Föryngring

Plantering- syfte med dessa åtgärder?

5 inlägg 1741 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plantering- syfte med dessa åtgärder?

Ekman  
#697617 Gick en sväng i skogen idag och kom till ett litet hygge där jag såg att de satt granris i nätet runt plantorna. Är det bättre mikroklimat man vill få till tror ni? När det var lärk satt hade de inte gjort så här. Skadeinsekter man vill undvika?

Har inte sett det i Sverige. Det här är i Tyskland.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantering- syfte med dessa åtgärder?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697643 En vild gissning är att man vill undvika att en skrämd hjort rusar rakt i stängslet.

Avatar Fallback

Re: Plantering- syfte med dessa åtgärder?

Ekman  
#697654 Kanske men jag ser många sådana här burar kring enskilda plantor och har aldrig sett det förr. Det var bara så på burarna där det satt gran av någon typ, inte där det var löv eller lärk..

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantering- syfte med dessa åtgärder?

Ekman  
#697659 När jag ändå är igång kan jag lika gärna fråga om en annan sak jag blev fundersam över.
Kolla bokplantan och hur långt ned den sitter och liksom i en hålighet. Så såg det ut på varannan bokplanta ungefär. Är det med flit de gjort så eller har de sjunkit tro eller vad är grejen? Nån som sett ngt liknande?

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantering- syfte med dessa åtgärder?

Värmlänning  
#697731
Ekman skrev:Gick en sväng i skogen idag och kom till ett litet hygge där jag såg att de satt granris i nätet runt plantorna. Är det bättre mikroklimat man vill få till tror ni? När det var lärk satt hade de inte gjort så här. Skadeinsekter man vill undvika?

Har inte sett det i Sverige. Det här är i Tyskland.

Min gissning är att det är en frostkänslig planta, kanske douglasgran? Som de vill förhindra frostskador på....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).