Föryngring

Plantering av gammal åkermark

40 inlägg 12853 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal åkermark

Kenya Cane  
#689484
jannee skrev:Du kan även barlägga en mindre yta men då också täcka övrig mark runt plantan med tidning/kartong, vilket i sin tur förhindrar omkring växande växtlighet.
För övrigt tror jag inte det är fukten som är problemet, hade det varit mycket fuktigt/blött borde det varit gott om björk.
Nu det gräset/ogräset som tar all näring/vatten.
Det har en gång i tiden funnits pappskivor att köpa just för att lägga runt plantorna,
Var en rund pappskiva med ett hål och spår i, blev endast en kortvarig historia, dyr eller dålig efterfrågan - eller dålig lösning, var i stället för markberedning.


Kom på att jag har en hel del kapade masonitskivor ca 50x100 cm liggandes till ingen nytta. Dessa borde man kunna lägga ut på marken, två skivor för varje planta. Eller kanske borra ett hål mitt på skivan med dosfräs så räcker det kanske med en skiva per planta. \:D/

   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal åkermark

Bosse500  
#689492 De där pappskivorna finns tydligen ännu men de var ju inte så stora
https://skogma.se/ecopulp-plantskydd-149050001001/
Masonitskivorna är väl också mera långlivade

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal åkermark

Kenya Cane  
#689928
Bosse500 skrev:De där pappskivorna finns tydligen ännu men de var ju inte så stora
https://skogma.se/ecopulp-plantskydd-149050001001/
Masonitskivorna är väl också mera långlivade


6 :-/st, inte direkt jättebilligt. Man hade ju kunnat önska att de var lite större också. Någon som har erfarenhet av dessa?

1609169098_b_149050_action2_200x200.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal åkermark

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690652 Jag har provat ca 200st på en mindre åkerplantering. De var för små och efter ett par år fick man trampa gräs. Nu, ca 10 år senare, har älg och rådjur gjort skit(fejning) av de som överlevde.

Av bilden att döma gissar jag att det är de blötaste delarna av den gamla åkermarken som saknar självföryngring?

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal åkermark

Kenya Cane  
#690731
nisse skrev:Av bilden att döma gissar jag att det är de blötaste delarna av den gamla åkermarken som saknar självföryngring?


Nej, faktiskt inte. Det lutar svagt ner mot ett dike (djupt men hög vattennivå och dåligt flöde) men detta parti ligger nästan högst. Låglänt dock men det är absolut blötare på vissa partier där björken växer. Man kan urskilja diket mot de öppna åkrarna till höger på bilden. Till vänster på grannens mark är frisk tallmark.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal åkermark

Älgfoderodlare  
#690743 En hel del av de försöksodlingar jag gjort med "nya" trädslag samt en del Lärk, har varit på gammal åkermark med riklig gräsväxt. Jag använder ju enbart SFI hacka när jag planterar o gör hålen ca. 50 cm . i diam. Torvan jag tar upp brukar jag slå av så att all jord i den hamnar tillbaka i hålet igen. Har man så pass stora hål så brukar ju plantorna hinna upp till sån storlek att när gräset börjar att återkomma så klarar de sig ändå. På vissa områden brände jag bort gräset o gammelförnan innan jag gjorde markberedningen. O sen jag slagit av torvan, klyv jag den o så vände jag den upp o ner på S sidan av hålet för att på så sätt förlångsamma återväxten av gräs o hålla S sidan öppen för ljuset till plantan. Man kan få lite knölar men inga gropar. Jämnar ut sig med tiden. Skillnaderna i tillväxt mellan åkermark jämfört med annan marktyp, har för ex. Lärk varit främst tillgången på vatten. Så jag planterar som oftast i en mindre grop för att säkerställa just vattentillgången till plantan vilket jag tror är det mest nödvändiga när plantan är liten innan den hunnit utveckla ett tillräckligt rotsystem o höstplanterar gärna då jag upplevt att även det ger en högre överlevnad. O jag tycker nog att jag har små avgångar av våra gängse trädslag efter plantering. Men jag bara markbereder också vissa områden för att underlätta självföryngring.

Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal åkermark

jannee  
#690755 Jag har inte direkt planterat igen åkermark men däremot mossodlingar.
På hösten innan plantering har jag tagit för vana att roundupbehandla ytan.
Sedan på våren planterat stora barrotsplantor.
Visserligen kommit lite gräs/ogräs men inte mer än att plantorna själva klarat av det.
På några mossodlingar har jag kört med tallriksharven några gånger, mest för att mala sönder grässvålen.
Där jag gjort så har jag fått in lite mer björkinslag.

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal åkermark

Mosstorpet  
#691283 Glasbjörk planterat på mossmark 1995.

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal åkermark

Göt  
#691289 Vi markberedde och planterade stora barrotsplantor Gran på en åker i slutet på 70 Talet, gick väldigt bra.

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal åkermark

Mosstorpet  
#691306 Området är 3,3 ha , det största problemet var sork. Fick plantera om 3 gånger på vissa ställen. Gran fungerar inte så bra pga frosten på våren (Småländska höglandet).

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal åkermark

Senox  
#691470 På min mark finns några avdelningar som består av fd åkermark som planterades med gran. Samtliga dessa områden har 50 år senare stora problem med rotröta medan angränsande områden är bra.

Det är precis som att det är något med fd åkermark som inte passar granen när den blirnvuxen. Jag kommer aldrig plantera gran på fd åkermark.

Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal åkermark

jannee  
#691492 Vi har nog alla mer eller mindre den erfarenheten, framförallt de som INTE hyvlade av det översta laget matjord.

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal åkermark

Mosstorpet  
#691502 Har själv ett litet område planterat med gran men den planteringen gör varken markägare ,virkesköpare eller biolog glad.

Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal åkermark

Wanna Be  
#691802
1609777776_img_20191230_111658.jpg
Jag har drygt 3 hektar med fd. åkermark som min far sådde med vårtbjörk åren 95 - 97.
Det ligger granne med skogsmark på 2 sidor och jag hade förhoppning om att gran skulle självså i beståndet och ordna nästa generation naturligt. Det har väl gått "sådär", fläckvis finns det skapligt med plantor, men där det är mycket kvickrot finns det inga granplantor.

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal åkermark

Torbjörn Johnsen  
#691803 Fin björkskog!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).