Föryngring

Sticklingsförökning av exoter

10 inlägg 5613 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sticklingsförökning av exoter

Johan på hästbacken  
#698145 Jag har i min trädgård ett praktexemplar av Thuja Plicata även kallad jättethuja som jag fick för ca 25 år sedan som planta
Idag är den över 15 meter och helt spikrak. Enligt vissa är det möjligt att sticklingsföröka detta trädslag
Finns det någon som har erfarenhet av detta? Försökte för 15 år sedan att plantera Thuja Plicata , köpte 500 barrotsplator från england med dåligt resultat .
Endast 10 st överlevde.
Har även Douglasgranar i samma ålder. Går det att ta sticklingar ock driva upp till plantor också?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Sticklingsförökning av exoter

norrskog  
#726409 Finns lite filmer på yoe tube om hur man förökar olika träd slag. Lycka till

Användarvisningsbild

Re: Sticklingsförökning av exoter

Johan på hästbacken  
#726873 Har du någon länk till Youtube som visar sticklingsförökning ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sticklingsförökning av exoter

Älgfoderodlare  
#727512
Johan på hästbacken skrev:Jag har i min trädgård ett praktexemplar av Thuja Plicata även kallad jättethuja som jag fick för ca 25 år sedan som planta
Idag är den över 15 meter och helt spikrak. Enligt vissa är det möjligt att sticklingsföröka detta trädslag
Finns det någon som har erfarenhet av detta? Försökte för 15 år sedan att plantera Thuja Plicata , köpte 500 barrotsplator från england med dåligt resultat .
Endast 10 st överlevde.
Har även Douglasgranar i samma ålder. Går det att ta sticklingar ock driva upp till plantor också?


När det gäller Thuja Plicata, så köpte även jag plantor från Scotland för 4 år sedan. De flesta har tagit sig o växer. Dock bara i o under skärm. Enl. info. från kunniga, så kan en del av avgångarna bero på frystorka på våren. D.v.s. att gröndelen startar att vilja växa när sol o värme kommer, fast rötterna fortfarande är frusna o det gör att behovet av vatten ej kan tillgodoses o plantan dör. Under skärm så blir starten att komma långsammare o tiningen av rötterna blir mer synkroniserad med gröndelen.
När det gäller att ta sticklingar av Thuja Plicata. Så köpte jag Thuja plantor från Skadom för drygt 2 v sedan. En av topparna på en planta hade gått av under frakten. Den satte jag i vatten samma dag. Nu syns små rotanlag vid den brutna delen. Och de flesta Thuja arter lär vara väldigt tåliga o uthålliga. Man ska i princip kunna kvista en stam till att bli enbart en pinne, för att sen bli full av kvist på nytt. Så som det verkar kan man utan problem ta sticklingar av Thuja Plicata.

Användarvisningsbild

Re: Sticklingsförökning av exoter

Johan på hästbacken  
#727529 Tack för svaret, intressant info om Thuja Plicata.
Min egna thujaträd kommer från Skäfteskärr på Öland. Beståndet där mer eller mindre raserades av Gudrun. Ska försöka till nästa år att ta fram sticklingar från mitt träd. Har samma erfarenheter om vårfrost på exoter. Planterade 1000 st douglasgran 2006 samtidigt med thujorna. Våren 2011 var det tjälad mark och det blev sol och värme som tände plantorna och det blev några frostnätter som slog ut ca 50% av plantorna
Tror det är ett måste att plantera exoter under skärm i mina trakter södra småland 160 meter över havet

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sticklingsförökning av exoter

Älgfoderodlare  
#727553
Johan på hästbacken skrev:Tack för svaret, intressant info om Thuja Plicata.
Min egna thujaträd kommer från Skäfteskärr på Öland. Beståndet där mer eller mindre raserades av Gudrun. Ska försöka till nästa år att ta fram sticklingar från mitt träd. Har samma erfarenheter om vårfrost på exoter. Planterade 1000 st douglasgran 2006 samtidigt med thujorna. Våren 2011 var det tjälad mark och det blev sol och värme som tände plantorna och det blev några frostnätter som slog ut ca 50% av plantorna
Tror det är ett måste att plantera exoter under skärm i mina trakter södra småland 160 meter över havet


Jag har även alla mina Douglas under skärm med mycket få avgångar. De står i västligt läge av en mur med rotuppslag av Asp som inte bara håller bort inversionen på vår o höst nätterna. Det gör även att solen kommer lite senare på dagen o håller igen dom från att starta för tidigt på våren. Den art som jag inte har behövt skärm till är Sitkan som jag tagit i Nordnorge. De brukar ju kunna frostbrännas nere på era breddgrader men jag har aldrig haft en brun kvist eller ens död planta. O i år har det varit ovanligt bra tillväxt på dom. Så bra, att . . .

Användarvisningsbild

Re: Sticklingsförökning av exoter

Sjögården  
#727557 Har provat sitka under tallskärm. Fungerat utmärkt med vanlig gran på bördig mark.
Inte lyckat med sitka, de behöver fukt,ljus och utrymme.
Stod helt still till tallarna försvann.
Borde ha begripit bättre 🙃

Användarvisningsbild

Re: Sticklingsförökning av exoter

Älgfoderodlare  
#751277 Tänkte bara göra en liten uppföljning i tråden ang. sticklingar av exoter.

Användarvisningsbild

Re: Sticklingsförökning av exoter

Älgfoderodlare  
#756066 Det är ju av misstagen man lär sig något ! Jag har ju aldrig tidigare försökt mig på att ta sticklingar, så inget gjorde att jag trodde jag skulle lyckas vid mitt första försök. Men många trädarter är mycket tacksamma att jobba med !

Användarvisningsbild

Re: Sticklingsförökning av exoter

Älgfoderodlare  
#757337 Man kan ju inte bli annat än glad i det man förhoppningsvis lyckas med vid första försöket.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).