Föryngring

Hur ska jag göra med granplanteringar?

3 inlägg 1878 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur ska jag göra med granplanteringar?

Dannarp  
#639255 Hej.
Jag har ett gammalt hygge som de senaste 10-15 åren har brukats som beteshage. Jag skulle vilja plantera skog där igen och funderar då på gran. Förutom frötallar som står kvar så står det även en del stora björkar och aspar mm och sen har det poppat upp gran i dungar lite här och var. Bör jag röja bort allt som står där, eller går det bra att plantera granplantor ändå?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag göra med granplanteringar?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#639270 1 är detta all mark du har?
2 Vad vill du få ut av marken?
3 Har du möjlighet att hitta motsvarande brukning igen?
4 Kan du jobba vidare med det som växer?

Svar gärna på detta så får du bättre savar än bara svepande svar.
Så som röj ner skiten ,eller börja om, eller röjning så kan du hugga lite ved i om en viss tid.

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag göra med granplanteringar?

jannee  
#639274 Avgörande måste ändock vara hur du vill att slutresultat ska bli.
Du kan hjälpplantera hela hagen med plugg eller barrot.
Enkelt men riktigt bra slutresultat blir det aldrig, den dagen kommer när du ska ta ned de redan stora träden och vilken skada de då kan åsamka dina plantering.
Jag skulle nog tagit ned tallarna, björken och aspen och sedan planterat. Är det gott om gräs hade jag också markberett.
De självföryngrade granarna hade jag inte rört. De trivs bevisligen och det nya förädlade materialet växer troligtvis ifatt de självföryngrade.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).