Föryngring

Sommarbete av tall?

23 inlägg 8153 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sommarbete av tall?

Badbollen  
#761525 Läste någonstans (var nog i en jakttidning) att älgar i vargrevir rör sig över mindre ytor och uppehåller sig längre vid foderplatser, såsom tallföryngringar, än älgar där det saknas vargrevir. Det leder till ett mer omfattande betestryck där det finns rikligt med foder. Något som ni märkt, ni som bor i vargtäta områden, typ Värmland?

Arevo
Avatar Fallback

Re: Sommarbete av tall?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#761530
Badbollen skrev:Läste någonstans (var nog i en jakttidning) att älgar i vargrevir rör sig över mindre ytor och uppehåller sig längre vid foderplatser, såsom tallföryngringar, än älgar där det saknas vargrevir. Det leder till ett mer omfattande betestryck där det finns rikligt med foder. Något som ni märkt, ni som bor i vargtäta områden, typ Värmland?

Älg verkar parkera i ett bra bete oavsett, och här går ju reviren i varandra verkar det som stundtals. Men vette tusan om älgen bryr sig, kor med kalv är ju stationära ändå, och har inga problem att rensa en plantering.

Användarvisningsbild

Re: Sommarbete av tall?

Älgfoderodlare  
#761531 Inte för om jag vet att det är just bara Varg som påverkar älgstammen neg. I våra områden där det inte finns någon Varg, men däremot mycket Björn, så har inte Älgens bete på våra marker med främst Tall förändrats / skapat några problem. Däremot så sker en kontinuerlig minskning av Älgstammen, av både jakt o rovdjurstryck
Då jag bara stamkvistar o inte röjer, så har jag bara andras forskning i ämnet att gå på. Men . . . då inte bara mina obs, utan även ny forskning om främst Älgens beteende / betning i Tallungskogar, går lite på "tvärs" med de idag rådande / förutfattade "kunskapsgrunderna " om o hur vilka skador som orsakas av Älgen är o inte.
Jag ser ju tydliga tecken på, att om man minskar det alternativa betet, så ökar betet på just Tall. Men har man alternativ i tillräcklig mängd, så skapas motsatsen. Detta sker främst under ungskogstiden, då andelen / artrikedomen av gagnträd / alternativa beten är som störst o betet lika så, så blir de neg. konsekvenserna ringa.
Då bl.a. Tall har en förmåga att utsöndra kem. substanser ( likt flera arter ) som gör dem mindre "aptitliga", om det sker en kontinuerlig betning. Så kan man ju fundera över / om stamkvistningens värde att "rädda / minska " betet via samma grund, om de samtidigt står i mer begärligt alternativa bestånd med RASE växter ?
Jag börjar ju stamkvista Tall vid mycket ringa ålder / diam., så om det skapar / utvecklar en kemisk "skyddsnivå" ihop med riklig annan / alternativ betestillgång o räddar på så vis ett antal träd. Då är ju allt på det pos. kontot !
Men varför skulle logik i privatskogsbruk, gå före industriella behovskriterier på nationell nivå ?
Så fortsätt röj bort alla alternativ, det är ju det som är " backspegeln, industrialternativet ", o klaga sen på varför man har svårt med föryngringar av Tall.
Jag skapade / underhöll alternativen, o fick dubbelt igen !

Användarvisningsbild

Re: Sommarbete av tall?

Badbollen  
#761584
Älgfoderodlare skrev:Inte för om jag vet att det är just bara Varg som påverkar älgstammen neg. I våra områden där det inte finns någon Varg, men däremot mycket Björn, så har inte Älgens bete på våra marker med främst Tall förändrats / skapat några problem. Däremot så sker en kontinuerlig minskning av Älgstammen, av både jakt o rovdjurstryck
Då jag bara stamkvistar o inte röjer, så har jag bara andras forskning i ämnet att gå på. Men . . . då inte bara mina obs, utan även ny forskning om främst Älgens beteende / betning i Tallungskogar, går lite på "tvärs" med de idag rådande / förutfattade "kunskapsgrunderna " om o hur vilka skador som orsakas av Älgen är o inte.
Jag ser ju tydliga tecken på, att om man minskar det alternativa betet, så ökar betet på just Tall. Men har man alternativ i tillräcklig mängd, så skapas motsatsen. Detta sker främst under ungskogstiden, då andelen / artrikedomen av gagnträd / alternativa beten är som störst o betet lika så, så blir de neg. konsekvenserna ringa.
Då bl.a. Tall har en förmåga att utsöndra kem. substanser ( likt flera arter ) som gör dem mindre "aptitliga", om det sker en kontinuerlig betning. Så kan man ju fundera över / om stamkvistningens värde att "rädda / minska " betet via samma grund, om de samtidigt står i mer begärligt alternativa bestånd med RASE växter ?
Jag börjar ju stamkvista Tall vid mycket ringa ålder / diam., så om det skapar / utvecklar en kemisk "skyddsnivå" ihop med riklig annan / alternativ betestillgång o räddar på så vis ett antal träd. Då är ju allt på det pos. kontot !
Men varför skulle logik i privatskogsbruk, gå före industriella behovskriterier på nationell nivå ?
Så fortsätt röj bort alla alternativ, det är ju det som är " backspegeln, industrialternativet ", o klaga sen på varför man har svårt med föryngringar av Tall.
Jag skapade / underhöll alternativen, o fick dubbelt igen !

