Föryngring

Rädda mina plantor!

38 inlägg 11561 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rädda mina plantor!

frågande och vetande  
#641514 En viltbetning jag inte skådat tidigare på gran vi planterat är på gång. Räknade idag 630 plantor vi satt på ett hygge och 8 av 10 är betade :((. Gräset kommer snabbt och kommer har/kommer ta över om inget görs. Men först!! Vilket djur, själv sätter jag en peng på rådjur. Trots att jag fick se gott om gammal och ny älgspilning.
1588326888_img_20200501_110758.jpg
1588326878_img_20200501_110857.jpg
1588326877_img_20200501_111056.jpg
1588326884_img_20200501_111324.jpg
1588326874_img_20200501_114528.jpg
1588326883_img_20200501_114602.jpg




   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Rädda mina plantor!

Jim_the_one  
#641543 Akut blyförgiftning kanske är ett botemedel.

Avatar Fallback

Re: Rädda mina plantor!

jannee  
#641552 Effektivare än Viltex, är dock osäker på hur länge det sitter kvar
https://www.lgprodukter.se/product.html ... vet-400-ml
Trots användning av Viltex på små plantor är det ändå inte ovanligt att djuren ändå nafsar av en del toppar.

Avatar Fallback

Re: Rädda mina plantor!

frågande och vetande  
#641556 Tack för tipset, spruta är ett alternativ. Kommer bli den första häromkring att göra det på gran... Tror det blir en kompromiss här, viltstamen är hög så det blir nog att beskatta. Men vem tror ni är den största syndare här, själv tror jag rådjur med tanke på mina halvdåliga bilder.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rädda mina plantor!

Erre  
#641566 Tror oxå på rådjur.
Sådär ser det ut på många ställen hos oss.

Som tur är repar sig gran väldigt bra och 5-6 år senare när den dragit iväg i höjd så märks inget.

Avatar Fallback

Re: Rädda mina plantor!

jannee  
#641574 Är helt överens med Erre, dock kan det ibland bli så pass mycket återkommande betning att granen bara blir en buske.
I TS fall vekar det helt klart vara rådjur som är bovarna, du kan längre fram (om 3 till 5 år) bli tvingad att med en sekatör klippa dubbeltoppar.

Avatar Fallback

Re: Rädda mina plantor!

Jim_the_one  
#641581 Var det inte någon här på forumet som satt en bit frystejp på topparna för att freda mot betning?

Användarvisningsbild

Re: Rädda mina plantor!

Brozzlaren  
#641584 Jag tror på hjort, visst rådjuren går på granen men dom brukar hålla sig till en eller ett par granar på ett hygge. Hjorten kommer på bred front både dov och kron, speciellt kron är ett otyg.

Avatar Fallback

Re: Rädda mina plantor!

80-90  
#641592 Rådjur !! Hjorten är värre ! Den tar allt !!

Användarvisningsbild

Re: Rädda mina plantor!

Erre  
#641607
Jim_the_one skrev:Var det inte någon här på forumet som satt en bit frystejp på topparna för att freda mot betning?

Är en del som gör så här. Det funkar bra. 👍

Användarvisningsbild

Re: Rädda mina plantor!

Erre  
#641608 Erre - Dagens bild
Här är en bild

Avatar Fallback

Re: Rädda mina plantor!

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641612
Jim_the_one skrev:Var det inte någon här på forumet som satt en bit frystejp på topparna för att freda mot betning?

Kanske det var jag, jo jag satte frystejp på mina granplantor i höstas och det ser ut att fungera. Har lo i området så det kanske hjälper.

Avatar Fallback

Re: Rädda mina plantor!

frågande och vetande  
#641621 Härligt med lite diskutioner, har provat på frystejp som nämnt och fårull. Men det var på hybidlärken, granen har vi alltid fått ha ifred...känns som man har mer på fötterna då även fler av er tror på att rådjuren är skyldiga till stor del. Mat till hjortdjur överlag har vi i betydande mängder 28% av fastigheten består av löv och vi lämnar alltid Rase i röjningarna. Så varför ge sig på granen? En fundering som kommer ligga lite i bakhuvudet framöver :P

   TS
Avatar Fallback

Re: Rädda mina plantor!

jannee  
#641635 Tyvärr är lodjuren inte stationära, när lodjuren finns inom området är det helt rent på rådjur, tyvärr blir det bara tillfälligt.
Har själv mycket med självföryngrad björk som även den betas hårt tillsammans med granplantor innan dessa blivit styvt metern höga.
Har ibland kunnat räkna till närmare 10 rådjur på inägorna.
Jägarna jagar bort dem tillfälligt men veckorna efter är de tillbaka.
En jaktsäsong sköts det närmare 20 st men året efter vad det fullt igen - vad göra?
Tyvärr har jag ej ännu upptäckt någon spillning efter räv.

Användarvisningsbild

Re: Rädda mina plantor!

Brozzlaren  
#641641 Har du möjlighet att fotografera lite av älgspillningen, inte helt lätt att skilja på kron och älgskit. Rådjuren har knappast tänder för det du visar på dina bilder.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).