tor 28 jan 2021, 17:07#697194Hej . Har i dag varit å hämtat ett kilo tallfrö som jag ska så i vår !! Hur förvarar jag de bäst fram till det är dax å så de ?? Frysbox,kylskåp eller nått annat sätt ?? Om de förvaras i frys ska de tinas före sådd eller sår man direkt ?? Kan man spara överblivna frön tills nästa år ?? Hoppas på många svar
Föryngring
Förvaring av tallfrön fram till sådd
tor 28 jan 2021, 19:17#697218Frysbox. Är det rätta svaret
Ta det du behöver för dagen och tina i låg temp 5-10 grader. Inte mycket över temp i jorden inklusive sol.
Frö håller sig i frysbox många år en det ligger fryst och inte fram och tillbaka.
Ta det du behöver för dagen och tina i låg temp 5-10 grader. Inte mycket över temp i jorden inklusive sol.
Frö håller sig i frysbox många år en det ligger fryst och inte fram och tillbaka.
tor 28 jan 2021, 19:24#697222
Tack 🙏 men hur vet jag att de är nog upptinade till å sås ???
Tåndemåla skrev:Frysbox. Är det rätta svaret
Tack 🙏 men hur vet jag att de är nog upptinade till å sås ???
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).