Jag kan tänka mig att stamkvistningen även tillför markfoder till klövviltet. Lövkronor verkar betas rätt ihärdigt av bland annat älg.

Apropå det jag hade läst i jakttidningen: det handlade om att en minskad älgstam inte innebär till minskat betestryck i marker med tät vargstam. Älgarnas verkar bli något mer stationära i älgtäta områden, vilket leder till att älgarna uppehåller sig längre där de betar. Därigenom minskar inte betesskadorna.

Nej, röj inte bort RASE. Det kan blir problem om grannfastigheterna enbart består av äldre skog och att man själva har ett par planterings- & röjskogar. Då blir det obalans på var viltet finner föda och det kan leda till omfattande betesskador, även på gran.

Avatar Fallback

Re: Sommarbete av tall?

Tralsmo  
#761588 Ja nu sticker ja väl ut hakan en del.

Allafall har ja Sveaskog inpå knutarna.
Dom har en hel del tallföryngringar runt mig å de verkar som de avlastar mina tallföryngringar.
Vilket är bra naturligtvis.
Nä ja röjer (vilket ä alldeles för sällan) så lämnar ja alltid rase om de finns.
Den betas normalt rätt ordentligt.

Björk kommer det ju i rasande fart på alla hyggen om man ä "dumm som ja" å markbereder.

Ställer ja ut Björk i röjning så är det alltid den som ryker.

Tilläggas kan att ja alltid ställer fröträd å låter det komma naturligt.

Sveaskog ställeer alltid fröträd men planterar dessutom.

Avatar Fallback

Re: Sommarbete av tall?

Tralsmo  
#761589 Helt obetad tall.

Notera den gamla tungdragaren till höger.

Jodå snabbväxeln funkar.

Avatar Fallback

Re: Sommarbete av tall?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#761594
Badbollen skrev:
Älgfoderodlare skrev:Inte för om jag vet att det är just bara Varg som påverkar älgstammen neg. I våra områden där det inte finns någon Varg, men däremot mycket Björn, så har inte Älgens bete på våra marker med främst Tall förändrats / skapat några problem. Däremot så sker en kontinuerlig minskning av Älgstammen, av både jakt o rovdjurstryck
Då jag bara stamkvistar o inte röjer, så har jag bara andras forskning i ämnet att gå på. Men . . . då inte bara mina obs, utan även ny forskning om främst Älgens beteende / betning i Tallungskogar, går lite på "tvärs" med de idag rådande / förutfattade "kunskapsgrunderna " om o hur vilka skador som orsakas av Älgen är o inte.
Jag ser ju tydliga tecken på, att om man minskar det alternativa betet, så ökar betet på just Tall. Men har man alternativ i tillräcklig mängd, så skapas motsatsen. Detta sker främst under ungskogstiden, då andelen / artrikedomen av gagnträd / alternativa beten är som störst o betet lika så, så blir de neg. konsekvenserna ringa.
Då bl.a. Tall har en förmåga att utsöndra kem. substanser ( likt flera arter ) som gör dem mindre "aptitliga", om det sker en kontinuerlig betning. Så kan man ju fundera över / om stamkvistningens värde att "rädda / minska " betet via samma grund, om de samtidigt står i mer begärligt alternativa bestånd med RASE växter ?
Jag börjar ju stamkvista Tall vid mycket ringa ålder / diam., så om det skapar / utvecklar en kemisk "skyddsnivå" ihop med riklig annan / alternativ betestillgång o räddar på så vis ett antal träd. Då är ju allt på det pos. kontot !
Men varför skulle logik i privatskogsbruk, gå före industriella behovskriterier på nationell nivå ?
Så fortsätt röj bort alla alternativ, det är ju det som är " backspegeln, industrialternativet ", o klaga sen på varför man har svårt med föryngringar av Tall.
Jag skapade / underhöll alternativen, o fick dubbelt igen !

Jag kan tänka mig att stamkvistningen även tillför markfoder till klövviltet. Lövkronor verkar betas rätt ihärdigt av bland annat älg.

Apropå det jag hade läst i jakttidningen: det handlade om att en minskad älgstam inte innebär till minskat betestryck i marker med tät vargstam. Älgarnas verkar bli något mer stationära i älgtäta områden, vilket leder till att älgarna uppehåller sig längre där de betar. Därigenom minskar inte betesskadorna.

Nej, röj inte bort RASE. Det kan blir problem om grannfastigheterna enbart består av äldre skog och att man själva har ett par planterings- & röjskogar. Då blir det obalans på var viltet finner föda och det kan leda till omfattande betesskador, även på gran.

Är det äldre skog med en del tall så finns det ju även bärris åt viltet.

Användarvisningsbild

Re: Sommarbete av tall?

Knagge  
#767163 Jag har varit ute och kollat mina tallplanteringar.
Det ser kanonbra ut i stort sett inget sommarbete på tall. 😀 😀 😀
Däremot är björken och raset ordentligt betat.
Förra året var det en hel del sommarbete som gör tallarna små , krokiga och bestånden ojämna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).