Föryngring

Snytbaggar som äter på björkplantor

4 inlägg 3018 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Snytbaggar som äter på björkplantor

Stammen  
#657069 Jag upptäckte nyligen att snytbaggar gnagt av ett antal toppskott på mina nyplanterade björkar (stora barrot).
Någon markberedning gjordes inte innan plantering.

Kan man göra något åt detta?

1595186743_img_20200717_170520.jpg

1595186479_img_20200719_212011.jpg

1595186479_img_20200719_211950.jpg




   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Snytbaggar som äter på björkplantor

Torbjörn Johnsen  
#657529 Det var nytt för mig att snytbaggar äter björkskott. Finns det någon mer som har erfarenhet om detta? Det är ju förargligt om det drabbar planterade björkplantor men annars finns det väl lövkvistar som räcker åt snytbaggarna också om de nu skulle nöja sig med den dieten.

Är björkarna planterade på eller i närheten av ett hygge där det finns barrträdstubbar?

Avatar Fallback

Re: Snytbaggar som äter på björkplantor

Stammen  
#657552 Ja det var nytt för mig med. Det stod ren granskog innan så sent som i vintras.

Det kan även nämnas att diverse ogräs tagit sig kraftigt efter avverkning och det finns knappt några andra vedartad uppslag för baggarna att äta på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snytbaggar som äter på björkplantor

Anton Holmström  
#657712 Snytbaggar äter betydligt mer än bara barrplantor. Skogsbrukets fokus har dock varit på de skador som uppstår på barrpplantorna.

Var på exkursion på SLU Asa där forskarna berättade att baggarna äter på allt möjligt runt en avverkning, både högt och lågt och olika trädslad. Det är dock svårt att följa vad baggarna gör under en dag, lättare att bara hålla fokus på vad som händer med plantorna. ;)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).