Föryngring

SCA:s Återväxtgaranti

7 inlägg 2884 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

SCA:s Återväxtgaranti

Pierre Kjellin  
#673729 SCA:s återväxtgaranti – bra erbjudande för den som vill föryngra med plantering

Återväxtkontroll inom två år och hjälpplantering utan kostnad. Det erbjuder SCA skogsägare som köper markberedning och plantering. Men läs villkoren noggrant och följ med på återväxtkontrollen.

Skogsbolaget SCA har under våren och sommaren gjort mycket reklam i riksmedia för sin tjänst ”Föryngringsgaranti”. ”När du tecknar dig för vår tjänst Ny skog med föryngringsgaranti köper du ett lyckat resultat”, lyder beskrivningen i SCA:s annons.

Vi har tittat närmare på SCA:s erbjudande. SCA:s erbjudande, som omfattar skogsägare som har skog i SCA:s verksamhetsområde (Hälsingland och Härjedalen och norrut) kräver att du som skogsägare köper föryngring i form av markberedning och plantering. Bolaget utför ingen skogssådd åt markägare.

Hur långt sträcker sig SCA:s ”föryngringsgaranti”?
Bolaget gör en återväxtkontroll på hygget senast två år efter planteringen.
Om hela eller delar av planteringen inte håller det antal plantor av rätt trädslag och med hög kvalitet som vi utlovat gör vi om arbetet på det område som inte är godkänt – helt utan kostnad”, skriver SCA i folder där de i detalj beskriver sitt erbjudande.

Vad menar SCA med ”rätt trädslag”?
Bolaget skriver i sin broschyr att man ”strävar efter att föryngringen ska göras med det barrträd som kommer att ge dig den högsta förräntningen på din mark”.
Här bör man som skogsägare helst ha klart för sig vilket eller vilka som är de naturligt förekommande trädslagen på den aktuella marken – lita inte blint på SCA:s rådgivare. Många skogliga rådgivare har i många år ansett att granen varit det trädslag som ger bäst avkastning på marken för skogsägare i södra Sverige – trots att tallen är det naturligt förekommande trädslaget. Detta råd har många skogsägare fått betala dyrt för.

Vad menar SCA med ”godkänt resultat” för planteringen?
SCA lutar sig mot Skogsvårdslagens krav på lägsta antal plantor vid återväxtkontrollen – varken mer eller mindre. SCA hävdar dock att man ställer högre krav än Skogsvårdslagen – med hänvisning till att man gör föryngringen med det barrträd som ger ”den högsta förräntningen”på marken.

Får man följa med när SCA gör sin återväxtkontroll?
Eftersom detta inte framgår av bolagets broschyr ställde vi frågan till SCA via ett frågeformulär på bolagets hemsida, och fick svar från en av deras virkesköpare:
Inget bra svar, men har väldigt svårt att tro att markägaren inte ska få följa med på återväxtkontrollen”, löd svaret från virkesköparen på SCA. För att förvissa sig om hur SCA bedömer föryngringen och för att kunna kontrollera att de gjort en korrekt bedömning av återväxten på hygget bör man som skogsägare kräva att få följa med när de gör återväxtkontrollen.

Rymmer SCA:s återväxtgaranti några undantag?
Ja. Återväxtgarantin omfattar inte skador orsakade av människor, till exempel skador på plantorna orsakade av att någon kört med ett fordon på hygget.
SCA:s återväxtgaranti kan inte tecknas för föryngring på mark som är impediment, nedlagd åkermark eller annan mark olämplig för skogsproduktion.

Är SCA ensam i branschen om att erbjuda återväxtgaranti?
Nja. Åtminstone Holmen erbjuder sedan 2011 hjälpplantering utan kostnad:
Skulle oturen vara framme – att exempelvis insekter, vilt, sork, svamp eller frost skadar plantorna det första året – så går vår garanti in och vi står för en kompletterande hjälpplantering”, skriver Holmen på sin hemsida om erbjudandet som man kallar ”Återväxtgaranti”.

