Föryngring

Erfarenheter av sådd av tall?

66 inlägg 26833 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

alias  
#771316
Söderläge skrev:Mycket intressant tråd.

Vi räknar med att för första gången så tall. Hittills har naturlig föryngring gjort det mesta jobbet och vi hoppas att frötröden ska bidra mycket. När är det lämpligt att så? Vi räknar kallt med att vi har torka ( mer eller mindre) mellan juni och september.

Jag tänkte att att börja ( om det inte är ovanligt kallt ) att börja så i mitten av mars och hopas på att de hinner gro innan torkan sätter in.

Eller ska man vänta till hösten?

Vi planterar normalt mellan mars och början av maj och sedan ytterst sällan förrän i oktober igen, funkar samma taktik på sådd?


Håller med @Sjögården ang. tidpunkt.

Har för mig att jag har läst att fröna bör ha ca 10 °C dygnsmedeltemperatur för att gro. Att så fröna för tidigt tror jag riskerar att bli utfordring av fåglar, gnagare och andra smådjur. Tror att man brukar rekommendera att tallsådd ska ske före midsommar.

Skogspodden och Skogsskötselserien har en hel del tips och trix att delge ang. tallsådd.

MVH
Alias

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

HannuRöj  
#775069 😀 Erfarenheter av årets såddprov i torvmark. Är redan flera år jag markberedde med grip direkt efter jag avverkade fröträdställningen och fick virket kört. Tjälan bär traktorn men med grip gick lätt att bryta, vända om eller riva torva.
Inga plantorna kom..
Så i midsommarveckan sådde jag fläckorna. Metoden var sparka sönder torvan, skaka frön ur flaskan och trampa på. Nästan alla såddpunkten hade lyckat på någon sätt, några även utmärkt.
Men helt överlägsen var hjulspåren som jag hade jämnat och kört över med Terrin, naturen hade sådd enorma mängder frö på som. Däremot i ojämna spåren fanns inte många plantor. Varken blöta i botten eller torra i höga ställen är inte bra för plantan.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

Älgfoderodlare  
#775094 Med tiden så kommer än mer självföryngring. Bara att vänta. Bara det minsta man vänder / förändrar i markhumus, så kommer det plant. Att välja att plantera är bara att gena genom tiden, utan att man för den skull vet om plantorna tar sig eller ej. Självföryngring med för boniteten / SI härdiga frön, brukar ge bäst resultat. Om man sen förlorar några år av tillväxten, men har mer att välja av för fortsatt beståndsutveckling, blir då marginellt. Oftast har man mer motståndskraftigare ungskog i slutändan.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

HannuRöj  
#775147 Ja, stämmer bra det, Älgfoderodlare. 😀 Naturen behöver bara lite hjälp så utvecklingen går åt rätt håll.
Vanliga högläggning med grävmaskin + plantering av tall görs ju också i torvmarker och även jag planterade en sån åt kunden i vår. Har nu fått möjligheten att följa med den metod som jämförelse.

Nu har jag tanken att nästa gång jag ska dit med Terrin river jag upp torvan så djupt som liten grip når och försöker blanda bruna och gröna mossan tillbaks i djupan, sen åka över såddpunkten och jämna den. Jag har kommit till den slutsatsen att det som hindrar kapillariskt lyft och därmed hindrar plantornas tillgång till fuktiga torvan, är mattan av olika rötter precis undanför gröna och levande moss 10-20 cm från ytan. Provytorna jag markberedde med Stihl kompostklinga hände ingen naturligt föryngring, (inte ännu i allafall) så jag misstänker någon kapillariskt lyft händer inte i dessa fläckorna.
Att jämna markbereddade ytor tror jag är hela pointen i torvmarker. Så undviker man torkan.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

Monark1954  
#775231
alias skrev:
Söderläge skrev:Mycket intressant tråd.

Vi räknar med att för första gången så tall. Hittills har naturlig föryngring gjort det mesta jobbet och vi hoppas att frötröden ska bidra mycket. När är det lämpligt att så? Vi räknar kallt med att vi har torka ( mer eller mindre) mellan juni och september.

Jag tänkte att att börja ( om det inte är ovanligt kallt ) att börja så i mitten av mars och hopas på att de hinner gro innan torkan sätter in.

Eller ska man vänta till hösten?

Vi planterar normalt mellan mars och början av maj och sedan ytterst sällan förrän i oktober igen, funkar samma taktik på sådd?


Håller med @Sjögården ang. tidpunkt.

Har för mig att jag har läst att fröna bör ha ca 10 °C dygnsmedeltemperatur för att gro. Att så fröna för tidigt tror jag riskerar att bli utfordring av fåglar, gnagare och andra smådjur. Tror att man brukar rekommendera att tallsådd ska ske före midsommar.

Skogspodden och Skogsskötselserien har en hel del tips och trix att delge ang. tallsådd.

MVH
Alias


Även Svenska Skogsplantor säger vänta till +10C i marken.
2021 då jag sådde 11 ha var avsikten att vänta till +10C och att granplantorna kom på plats.
Men den våren skenade temperaturen så att det blev nästan +15-20 C i marktemperatur och torrt.
Nästa gång jag sår tar jag nog risken för att några frön äts upp men att färre dör av torka. DVS så tidigare på våren för marker som torkar upp fort.

Skogspodden avsnitt 78 er ett av flera avsnitt som är bra om sådd.
Ulfstam Wennerström säger att tallfrö går ej så på hösten då de inte överlever. Controta gör dock det.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

HannuRöj  
#775953 Startade en ny röjningsuppdrag i dag i närheten en av årets 2020 tallsåddomroden så det gick att kolla resultatet.
😀 Positiv överraskning även där!
Syns väldigt bra var jag har sådd, såddplantorna växer i raka rad. Ett år yngre naturligt födda fanns också.
En del av frön tror jag har grott ett år senare. Plantorna sitter klart i rad, oftast i motsatta sidan av fläcken. Vädret var väldigt kall när jag sådde, direkt efter sådd kom blötsnö som höll ett par dagar.

Kombinerad lite av varje, tallsådd, plantering av tall och plantering av gran.
Bilderna är från samma ställe än videon på första sida i denna tråd.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).