Föryngring

Spretig bild av personalläget för skogsvården

10 inlägg 4672 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Spretig bild av personalläget för skogsvården

Torbjörn Johnsen  
#637726 Det här är en svensk översättning av en artikel från Skogsforums systersajt Forestry.com signerad Per Jonsson
https://www.forestry.com/editorial/plan ... gh-demand/


Planteringssäsongen har börjat i norra Europa och utländska plantörer är precis som tidigare år efterfrågade. I många länder, som i Sverige, kommer de flesta plantörerna från länder i östra Europa. Men med gränserna stängda på grund av Covid-19-krisen kan man fråga sig om de kan ta sig hit? Forestry.com har tittar på situationen och pratat med några representanter för olika svenska skogsvårdsföretag.

1586862339_plantörer.jpg


Stort behov av utländsk arbetskraft
Sedan järnridån mellan öst- och Västeuropa försvann för 30 år sedan har människor från öst kommit till Sverige och andra västländer för att plantera skog varje år. Tillgången till billiga, villiga manuella planterare var så överväldigande att utvecklingen av maskiner för plantering pausade eftersom det inte fanns behov för dem längre. Forestry.com har skrivit om planteringsmaskinerna i en tidigare artikel ”Swedish Forestry # 3”.

Eftersom utvecklingen av maskiner för skogsmaskiner i stort sett legat på is i 30 år är det svenska skogsbruket fortfarande helt beroende av utländskt arbete för föryngringsarbetet.

Kan plantörer ta sig över gränsen för att arbeta i Sverige?

Flera skogsvårdsföretag säger att situationen i Sverige ändå är ganska positiv. De svenska gränserna är inte helt stängda. Plantörerna kan fortfarande komma hit och många av dem, särskilt i södra Sverige, kom innan begränsningarna var ett faktum. Ett större skogsföretag i Mellansverige har t ex 230 rumäner som arbetar med plantering och ungskogsröjning. De har lyckats att få hit i stort sett all sin utländska personal trots Covid 19-begränsningarna.

Två skogsvårdsföretag i Sydsverige ger samma bild: Man kanske inte får hit fullt tillräckligt med personal men situationen är ändå bra. Båda påpekar att det faktiskt inte finns några begränsningar för östeuropeiska medborgare att komma till Sverige så länge de kommer från EU-länder. Problemet är att människor tvekar att åka till Sverige på grund av den svenska strategin för att hantera Covid-19-situationen. I vissa fall rekommenderar deras egna myndigheter dem att inte åka till Sverige på grund av detta.

Tuffare i norr
En anledning till att det fungerat bra att få utländsk arbetskraft till skogsvårdsarbetet i södra Sverige är att det praktiskt taget inte har varit någon vinter i år. Det betyder att planteringssäsongen kunde starta mycket tidigt, långt innan länderna började stänga sina gränser. I norra Sverige är dock situationen delvis annorlunda.
I norr är planteringssäsongen precis på väg att börja. En skogstjänsteman berättade att han väntar på 200 kvalificerade ukrainska planterare som för tillfället är i karantän i sitt hemland. Karantänen kommer att släppas den 17 april. Om det släpps enligt plan kommer det inte att finnas några problem, men om karantänen förlängs blir det kapacitetsbrist.

Plan B är att hitta arbetskraft inom EU eller i Sverige. Om detta händer kommer produktionen att bli mycket lägre, och mer arbete kommer att behövas eftersom kvalificerade plantörer troligen inte kan hittas på så kort varsel.

Slutsats
Trots att vissa medier rapporterat stora problem med att få plantörer till Sverige för årets planteringssäsong verkar det som om situationen ändå är skapligt under kontroll. I alla fall i södra halvan av landet. I norra Sverige ser det ut som om både skogsvårdsentreprenörer och skogsägare kan få en del sömnlösa nätter innan skogsplantorna kommer i jorden.

Dags för maskinerna att ta över?

En reflektion är att det kommer att vara intressant att se vad osäkerheten för den kommande planteringssäsongen kommer att göra för den framtida utvecklingen av plantmaskiner. Kanske är det nu dags för ett genombrott för planteringsmaskinerna?