Men Holmens återväxtgaranti kräver till skillnad från SCA:s erbjudande att man även gett avverkningsuppdraget till Holmen gällande den skog som föryngringen ersätter.

Läs mer om SCA:s erbjudande här:
https://www.sca.com/sv/skogsagare/skogl ... gsgaranti/

Läs mer om Holmens erbjudande här:
https://www.holmen.com/sv/skog/tjanster ... xtgaranti/

Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com....
Tel. 070-334 50 09




   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: SCA:s Återväxtgaranti

Contårta  
#673733
Pierre Kjellin skrev: För att förvissa sig om hur SCA bedömer föryngringen och för att kunna kontrollera att de gjort en korrekt bedömning av återväxten på hygget bör man som skogsägare kräva att få följa med när de gör återväxtkontrollen
[/i]


Vad baserar du detta på mer än att man känner andra genom sig själv?

Inte för att jag tror att det är några problem att följa med om man är flexibel. Antagligen så är det sommarjobbare i form av skogsmästare-eller jägmästarstudenter som kommer utföra jobbet.

Avatar Fallback

Re: SCA:s Återväxtgaranti

isteskog  
#673742 Vad kostar ett sådant paket då, ungefär iaf?

Avatar Fallback

Re: SCA:s Återväxtgaranti

Pierre Kjellin  
#673745 Contårta - jag baserar uppmaningen på andra skogsägares uppmaningar och erfarenheter - samt sunt förnuft.
När det gäller priset gör man säkrast i att kontakta resp bolag för aktuella priser.

   TS
Användarvisningsbild

Re: SCA:s Återväxtgaranti

Contårta  
#673895
Pierre Kjellin skrev:Contårta - jag baserar uppmaningen på andra skogsägares uppmaningar och erfarenheter - samt sunt förnuft.


Lite OffTopic:

Om du lämnar in bilen på service så står du och tittar mekanikern över axeln också? 😉 Du kan ju göra en egen kontroll efteråt utan att kräva att vara med och ”störa mekanikern”.

Sen att man inte kan lita på det stora onda cellulosabolaget som bara lurar skogsägare är en annan sak.

Jag hoppas att du är med på att jag är lite ironisk men samtidigt tycker jag att det finns en överdriven rädsla för att bli lurad av virkesköpande bolag, som dessutom, ofta underblåses här på forumet. Som i formuleringar som ”läs villkoren noggrant”, ”kräv att då följa med” eller ”lite inte blint på SCAs rådgivare”. Visst är det viktigt att engagera sig i sin skog och åtgärder som ska göras men gör man det för att man hela tiden tror att man ska bli lurad så blir det drygt för alla inblandade.

Användarvisningsbild

Re: SCA:s Återväxtgaranti

Contårta  
#673896
isteskog skrev:Vad kostar ett sådant paket då, ungefär iaf?


Det borde vara en ”prislista”/beräkningsfunktion beroende av trädslag, ståndortsindex och areal. I norra Sverige är det betydligt billigare att markberedning och plantera än i södra. Men säga att den första insatsen (mb +pl) kostar 7500 kr/ha i snitt i Norrland så kanske det kan kosta 10.000 kr/ha för att SCA ska lämna garanti? Någon får ringa och fråga!

Avatar Fallback

Re: SCA:s Återväxtgaranti

Pierre Kjellin  
#673898 Contorta, jag känner väl till fordonsverktadsbranschen. I denna bransch granskas många verkstäder internt, dvs av sina egna ägare genom t ex metoden "mystery shoppers", men även externt av bl a M Sverige (fd Motormännen) som med jämna mellanrum brukar lämna in bilar med preppade fel och sedan kontrollerar vad som gjorts, rekommenderats och inte gjorts.
Det står varje skogsägare fritt att lita blint på det aktör som utför planteringen. Själv skulle jag aldrig undvara möjligheten att själv kontrollera ett jobb jag betalat tiotusentals kronor för och som har effekt på värdeutvecklingen på min egendom i 50-100 år framöver...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).