Föryngring

Rädda mina plantor!

38 inlägg 11559 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rädda mina plantor!

källefall8  
#642988 Sedan vi fick en granplantering betad år 2 (plugg +1 plant) har jag sprutat med Trico de 2 första åren efter plantering och det verkar funka. Sprutar även självföryngrad tall, funkar oxå. All tall som inte är sprutad har betesskador. Men visst, det är en dags jobb på hösten för å spruta 4-5000 plantor och Trico är inte billigt.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Rädda mina plantor!

frågande och vetande  
#643019
källefall8 skrev:Sedan vi fick en granplantering betad år 2 (plugg +1 plant) har jag sprutat med Trico de 2 första åren efter plantering och det verkar funka. Sprutar även självföryngrad tall, funkar oxå. All tall som inte är sprutad har betesskador. Men visst, det är en dags jobb på hösten för å spruta 4-5000 plantor och Trico är inte billigt.


Tror att det är ett bra sätt att ha plantorna ifred från de vilda, att just spruta med Trico. Vi får se hur Jag väljer att göra till hösten. Kan tillägga att jag gick med en som inventar på marken, han hade hållet på med detta i snart 25 år men aldrig förr sett så mycket älg spillning som här... Visst är det roligt med det vilda men...

   TS
Avatar Fallback

Re: Rädda mina plantor!

Zetor 25  
#643315 Var och inventerade en fjolårsplantering med tall igår. En stor del av planten var avbetad av hjort. Dom hade följt markberedningsspåren och tagit plant efter plant. Har tidigare inte sett det häruppe i norra Hälsingland.

Användarvisningsbild

Re: Rädda mina plantor!

Johnnie  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644138 https://tallskydd.se/
Har skydd till både Tall och Gran.
Dyra i inköp möjligtvis, men går att använda många gånger.
Vi fick 800 på skolan jag jobbar på efter att de besökt oss.
De användes förra hösten till att skydda Tallar på vår senaste plantering med utmärkt resultat.
Inte en skada på de skyddade Tallarna och oskyddade Granar och Tallar har ganska stora viltangrepp.
Dessutom har grannen ett 90-95 procentigt betningsangrepp på ett hygge ca en km bort.

Avatar Fallback

Re: Rädda mina plantor!

Skogsöga  
#647870 Har i vår sett älgbetad tall som bara var 20 cm kvar, så de kan böja sig djupt om de vill. Beroende på vilttillgång tror jag på rådjur i första hand, hjort som tvåa och älg i sista hand. Frystejp var nästan 100%-igt för mig i början på 90-talet mot rådjur. Fårull är väldigt effektivt mot älg, här där stammen är måttlig och 95-% mot rådjur. Markägarsamarbete i jaktfrågor är också effektivt det är mycket uppförsbacke om viltstammar och fodertillgång inte matchar!

Användarvisningsbild

Re: Rädda mina plantor!

Nordanås  
#648023 Det är rådjur som äter på plantorna.
Men om fem år så syns det inte.
Hade ett hygge som i princip alla plantorna var toppade de två första vintrarna.
Men nu när hygget är 7år syns det inget på granarna. Dom repar sig jätte bra.

Avatar Fallback

Re: Rädda mina plantor!

frågande och vetande  
#648039
Nordanås skrev:Det är rådjur som äter på plantorna.
Men om fem år så syns det inte.
Hade ett hygge som i princip alla plantorna var toppade de två första vintrarna.
Men nu när hygget är 7år syns det inget på granarna. Dom repar sig jätte bra.


Håller bara med, när de är i början på plantstadiet märks de inte att de blivit betade bara de får möjligheten att växa vidare. Bara det inte blir dubbeltoppar..

   TS
Avatar Fallback

Re: Rädda mina plantor!

Skogsöga  
#648045 Kanske har ni så högt betestryck att gräset inte är något problem heller. Om plantorna blir betade de två första åren kommer gräs, ormbunkar mm ta över på mina marker. Granen klarar sig med lite hjälpinsatser, men beståndet blir oftast mycket ojämnt. de mest hämmade delarna har knapp lämnat röjningsstadiet innan de oskadda når förstagallring. Skog blir det alltid, frågorna är bara när, till vilken kostnad och ser den ut som jag vill?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).