Föryngring

Ek och Gran?

33 inlägg 6049 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ek och Gran?

Saläng  
#699659 Vill höra med folket på forumet om idé jag har.
G32
Plantera gran enligt vanligt förband, var 8:e meter lämnar man en lucka på 2x2m. i luckan planterar man ek sätter en stålbur runt eken. Sedan röjs och gallras beståndet i takt med att ekarna behöver ljus.
Med dagens plantmaterial så lär det ju gå att avveckla granbeståndet i lagom takt för att eken ska kunna ta över.
Tankar och input mottages tacksamt.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Ek och Gran?

A.falck  
#699661 Det tror jag på. Men ganska arbetssamt.
Hur stor areal har du tänkt plantera?

Avatar Fallback

Re: Ek och Gran?

jannee  
#699662 Värt att prova.
Ek tillsammans med gran gör oftast eken rak och kvistren, driver eken rakt upp.
Just den uppfattningen har jag fått där jag har självföryngrad gran och ek.
Avverkat gran och ek, dock G 36 där 80 årig ek var så pass grov att det var på gränsen att ett 15" svärd räckte.
M.a.o. eken var i grovlek i paritet med granen om inte grövre och kärnved nästan enda ut till barken.

Användarvisningsbild

Re: Ek och Gran?

Saläng  
#699666
A.falck skrev:Det tror jag på. Men ganska arbetssamt.
Hur stor areal har du tänkt plantera?


Jo arbetsamt lär det bli, jag är dock tillräckligt trött på sterila granplanteringar för att våga prova.
Nu blir det väl ungefär lika jävla sterilt i detta bestånd de första 20 åren men man får lov att vara långsiktig i sitt brukande.
Arealen är inte bestämd ännu, Det är inte ens anmält i dagsläget. Någonstans mellan 2-8 ha.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ek och Gran?

Saläng  
#699667
jannee skrev:Värt att prova.
Ek tillsammans med gran gör oftast eken rak och kvistren, driver eken rakt upp.
Just den uppfattningen har jag fått där jag har självföryngrad gran och ek.
Avverkat gran och ek, dock G 36 där 80 årig ek var så pass grov att det var på gränsen att ett 15" svärd räckte.
M.a.o. eken var i grovlek i paritet med granen om inte grövre och kärnved nästan enda ut till barken.

Kul att höra! Då kanske man inte är helt ute och cyklar, tror du sibirisk lärk skulle funka? Eftersom dessa släpper in mer ljus i beståndet så kanske det blir mindre skötselintensivt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ek och Gran?

jannee  
#699699 Nu är jag troligtvis ute och cyklar, men misstänker att lärken, jag tänker på hybridlärk, växer för fort och riskera skuggar eken väl mycket, bara min tankegång.
Dessutom kommer du att behöva avverka lärken långt innan eken är fullvuxen, men det kanske är just din tankegång.

Användarvisningsbild

Re: Ek och Gran?

HannuRöj  
#699700 😀 Min bror planterade en liten kant med björk, sibirisk lärk och ek.
Trotts det har varit väldig tätt med självyngrad björk med är ekarna kvistiga och borde stamkvistas.
Sibirisk lärk gör inte beståndet mer skuggig än björk.

Vi bor 40 km norr om världens mest norsta naturlig födda ekskogar så jag tror ekarna får alldeles för mycket ljus specielt vår och förrsommartiderna.
Tror gran / ek skulle ju vara ett bra alternativ även här. 👍 🌲 🌳 🌲

Användarvisningsbild

Re: Ek och Gran?

Saläng  
#699721
jannee skrev:Nu är jag troligtvis ute och cyklar, men misstänker att lärken, jag tänker på hybridlärk, växer för fort och riskera skuggar eken väl mycket, bara min tankegång.
Dessutom kommer du att behöva avverka lärken långt innan eken är fullvuxen, men det kanske är just din tankegång.

Ja hybridlärk skuggar nog väl mycket och för snabbt, tanken är att avveckla sibirisklärk/granbeståndet och sedan ha en fin pelarsal med ek som får fortsätta utvecklas. Då ligger jag högst troligt nedgrävd för längesen, men vad fasen, man kan inte få allt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ek och Gran?

Josephine  
#699736
Saläng skrev:
jannee skrev:Nu är jag troligtvis ute och cyklar, men misstänker att lärken, jag tänker på hybridlärk, växer för fort och riskera skuggar eken väl mycket, bara min tankegång.
Dessutom kommer du att behöva avverka lärken långt innan eken är fullvuxen, men det kanske är just din tankegång.