1586862339_plantmax-1024x678.png


Läs mer om den nya planteringsmaskinen PlantmaX som i år ska testas i aktiv drift med början i södra Sverige. Du hittar mer info om pkanteringsmaskiner i tråden Planteringsmaskiner för skogsplantor



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Spretig bild av personalläget för skogsvården

Avslutat-02  
#637728 Nja det blir nog ingen större skillnad.
Utan jobben går fortfarande till andra än till den inhemska arbetskraften...

Jippie, nu när vi hade chansen att bygga upp vårat land på riktigt..
Låst gränsen från början, och låtit folk här hemma fått jobben.

Men näpp...

Avatar Fallback

Re: Spretig bild av personalläget för skogsvården

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637786 Är det inte billigare om rumäner kör den där PlantmaX.
Det är väl bara att bygga den med skyltar på rumänska. Typ "Uita nu frâna de mână" eller på dyrarbetarnas språk "Glöm inte handbromsen".

Användarvisningsbild

Re: Spretig bild av personalläget för skogsvården

HannuRöj  
#637833 https://www.risutec.fi/sv/planteringsaggregat/
🙂 Finns färdiga maskiner också.

Användarvisningsbild

Re: Spretig bild av personalläget för skogsvården

Vardon  
#637864 Ger inte sånt där sig själv. Är det tillräckligt viktigt så man vill ha det utfört får man väl betala tills nån vill göra det annars blir det ogjort eller man får göra det själv.

Avatar Fallback

Re: Spretig bild av personalläget för skogsvården

Avslutat-02  
#637867 Privata skogsägare möjligtvis, skogsbolagen väntar nog hellre något år tills att Corona krisen är över och då kan ta in sina utländska företag och arbetare igen...

Användarvisningsbild

Re: Spretig bild av personalläget för skogsvården

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638172 För oss ser det bra ut, vi har dock brist på röjningsbara objekt för tillfället men trillar in objekt dagligen. Personal till planteringen ser också bra ut idagsläget, lite mer svenskar än normalt kommer vi att ta in, men främst blir det personal från östeuropa. Kommer dock bli problematisk för ett antal större skogsvårdsföretag nu när Sverige förlängt inreseförbudet från tredjeland (främst Ukraina). bärplockare och personal till lantbruket får däremot möjlighet att komma hit....

Avatar Fallback

Re: Spretig bild av personalläget för skogsvården

Ora  
#638180 Bara av rent intresse, vad får en plantör i dag i lön? Ex i området där du opererar skogsgotte. Var länge sedan jag jobbade i sverige med plantering men sist kommer jag ihåg stt snittet på sommaren låg på 39 öre/plantan tror det var i 2003 i Ångermanland.
Vad snittar östeuroperna iplanter per dag i snitt genom en säsong? Mitt intryck var att svenskarna som var duktiga snittade otroligt mycket högre än östeuroperna. (Behövde väl jobba ordentligt för att få en skälig lön)
Finns det idag svenskar som jobbar en hel planterings säsong eller är 100% utlänningar?
Har emigrerat till Norge därför jag frågar;) på början av 2000 talet var det ju inte heller så många svenskar som planterade men det fanns ju en och annan gammal räv samt en massa skolungdommar.
Detta blev en liten avspårning från tråden, men här i Norge startar jag planterings säsongen imorgon.

Användarvisningsbild

Re: Spretig bild av personalläget för skogsvården

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638184 Idag anställde jag min första huggare och digitala marknadsförare! Nu gäller det att passa på om man fortfarande har nån krona i bolaget ( inte lånade pengar). Helt plötsligt finns det en massa kompetent folk som blivit permitterade eller uppsagda som vill jobba mer eller mindre.
Så jag satsar nu och tror det blir ett jä-la drag i alla marknader snart. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Spretig bild av personalläget för skogsvården

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638213
Uvskogen skrev:Idag anställde jag min första huggare och digitala marknadsförare! Nu gäller det att passa på om man fortfarande har nån krona i bolaget ( inte lånade pengar). Helt plötsligt finns det en massa kompetent folk som blivit permitterade eller uppsagda som vill jobba mer eller mindre.
Så jag satsar nu och tror det blir ett jä-la drag i alla marknader snart. :mrgreen:


Jepp ringer folk dagligen och söker jobb så brukar det inte vara, har länge varit arbetstagarens marknad...
Bara att satsa, speciellt nu när det är billigare än normalt att anställa personer.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).