Föryngring

Tips på lättskött plantering för hobbybonde

9 inlägg 3310 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tips på lättskött plantering för hobbybonde

Diego  
#638733 Jag har ett torp och skogsfastighet på 4 hektar i Småland. Ett halvt hektar av det är gammal betesmark där det nu växer sly som ska röjas och planteras något lättskött som kan ge lite avkastning antingen vid försäljning eller för eget bruk.

Vi har funderat på julgranar. Eller har ni tips på något annat som inte kräver för mycket skötsel? Masurbjörk? Vi vill inte plantera tät skog utan gärna ha lite vårdat/öppet landskap runt huset. Det är dock för mycket sten och stubb för att göra det hela till riktig åkermark. Hade ju annars varit vackert med solrosfält, men ger väl inte direkt någon avkastning.

Vi har märkt att det återkommande varit vildsvin på besök och bökat upp på marken, så är bra med något som kan planteras utan risk för att bli grisamat. Eller finns det något som skrämmer bort dem? (Frugan är vegan så att ta jaktlicens är uteslutet)



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Tips på lättskött plantering för hobbybonde

Storgransodlaren  
#638765 Hej, tillattbörja med;
"Sly" finns inte, det är bara ett begrepp som skogsexploatörer typ Sveaskog och Skogsstyrelsen håller sig med för att brännmärka sådant som de inte klarar av att arbeta med.
Så, grattis att det växer något på ditt skifte!
Tänk sedan över vad du kan förädla fram av det som växer. Är det asp, skapa tändsticksvirke. Är det björk, skapa björkvirke som Södra kan göra tyg av. Är det rönn, sälg, brakved, en, skapa snickerivirke. Framför allt, tänk utanför boxen och skippa begreppet "sly".
Sedan är ju ett halvt ha en rätt liten fastighet. Kanske idé att gräva upp hela ytan, stängsla in, grissäkert, och odla grönsaker. T ex jordärtskockor, grönkål etc.

Avatar Fallback

Re: Tips på lättskött plantering för hobbybonde

Avslutat-02  
#638766 "Sly" finns inte, det är bara ett begrepp som skogsexploatörer typ Sveaskog och Skogsstyrelsen håller sig med för att brännmärka sådant som de inte klarar av att arbeta med."

Va?

Sedan om han odlar något ätbart, så kommer nog svinen att ytterligare vilja vara med och böka...med eller utan stängsel...

Ställ isär det som växer, duger alltid som ved.

Användarvisningsbild

Re: Tips på lättskött plantering för hobbybonde

JerryH  
#638771 Just julgranar är la ändå de granar som kräver mest arbete. Om man nu har lite krav på att de ska fina med, och inte bara vara gröna.

Låt grisarna böka lite så ska du se att hon vill att du ska stoppa dem till varje pris 😀

Användarvisningsbild

Re: Tips på lättskött plantering för hobbybonde

Diego  
#638803 Känns som att det räcker hålla rent runtom och trimma julgranarna en gång om året väl? Huset är på en höjd 5 meter över åkern i fråga, så vill helst inte ha något som blir högre än 2-3 meter växande där, varför julgranar kom på tals. Vill inte förstöra den lilla utsikt vi har mitt i skogen.

Ved finns det bra mycket mer än vi behöver, så att låta det växa känns inte som någon mening. Fastigheten har ju 3 ytterligare hektar med igenväxt skog om man vill pyssla med sånt. Sedan finns det ca 30 rejäla björkar på marken (>20m) redan samt vad jag faktiskt skulle kalla för sly över resten, det vill säga skott av björk och asp och bok med "stam" under 3cm.

Jag har en motorsåg och en klen röjsåg men inga andra maskiner så att pyssla med skogsbruk på allvar är inte något mål.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på lättskött plantering för hobbybonde

Storgransodlaren  
#638930 OK, om du satsar på smågransodling.
Välj mellan julgransklon, ger 10 fina julgranar per 10 planterade. Alternativt frökällorna Kindaholm eller Emmaboda, ger 8 fina julgranar per 10 planterade. Undvik vanliga plantskolegranplantor av vitrysk härkomst ger bara 1 fin julgran per 10 planterade. c/c 1.2 meter. Tar 6 år att bli salufärdiga om du sköter som danskarna. 8 år om du sköter extensivt med en gräsröjning om året.
När vi odlar våra 8 till 12metersgranar börjar vi med c/c 3 meter. 13 år är vårt snabbaste för en riktigt tät och fin 8 meters julgran. Frökälla Kindaholm.
Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Tips på lättskött plantering för hobbybonde

Lars Lundqvist SLU  
#638935 Julgransodling kräver kunskap om julgransodling. Det är inte som att sköta vanlig granskog för virkesproduktion. Jag tycker du ska ta kontakt med Gunnars Granar i nordvästra Skåne för att få tips och hjälp.
https://gunnarsgranar.se/

Användarvisningsbild

Re: Tips på lättskött plantering för hobbybonde

Diego  
#638951 Tack för tipsen! Det känns spontant som att det är lättare att sköta en plantering med ett tusental granar än t.ex. en stor äppelodling etc. Tycker även det är vackert att se ut över en välskött julgransodling, speciellt ädelgran etc.

Men av vad jag har läst så verkar vilt och vildsvin vara ett bekymmer, så får nog investera i ett elstängsel. Eller kan det räcka med såna där rör som jag har sett användas vid vanlig granplantering?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på lättskött plantering för hobbybonde

Brozzlaren  
#638991 Satsa på bigaråe´r och därimellan amerikanska blåbärsbuskar. 👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).