Ja hybridlärk skuggar nog väl mycket och för snabbt, tanken är att avveckla sibirisklärk/granbeståndet och sedan ha en fin pelarsal med ek som får fortsätta utvecklas. Då ligger jag högst troligt nedgrävd för längesen, men vad fasen, man kan inte få allt.


Ekskogen på Visingsö planterades väl tillsammans med bok för att göra ekarna raka och fina? Vilka är fördelarna och nackdelarna med ek tillsammans* med bok? (bokens skugga borde locka eken att söka ljus?)
Senast redigerad av Josephine tis 09 feb 2021, 21:38, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Ek och Gran?

jannee  
#699741 Bok och ek har väl i princip samma växtsätt, grenar lätt ut sig om det inte finns något som driver dem till att söka ljus.
Det är bara att bese ekar men även bokar som står fritt, hur stora i omfång deras kronor tenderar till att bli.
Man är tvingad att "fostra" dessa arter om du vill få fram kvalitetsvirke.
Det gäller att beskugga stammen annars dör inte grenarna.
Stamkvistar du en ek kommer det bara nya vattenskott = meningslöst arbete.

Avatar Fallback

Re: Ek och Gran?

alias  
#699755
Saläng skrev:Vill höra med folket på forumet om idé jag har.
G32
Plantera gran enligt vanligt förband, var 8:e meter lämnar man en lucka på 2x2m. i luckan planterar man ek sätter en stålbur runt eken. Sedan röjs och gallras beståndet i takt med att ekarna behöver ljus.
Med dagens plantmaterial så lär det ju gå att avveckla granbeståndet i lagom takt för att eken ska kunna ta över.
Tankar och input mottages tacksamt.


Det är vanligt att plantera grupper med ekar för att kunna gallra fram den bästa stammen i varje grupp.

Hade nog rekommenderat att hägna hela beståndet istället för varje ek/ekgrupp och sedan plantera förädlad björk i t.ex. 2×2 m förband där emellan (Ekebo 5?) - om du ville ha omväxling till granplanteringar.

Kolla med SVO om möjlighet att få bidrag för anläggande av ädellövskog.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Ek och Gran?

Saläng  
#699759 Ekskogen på Visingsö planterades väl tillsammans med bok för att göra ekarna raka och fina? Vilka är fördelarna och nackdelarna med ek tillsammans* med bok? (bokens skugga borde locka eken att söka ljus?)[/quote]

Kul att du nämner Visingsö! En riktig pärla i Sverige, det är i grund och botten där mina tankar har väckts (körde åt statens fastighetsverk där ett tag). Amträden som användes när det begav sig var till största delen lärk och gran, även en del silvergran förekom. Boken fick man troligtvis på köpet. Det som talar emot att använda både ek och bok är att betestrycket är grymt på allt löv häromkring. Hägna in är ett alternativ, jag vill dock inte ha mer hägn på mina marker (5ha idag). Därför tänker jag krångla med burar som jag testat och upplever verkligen fungerar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ek och Gran?

Saläng  
#699760 Det är vanligt att plantera grupper med ekar för att kunna gallra fram den bästa stammen i varje grupp.

Hade nog rekommenderat att hägna hela beståndet istället för varje ek/ekgrupp och sedan plantera förädlad björk i t.ex. 2×2 m förband där emellan (Ekebo 5?) - om du ville ha omväxling till granplanteringar.

Kolla med SVO om möjlighet att få bidrag för anläggande av ädellövskog.

MVH
Alias[/quote]

Håller helt med dig, Högläggning 5 ekar i varje hög. Därefter satte jag ekebo 5 i förband om 2,5m. Har dock inslag av Lind och fågelbär också. Sökte Nokås och fick det beviljat. Jag försöker hitta nåt mellanting i det traditionella brukandet och nytänk.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ek och Gran?

Chainsaw Charlie  
#699761 Ek och gran fungerar ypperligt ihop men som sagts tidigare krävs det intensiv skötsel i början. Vänder du ryggen till bara några år så tar granen obönhörligen över. Björk är dock ännu värre och lärk är över huvud taget inte att tänka på i sammanhanget. Vad gäller Visingsö så planterades bokarna som underväxt flera år efter att ekarna planterats.

Här i närheten finns ett väldokumenterat bestånd som planterades med ek och gran 1946. De sista granarna avverkades 2011 och hade då en medelvolym på drygt 1,5 m³sk. Ekarna har idag en diameter på runt 45 cm och har varit i princip optimalt skötta hela tiden, inklusive tidig stamkvistning.

Användarvisningsbild

Re: Ek och Gran?

Saläng  
#699762 Intressant! Varför är Lärk uteslutet enligt din mening?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).