Man kanske inte ska satsa på förädlat material på granen, jag tänker så att blir ekarna allt för frånåkta i höjd av granen så kommer du få göra stora luckor runt dom för att få ner tillräckligt med ljus, och då kommer inte kvistrensningen bli så bra ändå på eken?


Missade detta i flödet, förstår hur du tänker. Ligger en hel del i ditt resonemang.
Jag är inne på att granens existensberättigande i projektet är att ge en helt ok intäkt ganska "fort".
Det må innebära att man får krångla lite mer för att få tillräckligt med ljus till ekarna, kan det vara värt det tro?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).