Föryngring

Går det att plantera tall ännu i höst?

8 inlägg 3377 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Går det att plantera tall ännu i höst?

Torleif  
#678199 Stormen i september tog upp en rejäl glänta i ett stenhålster. När jag röjde upp vindfallsbrötarna märkte jag att granarna just där har mått dåligt. Man kan ju gissa att det blev väl magert och torrt för dem bland stenarna där det knappt finns någon jord. En bit bort står det fina välmående tallar i 100-årsåldern på samma hålster så förutsättningarna för tall torde vara de rätta.
Nu råkar jag ha möjlighet att få tag på ett par dussin tallplantor gratis. Går de att plantera dit dem ännu i år?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Går det att plantera tall ännu i höst?

jannee  
#678202 Du kan plantera vad som helst så länge det inte är tjäle i marken.
Endast uppfrysningskänslig mossmark man ska undvika höst o vinter.

Användarvisningsbild

Re: Går det att plantera tall ännu i höst?

Mellberg  
#678205 Går hur fint som helst, men är egentligen en osäker övervintring. Plantera tidigt när tjälen går är bäst, sent på hösten kan vara näst bäst :D

Avatar Fallback

Re: Går det att plantera tall ännu i höst?

jannee  
#678232 Nu handlar kanske diskussionen om tallplant men tiden spelar mindre roll, det är plantans skick som egentligen är det avgörande.
Har själv hållet på med höstplantering i flera år - egentligen jordslår man endast dem, för oftast hinner de inte ens börja växa (rota sig).
Har gått bra för att inte säga väldigt bra.
FÖRUTOM
Höstplantering 2019 = miserabelt resultat
MEN
Jag är absolut inte ensam, pratat med många som har exakt samma uppfattning = dåligt resultat.
Orsaken, ja det är något man kan fundera över.
ALLA har vi inhandlat plantor från Sveaskog, kan det vara så att fjolårets höstplantor var exceptionellt känsliga (dålig kvalitet) eller finns det andra orsaker.
Nämnas bör också att direkt efter plantering hade vi hyfsat med regn under flera veckor, ja egentligen hade vi ett djävla regelbundet regnande hela hösten o vintern.
Är en stor oregelbundenhet där plantorna utgått.
M.a.o. man kan inte konsekvent skylla på något
Markberett och ej heller något gnag.
Kan det vara behandlingen mot snytbagge som dödat plantorna?

Avatar Fallback

Re: Går det att plantera tall ännu i höst?

Torleif  
#683468 Det kom så mycket annat emellan så jag hann inte ta vara på plantorna innan det blev vinter. Får se vad jag får tag på och hinner med i vår.

   TS
Avatar Fallback

Re: Går det att plantera tall ännu i höst?

ÅsaNisse  
#683579 Höstplantering av tall blir väl bara älgfoder.

Avatar Fallback

Re: Går det att plantera tall ännu i höst?

Torleif  
#683618 Älgarna är tillräckligt intelligenta för att gå omvägar kring det där stället. Det är ett ganska svårframkomligt stenhålster.
Då man kvistar en fälld gran där får man både arbeta på marknivå och med yxan utsträck på raka armar uppåt och så kanske på marknivå igen innan man är vid toppen. Om man inte har fallit ned i ett två meter djupt hål innan dess. Att kvista med motorsåg går egentligen inte.

Har man få hektar så gäller det att försöka få någonting att växa på precis all mark........ och ibland får man vinscha med 70 meter vajer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Går det att plantera tall ännu i höst?

machonisti  
#683620 Skulle nog vänta till våren på ett sånt besvärligt ställe.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).